Dragbil: Skoda Yeti TDI 4×4

Publicerad: 2010-03-26   Uppdaterad: 2023-04-18

Yeti är namnet på snömannen i Tibet, men Skoda Yeti är en bil. Den byggs i Tjeckien och delar komponenter med VW och Audi. Skoda ingår nämligen i VAG-gruppen och i den koncernens palett står märket för ”mycket bil för pengarna”

 

Audi är den exklusiva och Volkswagen den praktiska och rejäla. Men i mitt tycke är dock Skoda Yeti både exklusiv och robust. Vad annars kan man tycka om en bil vars frontlinjer ger kaxiga BMW-signaler, och som i övrigt är kantig som en skokartong, har senaste generationens fyrhjulsdrift från Haldex och VAG-koncernens starka och snåla motor.

Läderklädsel och glastak i testbilen bidrar förstås till den exklusiva känslan, men detta till trots känns det säreget att umgås med en bil som har vändradie och bränsleförbrukning som en småbil men komfort som en storbil och dragförmåga som en bastant suv.

Förarmiljö
Trycker man med fingertoppen på blinkerspakens topp aktiverar man farthållaren. Trycker man på en av knapparna på ratten visar färddatorn, i displayen mellan de två runda mätartavlorna, bilens bränsleförbrukning, momentant eller genomsnitt.

Är man inte intresserad av det kan man låta blicken svepa över instrumentbrädan i jakt på något annorlunda eller för ögat svårbegripligt. Man hittar inget sådant, av den enkla anledningen att där inte finns något som är obegripligt eller svårt att tyda.

ESP – av eller normalläget, på. Offroad – av eller på. Grader på klimatanläggningen – plus eller minus. Allt är enkelt, möjligen då med undantag för de elektriskt justerbara backspeglarna som precis som vanligt känns lite bakvända att justera när reglaget sitter på dörren. Det är mycket enklare när det sitter på instrumentbrädan. Vänster blir då vänster även i verkligheten och inte som här då vänster blir bakåt och höger blir framåt.

Dragbil: Skoda Yeti TDI 4x4

En väl fungerande förarmiljö utmärker Skoda Yeti.

 

Bilens ratt och förarstol är justerbara på höjd och längd, prylfack finns under ett litet lock uppe på instrumentbrädan, under radion och under det skjutbara mittarmstödet. Utöver det finns det glasögonhållare i taket och stora kart- eller prylfack i dörrarna.

Komfort
Den här ronden i Yeti stavas väl avvägd stötdämpning, justerbara stolar på alla platser men framför allt tystnad. Såväl väg- som motorljud är väl dämpat och den lite förhöjda sittställningen gör insteget bekvämt.

Det finns fem sittplatser men bilen är trots allt ganska liten, och tre vuxna i baksätet är inte någon komforthöjdare. Mittplatsen är lämplig som nedfällt armstöd eller som sittplats för en liten person.

Att backspeglarna håller en lampa som lyser upp marken under dörrarna är visserligen en extrautrustning men icke desto mindre komforthöjande. Det är inte bara vattenpussar som kan undvikas. Att de främre dimljusen tänds när man vrider ratten och lyser in i svängen/korsningen är också sådant som kan skrivas upp på komfortkontot.

Last/bagage
Detta är nästan en paradgren för Yeti. Bagagerummet är tillräckligt stort för att rymma till exempel en förtältpåse och campingmöbler eller vad det nu kan vara som man har behov av att forsla. VarioFlex kallar man det och syftar då på att baksätet består av tre separata stolar som går att skjuta fram/bak och att fälla samman eller lyfta ut.

Det finns praktiska flyttbara krokar i skuffen för till exempel matkassen, det finns lastnät och lastöglor i golvet. Bakluckan öppnar högt nog för att ge ståplats under. Bilen rymmer 416 liter, med nedfällda bakstolar 1 580 liter, med borttagna bakstolar ökas detta till 1 760 liter. Lastvikten är dryga 500 kilo.

Prestanda/förbrukning
Att vara godkänd för 2 000 kilos dragvikt innebär att bilen är förstärkt där det behövs. Bilens bromsar, bilens stabilitet och drivlina brukar vara det som begränsar maximal dragvikt. Motorn sitter i ett flertal av de modeller som produceras i VAG-koncernen. Den är på knappa två liters cylindervolym, den levererar i den testade bilen 140 hästkrafter, den finns också med 170 hästar.

Förbrukningen utan vagn är enligt fabrikens uppgifter för blandad körning 6,0 l/100 km. Under testet drog den just så, utan vagn, med husvagn steg förbrukningen till mellan 9,0 och 10,1 l/100 km.

Teknik/säkerhet
Bilen har fått fem stjärnor i EuroNcap. Här finns aktiva säkerhetssystem som gör att man har större chans att undvika krockar så som ABS med ESP, fyrhjulsdrift, EBD (panikbromsassistans) och offroad körprogram för extremt halkiga eller svåra vägförhållanden.

Den passiva säkerheten är omfattande med krockkuddar även för förarens knän och nackstöd byggda för att mildra påfrestningarna vid en eventuell påkörning bakifrån (Whiplash) För att få femstjärnigt betyg krävs generellt en hög krocksäkerhetsnivå. Skoda Yeti har det, möjligen med extraplus för betyget i ”fotgängarskyddet” där poängen blev högre än normalt (pedestrian 46%).

Kostnader/reservdelspriser
Bilen skall servas med flexibel intervall, beroende på körsätt och användning. Maximal två år eller 3 000 mil

Kostnaden för de första 6 000 milen blir 6 326 kronor
Koppling inkl. byte: 11 650 kronor (4 710 + 6 940 i Sthlm)
Bakre stötfångare/inkl montering 2 072 kronor + /i.u.
Strålkastare fram/inkl montering 4 878 kronor (4 878 + i.u.)

Åf/verkstäder
Skoda har 72 återförsäljare och 138 auktoriserade serviceanläggningar runt om i landet. Ystad och Kiruna finns på kartan över Skodahandlare. Marknadsandelarna har ökat sedan märkets come back för cirka 15 år sedan till cirka 4,5 procent eller cirka 9 000 fordon.

Dragbil: Skoda Yeti TDI 4x4

Nackstödet på baksötets mittdel måste tas bort om sätet ska fällas ner hela vägen.

Användarvänlighet
Det är lätt att komma underfund med Skoda Yeti. Det mesta i fyrhjulsdriften sker utan att man som förare behöver ingripa och layouten i bilens interiör och instrument gör den lättbegriplig. Den har inbyggd släpvagnsstabilisering i ESP-bromsarna.

 

Den enda plumpen i protokollet vi hittade gäller mittstolen i baksätet som när den fälldes samman ”fastnade” på mittkonsollen och stal lite plats i bagageutrymmen. Den går inte att vika undan helt och hållet om inte nackstödet på mittplatsen först tas loss.

Men ett bekvämt insteg, individuellt justerbart ryggstöd på alla sittplatser, praktisk lådform och mycket snäv svängradie gör Skoda Yeti till en användarvänlig bil, och man behöver inte vara bilnörd för att gilla den.

Det räcker bra med att vara lite smart och är man ägare av en hus- båt- eller vanlig släpvagn är man att gratulera. Om man nu trots allt är bilnörd kan man dessutom glädja sig åt bilens avancerade teknikspecifikationer.

Kvalitet/garantier
Kvalitetskänslan imponerar, i synnerhet om man jämför med lite äldre Skodabilar, till exempel Felicia från mitten av 90-talet. Synergieffekter heter det visst, detta att kunna överföra kunnande till flera olika modeller, i detta fall kunskapen om hur man bygger in en bra
kvalitetskänsla.

Nybilsgaranti: 2 år
Vagnskada: 3 år
Lackgaranti: 3 år
Rostskyddsgaranti: 12 år
Skoda mobilitetsgaranti
(Förlängs till nästa service vid varje servicetillfälle)

Dragbil: Skoda Yeti TDI 4x4

Med sina kompakta yttermått tar sig Skoda Yeti bra fram utanför allfarvägen.

Helhetsintryck
Yeti har alla förutsättningar att bli en vanlig syn framför en häst-, hus- eller bara alldeles vanlig släpvagn. Den har nämligen alldeles ovanligt goda dragbilsegenskaper. Den får dra två ton, den drar nästan 1 500 kilo med B-kort och den gör det med den äran. Kort överhäng bak och fint fungerande fyrhjulsdrift bidrar till mycket bra framkomlighet och stabilitet.

 

Den är tyst och skön och den har ett mycket flexibelt baksäte. Att den utan vagn går att köra under halvlitern per mil gör den attraktiv för alla som tänker på miljön. Den har också fått höga krocktestpoäng hos EuroNcap.

Kort sagt: Skall du köpa ny dragbil inom den närmaste framtiden bör du provköra en Skoda Yeti. Dragkroken är standard på bilar med fyrhjulsdrift, så du kan provköra med vagn också.

Fakta Skoda Yeti TDI 4×4 140:
Pris: från cirka 169 000:- (2wd 110 hk bensin)
Testad bil: 269 900:-
Årlig skatt: 3 827:-
Motor: 4-cyl. diesel, 1 968 cm3. 140 hk
Koldioxidutsläpp blandad körning: 157 G/km
Förbrukning blandad körning: 6.0 l/100 km (fab. uppg.)
Under testet med vagn: ca 9.0-10,1 l/100 km
Längd/bredd/höjd cm: 422/179/160
Vikt kg: Tjänste 1 560, Total 2 025
Hjul/däck: 215/60R16 alt. 225/50R17

Dragbil: Skoda Yeti TDI 4x4
Dragbil: Skoda Yeti TDI 4x4
Dragbil: Skoda Yeti TDI 4x4

Dragbil: Skoda Yeti TDI 4x4
Dragbil: Skoda Yeti TDI 4x4

Rulla till toppen