Husbil: Eriba Jet 697

Publicerad: 2010-05-25   Uppdaterad: 2023-04-18

När vi kliver in i helintegrerade Eriba Jet 697 känner vi hemtrevnad meddetsamma. Färgglada textilier och en rustik känsla i en välutrustad husbil som har det mesta. Se film längst ner i artikeln!

Fakta:
Pris: Från 859 000:- Visad bil 914 900:- (bl.a. elpatron + höjd totvikt)
Chassi: Fiat Ducato 2,3 liter, 130 hk.
Garantier: 2 år nybilsgaranti, 6 år täthetsgaranti
Utvändiga mått: L/B/H: 729 cm/235 cm, 290cm
Totalvikt: 3 500 kg (Visad bil 3 850 kg)
Tjänstevikt: 3 120 kg
Antal 3-punktsbälten: 4
Antal bäddar: 4
Värme: Luftburen

Vi inleder översynen allra längst bak i husbilen, och redan här ser vi en mycket intelligent lösning. Den centralt placerade dubbelsängen kan man nämligen, med ett enkelt handgrepp, trycka bakåt och på så vis frigöra cirka en halv meter yta både framför och runt själva sängplatsen och samtidigt skapa en divansoffa – ypperligt!

Två garderober, en på var sin sida om sängen, och två överskåp ger bra utrymme för diverse persedlar. De kompletteras med två tygfickor placerade nära de vridbara läslamporna. Bra att ha mobiltelefonen i, eller boken framåt nattkröken. Två stora fönster och ett takfönster ser till att det blir fint ljusinsläpp.

Det som vid första ögonkastet ser ut att kunna vara förvaringsskåp i golvhöjd på sidorna om sängen, visar sig tillhöra lastutrymmet från utsidan. I gengäld finns det bra med utrymme under sängen för större packning.

Husbil: Eriba Jet 697

Handfatet är i rostfritt stål och toalettskålen i lättstädad porslin.

Separat dusch, där man även kan sitta, och toalettutrymmet är kanske inte utrymmesmässigt det optimala, men helt klart spar det tid och minimerar onödigt tjafs om man är fler än två i husbilen.

 

Själva toan är av porslinsmodell och handfatet av metall och såväl detta utrymme som duschen är utrustade med var sitt litet takfönster. Med en skjutbar dörr avskiljer man sovrummet och det sanitära från köket och vardagsrummet, men se upp med nivåskillnaden!

Köket är enligt vinkelvarianten. Ganska elegant är det, framförallt det inglasade kryddstället, men kanske inte hundra procent praktiskt då man har valt att använda sig av runda och organiska ytor där det kan vara knepigt att nyttja varenda centimeter maximalt.

Kyl och separat frys rymmer 113 liter och avdelningen lådor och utrymmen är riktigt bra. Ett ganska stort skafferi kompletteras med tre överskåp och lika många lådor under diskbänken. I vitrindelen finns det även ett hål där tv:n ska vara placerad.

Däremot har vi invändningar på två punkter – köksfläkten lyser med sig frånvaro, och den som vill ha en enkel sortering av sopor och köksavfall får lösa det efter eget huvud.

Vid sittgruppen finns ett stort takfönster som har en touch av elegans då det är belysning i ramen. Beroende på hur man väljer att dra bordet finns det utrymme för fyra, fem personer, efter att man har vridit förar- och passagerarstol till rätta. Men då blir det i gengäld sparsamt med utrymme per person vid bordet. Plats för diverse persedlar får man via fyra överskåp.

Nu har vi nått fram till förarplatsen, men innan vi tar sittning bakom ratten fäller vi ned dubbelsängen ovanför hytten. Man behöver dock även luta de främre sätena en bit för att få sängen i rätt vinkel. Den tillhörande läslampan sätter vi ett litet frågetecken i kanten för, då den märkligt nog är längsgående.

Husbil: Eriba Jet 697

Här har man satt ihop ursprungsdetaljerna med Eribabygget på ett snyggt och effektivt sätt.

 

När det är dags att agera förare får vi omedelbart ett litet bekymmer på halsen. Ett problem som dessvärre tillhör vanligheterna hos de allra flesta husbilsmodellerna. Men vi kan ändå inte undgå att påpeka att sikten, framför allt till vänster, på grund av dubbla hyttstolpar är allt annat än bra. Förhoppningsvis är det något som tillverkarna kan ta sig en funderare över.

Husbil: Eriba Jet 697

Eriba Jet är försedd med linslampor istället för heltäckta glaslampor.

I övrigt känns hytten helt okej, det är nära till reglagen även om vi hade önskat oss elektroniskt ställbara backspeglar, vilket i och för sig finns som tillval. Sitter skönt gör vi i förar- och passagerarstolen vars finish är mycket trevlig. Men bäst av allt är den mycket låga ljudnivån. Efter att han uppmätt 67 decibel i hytten vid den goda marschfarten 90 – 100 km/tim sätter vi mer än gärna ett stort plus i kanten.

 

Motormässigt pinnar Eriba Jet 697 på helt utan bekymmer. De 130 hästkrafterna under huven kanske inte spinner som i en italiensk muskelbil, men utan problem hänger vi med trafikrytmen vare sig det handlar om stadstrafik eller körning på enfiliga landsvägar. Det tackar vi bland annat den tätstegade 6-växlade lådan för.

När det gäller förvaring utvändigt handlar det i mångt och mycket om standard. Vi bör dock nämna ett extra utdragbart fack för de oömma attiraljerna som exempelvis leriga stövlar eller grillkol. Det är vad vi kallar en smart avslutning för Eriba Jet 697 – på en ombonad, mysig och intelligent inledning.

 

Av: Anders Wallsten och Torbjörn Stålenhag

Husbil: Eriba Jet 697
Husbil: Eriba Jet 697
Husbil: Eriba Jet 697

Husbil: Eriba Jet 697

Rulla till toppen