Husbil: Concorde Credo Emotion I 693 H

Publicerad: 2009-10-13   Uppdaterad: 2023-04-18

Rykande färsk kom den från Tyskland, en helt ny modell från Concorde. Trots att husbilen är helintegrerad mäter den bara strax över sju meter. En kombination som kan tilltala många.

Fakta:
Fakta Concorde Credo Emotion I 693 H

Pris: 999 000 kronor i standardutförande. 1 169 000 kronor med den här bilens extra utrustning.

Chassi: Fiat Ducato

Utvändiga mått: L/B/H 712 cm/229 cm/299 cm

Totalvikt: 3 500 kg

Tjänstevikt: ej fastställd

Antal passagerare: 3

Antal bäddar: 2 + alkovbädd som extrautrustning

Det första vi gav oss på var att provköra bilen. Pigg som en lärka var den på vägar där höga hastigheter är tillåtna, och att tråckla oss igenom småstadskärnan beredde oss heller inga problem. De sex växlarna kom väl till pass i vår högst varierade körning.

Bilen är byggd på Fiat Ducato, hytten är komfortabel, instrumentpanelen är överskådlig och reglagen lättåtkomliga. Sikten är suverän genom panoramafönstren, och de präktiga backspeglarna ger föraren bra koll även på den bakomvarande trafikmiljön.

Husbil: Concorde Credo Emotion I 693 H

De vändbara stolarna i hytten tillsammans med sittgruppens soffor ger plats även för gäster runt bordet.

 

Bakom hytten finns sittgruppen, som är formad som vinkelsoffa med en enkelplats vid motstående vägg. På traditionellt manér kan hyttstolarna vändas, så flera får plats att sitta runt bordet. Det är också skjutbart i både längd- och sidled, så ingen riskerar att inte nå godsakerna.

Bakom gruppen finns köket, också det vinkelformat. Vid köksbänkens ena sida finns den trelågiga spisen, vid andra sidan finns diskhon. Däremellan finns en arbetsyta som inte är överdådig, men tillräcklig om man inte är alltför vidlyftig med matlagningen. En skiva över diskhon kan ge extra avlastningsplats.

Två ovanskåp plus ett vitrinskåp tillhör köket. Tre riktigt stora och tre normalstora lådor får plats i köksbänken. Dessutom är tre ovanskåp placerade vid ena sidan av sittgruppen och ännu ett vitrinskåp på andra sidan. Vid motstående vägg finns kyl/frys och ugn. Spotlights ovanför och fönster vid köksbänken samt lucka i taket gör arbetsplatsen ljus och fin.

Längst bak hittar vi dubbelbädden, som är upphöjd eftersom det finns ett så kallat garage därunder. En lättbestigen trappa leder upp till bädden, och utrymmet i plansteget är nyttjat till en användbar låda. Smart sätt att ta vara på utrymmen.

Bädden är lika lång som bilen är bred, och bäddbredden är fullt tillräcklig för två personer (145 centimeter vid huvudändan, 130 centimeter vid fotändan). Fönster på båda sidor plus taklucka gör luften frisk och fräsch i sovrummet.

Belysningen är däremot ingen fullträff. Spotlights sitter i en takramp vid bakgaveln, vilket innebär att den som ligger ytterst i bädden inte har en funktionell läslampa. Samtidigt ska det understrykas att den provkörda bilen är en prototyp, så en eller annan korrigering är att räkna med inför produktionen av kommande modeller. Bäddbelysningen bör vara en sådan korrigering.

För förvaring av personliga persedlar finns en ovanskåpsrad utmed bilens bakvägg, uppdelad i tre skåp varav det mittersta med spegel som uppiggande front.

I passagen från kök till sovrum finns toalett och dusch. Toaletten är så rymlig att man kan utföra sina toalettbestyr, tandborstnings- och tvättprocedur utan att stöta emot någonstans. Det är riktigt skönt. Förvaringsplats finns bakom spegelförsedda luckor, i skåp under tvättstället och i ett par öppna hyllor.

Duschen finns i en separat kabin på andra sidan mittgången. Där är svängrummet mer begränsat, kände vi när vi ”provduschade”, men med ett visst mått av anpassning funkar det ändå.

Garderoben känns liten vid en första anblick, men när tumstocken kommer fram visar den en garderobsbredd på 45 centimeter. Enligt normmåtten (12 centimeter/person) bör det alltså vara tillräckligt med råge för två personer. En fördel är att garderobens höjd är från golv till tak, och där finns bra möjlighet att placera klädstång eller hyllor efter egna önskemål.

I golvet, som är dubbelgolv, ligger tankarna för vatten och avlopp uppvärmt och skyddat. Värmen i den här bilen är luftburen, men återigen – det är en prototyp. I kommande modeller blir vattenburen värme standard.

Husbil: Concorde Credo Emotion I 693 H

Vi kliver ut genom dörren och slår en lov runt bilen. Det första som drar blickarna till sig är garaget längst bak på höger sida. Ett riktigt rejält stuvutrymme för skrymmande last. Dessutom både uppvärmt och upplyst, och inrett med diverse förvaringsfack för mindre prylar. Ett mycket användbart utrymme. På samma sida finns även mindre fack för sånt man kan vilja placera mer separat.

På bilens vänstra sida finns också flera luckor, men där handlar det om servicefunktioner. Där finns avtappning för avloppet, el-intaget praktiskt placerat bakom låsbar lucka med öppning i golvet för kabeln. Även säkringarna sitter samlade här, men den placeringen är inte hundraprocentigt lyckad. Orsaken är att de sitter så långt in att det blir lite svårt att se och att nå. Också något som vore fördelaktigt att justera vid kommande produktion. Plats för en gasolflaska hittar vi också på den här sidan av bilen. Utrymme för två flaskor är att föredra.

En ambition att tillverka mindre husbilar har kunnat märkas hos flera fabrikat, Concorde är ett av dem. Dels för att bilarna då kan hålla något lägre i pris, men också för att de nättare yttermåtten är attraktiva i många sammanhang. En konsekvens är naturligtvis att även de invändiga måtten blir mindre, men för många är den eftergiften av marginell betydelse. Det är vanligt att husbilsåkare är par utan barn, och därför inte behöver så mycket ytor invändigt.

Priset för den här bilen i standardutförande är precis under miljonen. Bilen vi har tittat på har en hel del extrautrustning. Exempel på det är nedsänkbar överbädd över hytten, luftkonditionering, multi-media-system, parabolantenn, 22″ flatskärms-tv, 175 liters kyl/frys, bland annat.

Detta är en mycket intressant nykomling. Helintegrerade husbilar har tjusat många, men hittills har det samtidigt inneburit att man då måst välja en ganska stor bil. Med denna nya modell från Concorde får man fortfarande det helintegrerade, men med en totallängd på bara något mer än sju meter.

Av: Ingela Svenson Foto: Stefan Nilsson

Husbil: Concorde Credo Emotion I 693 H
Husbil: Concorde Credo Emotion I 693 H
Husbil: Concorde Credo Emotion I 693 H

Rulla till toppen