Pinnbröd och grillkorv över öppen eld i fjällvärlden. Kan det bli så mycket härligare? Fotot är från 1987 och då parkerade Polar på tredje plats i listan. Modellen som familjen hade som mobil bostad är en 590 GLE.
Under åren 1983-1999 prenumerade fem varumärken på de fyra första positionerna i försäljningsstatistiken för husvagnar.
I utgåva 9/2022 betade vi av åren 1961-1982 gällande nyregistrerade husvagnar på den svenska marknaden.
Det mest anmärkningsvärda var det som hände i början av 1990-talet och specifikt den 16 september 1992. Då höjde Riksbanken marginalräntan till 500 procent. Tre dagar senare sjönk den till 50 procent, i ett nästa skede till 24,5 procent för att under senhösten ligga på 11,5 procent.
Kaos, panik och katastrof var ord som speglade många människors öde under denna period, vilket givetvis också bidrog till att husvagnsförsäljningen störtdök.
1983
|
||
1. Kabe |
SE |
1 419 |
2. Cabby |
SE |
1 236 |
3. Polar |
SE |
1 114 |
4.Solifer |
SF |
888 |
5. CI-Sprite |
GB |
325 |
6. Adria |
YU |
254 |
7. CI-Sävsjö |
SE |
223 |
8. SMV |
SE |
150 |
9. Hobby |
DE |
131 |
10. Flipper |
DE |
104 |
Nyregistrerade 1983: 6 225 (74,8 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 151 087. |
1984
|
||
1. Kabe |
SE |
1 382 |
2. Cabby |
SE |
1 307 |
3. Polar |
SE |
1 220 |
4. Solifer |
SF |
964 |
5. CI-Sprite |
GB |
403 |
6. Adria |
YU |
360 |
7. CI-Sävsjö |
SE |
331 |
8. Hobby |
DE |
241 |
9. SMV |
SE |
170 |
10. Flipper |
DE |
124 |
Nyregistrerade 1984: 6 783 (73,5 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 156 220. |
Lyckan är gjord och middagen räddad! God fiskelycka och en bra bostad (430-modell från 1983) är en ypperlig kombination.
1985
|
||
1. Kabe |
SE |
1 322 |
2. Solifer |
SF |
1 193 |
3. Polar |
SE |
1 172 |
4. Cabby |
SE |
1 047 |
5. Sävsjö |
SE |
730 |
6. Hobby |
DE |
549 |
7. Adria |
YU |
395 |
8. SMV |
SE |
139 |
9. Öggestorp |
SE |
119 |
10. Flipper |
DE |
104 |
Nyregistrerade 1985: 7 054 (65,3 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 160 169. |
1986
|
||
1. Kabe |
SE |
1 450 |
2. Polar |
SE |
1 368 |
3. Solifer |
SF |
1 341 |
4. Cabby |
SE |
1 129 |
5. Sävsjö |
SE |
973 |
6. Hobby |
DE |
768 |
7. Adria |
YU |
533 |
8. Knaus |
DE |
170 |
9. Öggestorp |
SE |
145 |
10. Münsterland |
DE |
141 |
Nyregistrerade 1986: 8 407 (61,7 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 167 308. |
1987
|
||
1. Solifer |
SE |
1 777 |
2. Kabe |
SE |
1 732 |
3. Polar |
SE |
1 698 |
4. Cabby |
SE |
1 368 |
5. Sävsjö |
SE |
1 051 |
6. Hobby |
DE |
819 |
7. Adria |
YU |
649 |
8. Knaus |
DE |
272 |
9. Münsterland |
DE |
247 |
10. R.C. |
DK |
209 |
Nyregistrerade 1987: 10 464 (58,9 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 175 367. |
1988
|
||
1. Solifer |
SE |
1 986 |
2. Polar |
SE |
1 960 |
3. Kabe |
SE |
1 599 |
4. Cabby |
SE |
1 339 |
5. Hobby |
DE |
1 299 |
6. Sävsjö |
SE |
1 201 |
7. Adria |
YU |
435 |
8. Knaus |
DE |
387 |
9. Münsterland |
DE |
337 |
10. R.C. |
DK |
239 |
Nyregistrerade 1988: 12 015 (54,2 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 184 657. |
Lugnt och fridfullt i en skogsglänta. Hela familjen trivdes säkerligen ypperligt. Året var 1989, Polar var tvåa på listan. Det var då fritidssysselsättningar som kortspel och pilkastning regerade, annat är det idag.
1989
|
||
1. Solifer |
SE |
2 012 |
2. Polar |
SE |
1 752 |
3. Kabe |
SE |
1 603 |
4. Hobby |
DE |
1 424 |
5. Sävsjö |
SE |
1 336 |
6. Cabby |
SE |
1 210 |
7. Knaus |
DE |
620 |
8. Adria |
YU |
502 |
9. LMC |
DE |
366 |
10. R.C. |
DK |
211 |
Nyregistrerade 1989: 12 787 (49,7 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 193 596. |
1990
|
||
1. Solifer |
SF |
1 392 |
2. Polar |
SE |
1 348 |
3. Cabby |
SE |
1 257 |
4. Kabe |
SE |
1 249 |
5. Hobby |
DE |
1 156 |
6. Sävsjö |
SE |
904 |
7. Knaus |
DE |
609 |
8. Adria |
YU |
376 |
9. T.E.C. |
DE |
283 |
10. Bürstner |
DE |
273 |
Nyregistrerade 1990: 10 500 (48,9 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 200 164. |
Året var 1988 och slovenska Adria (på den tiden jugoslaviska) låg på sjundeplats i registreringsstatistiken. Samma år lanserades deras fjärde generation vagnar som fick namnet Forma (med mer aerodynamisk front och flerfärgad strajpning). Samma år designade de även en ny logotyp.
1991
|
||
1.Cabby |
SE |
1 100 |
2.Kabe |
SE |
1 006 |
3.Hobby |
DE |
941 |
4.Polar |
SE |
883 |
5.Solifer |
SF |
851 |
6.Sävsjö |
SE |
667 |
7.Knaus |
DE |
379 |
8.Adria |
SL |
312 |
9.Bürstner |
DE |
239 |
10.T.E.C. |
DE |
184 |
Nyregistrerade 1991: 7 766 (51,4 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 202 404. |
1992
|
||
1. Cabby |
SE |
643 |
2. Hobby |
DE |
627 |
3. Solifer |
SF |
570 |
4. Polar |
SE |
548 |
5. Kabe |
SE |
542 |
6. Sävsjö |
SE |
352 |
7. Knaus |
DE |
277 |
8. Adria |
SL |
151 |
9. Öggestorp |
SE |
124 |
10. Bürstner |
DE |
114 |
Nyregistrerade 1992: 4 535 (50,8 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 202 440. |
Grillen står framme och en fisk har som synes fastnat på kroken. Vagnen är en Polar 590 GLE från 1990. En tid då försäljningen fortfarande blomstrade.
1993
|
||
1. Cabby |
SE |
451 |
2. Kabe |
SE |
447 |
3. Hobby |
DE |
427 |
4. Polar |
SE |
316 |
5. Solifer |
FI |
249 |
6. Adria |
SL |
173 |
7. Sävsjö |
SE |
171 |
8. Knaus |
DE |
130 |
9. Öggestorp |
SE |
105 |
10. Sprite |
GB |
48 |
Nyregistrerade 1993: 2 762 (39,6 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 203 473. |
1994
|
||
1. Kabe |
SE |
482 |
2. Cabby |
SE |
363 |
3. Polar |
SE |
346 |
4. Solifer |
FI |
229 |
5. Sävsjö |
SE |
149 |
6. Hobby |
DE |
137 |
7. Adria |
SL |
131 |
8. Knaus |
DE |
83 |
9. Öggestorp |
SE |
78 |
10. Sprite |
GB |
34 |
Nyregistrerade 1994: 2 100 (44,8 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 201 999. |
1995
|
||
1. Kabe |
SE |
585 |
2. Cabby |
SE |
452 |
3. Solifer |
FI |
311 |
4. Polar |
SE |
274 |
5. Adria |
SL |
260 |
6. Sävsjö |
SE |
166 |
7. Hobby |
DE |
131 |
8. Öggestorp |
SE |
73 |
9. Knaus |
DE |
59 |
10. Sprite |
GB |
33 |
Nyregistrerade 1995: 2 373 (66,3 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 201 093. |
1996
|
||
1. Kabe |
SE |
533 |
2. Polar |
SE |
462 |
3. Cabby |
SE |
383 |
4. Solifer |
FI |
264 |
5. Adria |
SL |
255 |
6. Hobby |
DE |
154 |
7. Sävsjö |
SE |
150 |
8. Knaus |
DE |
98 |
Fotnot: Av någon besynnerlig anledning presenterades bara topp 8 i registreringsstatistiken för 1996. |
||
Nyregistrerade 1996: 2 333 (66,5 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 197 742. |
Steget före – igen! Kurt Blomqvist och KABE förverkligar den fantastiska tanken att kombinera två semesterdrömmar i ett: Husvagn och båt.
1997
|
||
1. Kabe |
SE |
708 |
2. Cabby |
SE |
479 |
3. Adria |
SL |
381 |
4. Polar |
SE |
373 |
5. Solifer |
FI |
311 |
6. Knaus |
DE |
267 |
7. Hobby |
DE |
257 |
8. Sävsjö |
SE |
151 |
9. Hymer |
DE |
17 |
10. Fjällvagnen |
SE |
10 |
Nyregistrerade 1997: 2 973 (58,1 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 196 230. |
1998
|
||
1. Kabe |
SE |
740 |
2. Cabby |
SE |
562 |
3. Polar |
SE |
509 |
4. Adria |
SL |
459 |
5. Solifer |
FI |
339 |
6. Hobby |
DE |
316 |
7. Knaus |
DE |
254 |
8. Sävsjö |
SE |
118 |
9. LMC |
DE |
37 |
10. Hymer |
DE |
31 |
Nyregistrerade 1998: 3 398 (56,9 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 195 173. |
Bürstner gästade topp tio-listan i början av finanskrisen på 90-talet. 1997 lanserade det tyska varumärket serien Flirt som deras egna inredningsarkitekter låg bakom.
1999
|
||
1. Kabe |
SE |
704 |
2. Cabby |
SE |
575 |
3. Polar |
SE |
566 |
4. Adria |
SL |
527 |
5. Hobby |
DE |
324 |
6. Solifer |
FI |
297 |
7. Knaus |
DE |
280 |
8. Sävsjö |
SE |
48 |
9. LMC |
DE |
40 |
10. Tabbert |
DE |
31 |
Nyregistrerade 1999: 3 443 (55,4 procent var svensktillverkade). Totalt antal registrerade husvagnar i Sverige var 195 663. |
FOTNOT: Vi har valt att nämnda Adria under YU (forna Jugoslavien) som det var skrivet i dåvarande Husvagnsciceroner fram till och med 1990. Vi har även använt den gamla landskoden SF för Finland (till och med 1992).
STATISTISK KÄLLA: Husvagnsciceronen
Anders Dahlman köpte ett helt nytt standbytält till sin jordbruksfastighet utanför Yngsjö. Men några veckor efter installationen hörde byggnadsnämnden av sig och sade att han behövde bygglov för tältet. Vid närmare kontroll med Boverket visar det sig att bygglov för tält även kan behövas på en campingplats.
Husvagnsbranschens Riksförbund (HRF) har sedan starten 1970 samlat tillverkare, återförsäljare och importörer med syftet att verka för sunda villkor i branschen. Men vilka konkreta förbättringar har organisationens arbete mynnat ut i? Vi frågar kanslichef Jörgen Nyström.
I takt med att många människor använder husbilen året om ökar behovet av att skydda den från rostangrepp. Det sägs nämligen att Sverige har en av världens mest utmanande vägmiljöer och det är ingen underdrift att påstå att husbilstillverkarna snålar på rostskyddet.
Ska det vara en kort, en lång eller en mitt emellan? Inom segmentet plåtisar finns det mycket att välja på. Den främsta anledningen till ett köp är det behändiga formatet.
Alla vet att det alltid är en länk som är kedjans svagaste punkt. Det är precis likadant med uppkopplingar mot Internet – bara så mycket mer komplicerat. Det finns en mängd olika sätt att hålla sig uppkopplad. Vi har testat en ny mobil paketlösning från wifi.se.
Moderna campingfordon är ofta utrustade med en hel drös finesser. Men har du koll på vilka funktioner som drar mest el – och när de drivs på 230 V, 12 V respektive gasol? Här bringar vi klarhet i saken med hjälp av en bodelstekniker.
Är du på resa i det småländska Glasriket och bygden där Vilhelm Moberg föddes och verkade? Då kan vi tipsa om en mysig ställplats där både husvagnar och husbilar är välkomna.
Ännu mera prylar – praktiska, roliga, fiffiga. Helt enkelt saker som kan vara kul eller bra att ha.
Trots att räntorna stiger, bränslet blir dyrare och både Riksbanken och regeringen räknar med sämre tider märks det ingen större oro i husvagns- och husbilsbranschen.
Dagens moderna fritidsfordon och allt lyxigare campingplatser, gör att många bor med högre standard på resan jämfört med hemma. Håller vi på ett glömma dåtidens enkla campingvillkor – och har allt verkligen blivit bättre med tiden? Vi jämför nu- och dåtid med ett par riktiga campingentusiaster.
Allt fler lämnar den fossila fordonsflottan och rullar över till laddningsbara personbilar. Att kombinera renodlade elbilar med husvagnar är dock ingen enkel nöt att knäcka. Ty de allra flesta elektrifierade bilarna får inte på långa vägar dra samma tyngd bakom sig som de diesel- och bensindrivna motsvarigheterna. Vi har kikat på hur utbudet ser ut bland lätta vagnar, något som kommer att bli ett tungt argument när det är dags att kombinera dem med en liten dragbil eller en elbil. I den här artikeln är det Husvagn & Camping som ställer frågorna – och vi har också svaren!
Ägaren tycker att det räcker att säga ställplats. Men den fina anläggningen vid Ångermanälven kan gott mäta sig med en camping.
Det är dags att summera ännu ett år. Husvagn & Campings redaktion och våra frilansare har haft många höjdpunkter under året, men vilka rankar vi som de allra bästa?
Prylar som kan vara roliga eller praktiska att ha.
Att helt och hållet bo i campingfordon under stora delar av året blir allt vanligare. Kan denna livsstil rent av leda till att man behöver byta folkbokföringsadress? Vi kollar med en av Skatteverkets experter.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.