Dragbil: Mitsubishi Grandis

Publicerad: 2006-06-06   Uppdaterad: 2023-04-18

Grandis heter Mitsubishis storkombi. Den har sju sittplatser, finns med bensin- eller dieselmotor och dragvikten är 1.800 - 2.000 kilo.

Fakta:
Mitsubishi Grandis
Pris: 239.900:-
Testad bil från 259.700:- (Intensepaket 6 sitts).
Motor/effekt/vrid: 4 cyl/165/217Nm
Förbrukning: fabr.uppg. bl. körn. 10L/100 km
Under testet med vagn: 13.5 L/100 km
Längd/bredd/höjd cm: 476/179/165
Överhäng cm:103
Tjänstevikt kg: 1 720-1 760
Maxlast kg: 550
Däck: 215/60R16 alt 215/55R17
Dragkrok inkl. montering 5.460:-
Garantier: 3 år alt 10 000 mil
3 år vagnskada
6 år rostskydd
3 år Inter Euro avbrottsgaranti
10 år elektronikgaranti eller 20 000 mil

Alternativ modell:
Från 279 400:-2.0 Di-D4-cylindrig diesel/136 hk/ 310 Nm 6.6L/100 km

Jag har just varit hos bilhandlarn som fått mig att inse att jag behövde en ny bil. Min gamla bil har passerat ”bäst före datum” och i ärlighetens namn är det kul att byta. Allt är ju så fräscht! Inte bara lacken och den yttre formen, stolarna är osuttna och reglagen är aldrig använda, nybilsdoften&

Dragbil: Mitsubishi Grandis

Jag finns i målgruppen för den här biltypen, har tre barn och skjutsar till och från olika aktiviteter. (Med Grandis kan man köra ett helt volleybollag till träningen). Familjen har också behov av en bil med utrymmen för besök på brädgården, och av en bra dragbil.

Bakom ratten i den knappt fem meter långa bilen som känns mindre än den är trivs man alldeles utmärkt, särskilt på landsvägen. Det är inte förrän man skall försöka hitta en parkeringsficka på gatan man upptäcker att den trots allt är lång, cirka fem centimeter längre än Volvo V70 som redan den är lång.

Dragbil: Mitsubishi Grandis
Skönt sitter man och bra ser man. Den kraftigt lutande vindrutan börjar någonstans på halva motorhuven vilket ger ett jättelikt hyllplan framtill. Tur att det finns ac-anläggning tänker jag när jag konstaterar att det blir mycket solvärmda ytor varma dagar. Styrningen känns lagom avstämd, mittemellan gocart och oprecis gammal jänkare. Fjädringen jobbar förnämligt, det liksom hörs mer än känns när man far på vägar med skadad beläggning. Växelådan i den testade bilen är automatisk och har fyra växlar framåt och en back. Om man vill växla själv för man spaken till vänster i kulissen och kan då också låsa den i det läge man föredrar. Bra när man kör i långa utförslöpor eller vill motorbromsa för att spara bilens bromsar. Låter man lådan själv sköta växlingen anpassar den sig efter förhållandena. Invecs-II heter den inlärningsbara lådan.

Dragbil: Mitsubishi Grandis
I modellutbudet finns en version med dieselmotor som – om man vill – kan få upp bilen i 195 km/tim, eller på dryga 10 sekunder nå 100 km/tim. Mer spännande är dock den utlovade låga förbrukningen. Trots nära 1.800 kilo tjänstevikt skall bilen nöja sig med 6.6 liter /100 km.


Vår bil har sex sittplatser men dieselvarianten har sju, basta. Vuxna sitter bekvämt i baksätet, och hyggligt även längst bak men man får inte vara alltför lång om man vill sitta där. Insteget dit underlättas av skjutmånen på mellansätet. De två bakre stolarna fäller man enkelt undan om man inte behöver dem, de försvinner ner i golvet och ger då plats för 940 liter bagage. Det är mycket, riktigt mycket och vill man utnyttja stolarna för passagerare blir det ändå 340 liter kvar för bagage. Fäller man båda bakre sätesraderna får man in 1.545 liter, vår förtältssäck såg ut ungefär som ett sovsäcksfodral i en ordinarie småbil.

Säkerheten i bilen stärks av krockkuddar fram och sidokrockgardiner för baksätesåkarna. Bältespåminnare för dem som åker fram och trepunktsbälten på alla platser, liksom nackstöd. Bagagenät och krokar för att hålla bagaget på plats finns. Väljer man utrustningsnivå ”Intense” får man dessutom antispinn- och antisladdsystem. Bromsarna är låsningsfria och har elektronisk bromskraftsfördelning, EBD. Antispinnsystemet fungerade bra på våt gräsmatta. Ett tickande läte avslöjade att drivkraften fördelades mellan hjulen.

Dragbil: Mitsubishi Grandis
Med vagn på kroken beter sig bilen mycket bra. Den tunga och stadiga bilen tar hand om vagnens alla nignings- och pendlingstendenser så att de inte känns. Bilen rullar på stadigt och förtroendeingivande, lite långsammare bara. Förbrukningen steg med 30 % till cirka 13,5 liter/100 km under testet, och motorn får jobba en del för att hänga med i trafikrytmen. När den väl kommit upp i fart och trafiken flyter på går det hela både lätt och galant. Under testet använde vi oss av speglar av den typ som man monterar på de ordinarie speglarna. Bilens form gör det omöjligt att använda skärmspeglar av standardutförande, med maxbreda vagnar får man nog prova sig fram till vilka speglar som fungerar bäst. Vår vagn var inte maxbred. Bilen är lite högre än vanliga bilar (+ 17 centimeter jämfört med Volvo V70) och med en husvagn med fönster både bak och fram får man genomsikt. Det uppskattas.

Överhänget bak mätte vi upp till drygt 100 centimeter, ett anständigt mått som tillsammans med ett rejält axelavstånd (283 centimeter) och en vridstyv kaross bidrar till att bilen behåller sin fina kördynamik även med vagn kopplad.

När jag återlämnar bilen gör jag det för att jag kör alldeles för mycket i stadstrafik för att uppskatta bilen på rätt sätt, där kräver den en hel del, både utrymme och bränsle. Den är helt enkelt en lysande semesterbil men som jobbpendlande vardagsbil är inte lika lockande.

Dragbil: Mitsubishi Grandis

(Ur H&C nr 6/06)

Av: Torbjörn Stålenhag

Dragbil: Mitsubishi Grandis
Dragbil: Mitsubishi Grandis
Dragbil: Mitsubishi Grandis

Dragbil: Mitsubishi Grandis
Dragbil: Mitsubishi Grandis
Dragbil: Mitsubishi Grandis

Rulla till toppen