Husvagn: Fendt Saphir 540 TF

Husvagn: Fendt Saphir 540 TF

Publicerad

Att kombinera bred Queens-bed med smal husvagn hör inte till vanligheterna, eftersom ekvationen inte är alldeles lättlöst. I den här Fendtvagnen har man lyckats med det konststycket, och lite till.

Nordiskt blond är det spontana intrycket när man stiger in i vagnen. Köksinredningen är elfenbensfärgad, och omgiven av snickerier i ljust träslag. Textilierna följer upp med sval färgskala i duvblått och gräddvitt. 

Så snart ögonen bekantat sig med alla fyra väggarna, fastnar blicken på bädden längst fram i vagnen. Queens-bed är benämningen på en dubbelbädd som står centralt i vagnen, det vill säga så att det finns gångplats på båda sidor därom. Det skiljer sig som bekant från de mer vanliga lösningarna, där bäddens ena långsida står emot en av väggarna. Omaket det för med sig är att den som ligger innerst får klättra över sin partner vid upp- eller sänggång, om partnern är före i eller ur sängen. Bäddningen är inte heller lika bekväm vid sådana bäddlösningar, som de där man kan gå runt bädden.

Fendt Saphir 540 TF

Lätt att kliva i och ur, bekväm att bädda, väl tilltagna mått på både längd och bredd och ett mycket komfortabelt underlag, det kan inte bli annat än en osedvanligt skön sovplats.

Queens-bed är inte unikt i husvagnsvärlden. De brukar finnas i så kallade fullbreddsvagnar, alltså de som är 250 centimeter breda. Grejen med den här vagnen är att den bara är 230 centimeter i totalbredd, men man har ändå lyckats få in en Queens-bed.  Alltså var det med viss skepsis vi närmade oss sovplatsen.
Det var ett tag sedan jag var ungflickssmärt, men jag kunde ändå passera bädden lättvindigt. Det tog inte ens emot någonstans när jag böjde mig fram och provbäddade.
Nästa tanke var förstås att bädden fått släppa till några centimeter på bredden för att ge utrymme åt passagen. Men nej – hela 145 centimeter bred är den (120 centimeter vid fotänden), och det är mått som måste få varje användares gillande.  Längdmåttet – 200 centimeter – väcker samma sympati. Som en stor skön famn kändes det när jag på prov sjönk ner i bädden. 

Så hur har de burit sig åt då, konstruktörerna? Jo, klokt nog har de avstått från förvaringsplats, hyllor eller andra publikfriare utmed bäddens långsidor.  Istället är där helt rena väggar, och alltså ingenting man måste parera för.  Det tjänar passagen på.
Förvaringsutrymmena är koncentrerade till huvudändan, där vi hittar nattduksbord, en bred hylla under fönstret, ett par småhyllor i hörnen plus ovanskåp på brukligt sätt.  I hela utrymmet under bädden finns också plats för packning, och det är lätt att lyfta upp bädden för att komma åt där.

Tre öppningsbara fönster ger både ljus och luft – tänk att kunna sätta ordentligt tvärdrag, det är få ting som skapar en så frisk känsla som det!  Läslampor finns i hörnen, men allmänbelysning skulle jag önska mig om vagnen var min.

Fendt Saphir 540 TF

Sittgruppen har fullt tillräckliga mått för två, och tillåter även ett par gästar till bords.

"Köket är hemmets hjärta" brukar det heta, men när det gäller husvagnar är jag inte beredd att hålla med om det. Då är det sittgruppen som blir samlingsplatsen. Sittgruppen i den här vagnen finns vid rakt motsatt kortsida i förhållande till sovavdelningen.

Tvåpersonersfamiljen är den mest logiska målgruppen för den här modellen, och då är sittgruppen bra anpassad till dem. Där finns plats att lägga upp benen, eller krypa upp i soffhörnan, eller förstås att sitta städat och ordentligt som sig bör – vid måltider till exempel. Eller om man har gäster. Då ryms också gästerna bra i sittgruppen. Däremot var dynorna inget under av bekvämlighet. Alltför stumma, enligt min mening.

Tre öppningsbara fönster här också. Läslampor i hörnen, och här finns det jag saknade på annat håll: en armatur i taket för allmänbelysning.  

Köket är placerat centralt i vagnen, alltså emellan sovrum och sittgrupp. Vid första anblicken verkar köksbänken ovanligt hög. Den känslan bekräftas också av måttbandet, som visar på 94 centimeter från golvet. Dessutom är bänken djupare än vanligt, hela 66 centimeter på mitten där djupet är som störst. Spis och diskho är indragna mot väggen. Den tanken är i och för sig bra, eftersom det frigör plats att ställa ifrån sig grejor på. Men kombinationen hög och djup arbetsbänk och "arbetsplatserna" indragna, det skulle ingen ergonom applådera.  I synnerhet för lite kortare personer blir det en obekväm arbetsställning.

Utrymmena i köket är däremot inget att klaga på. Två bra lådor, två med trådkorgar och två med bestickinrede – då bör man klara sig. Ovanskåpen rymmer också en del, och småhyllorna i underkant ger mer plats än man tror.
En ljusramp sitter i underkant ovanskåp, men jag har samma invändning här som i sovavdelningen: det saknas allmänbelysning.

Toarummet, som finns mittemot köket, är inte så mycket att orda om. Det innehåller vad som behövs, där finns tillräckligt med svängrum för det man ägnar sig åt där, och förvaringsutrymmena är också tillfyllest, med småhyllor för småpryttlar och större plats under tvättstället för större grejor. Logiskt.

Om förvaring mer allmänt kan sägas att det är traditionellt ordnat. Utöver de i sovrummet, som vi redan har nämnt, finns en garderob, ovanskåpsrad runt sittgruppen och sofflådor med stuvutrymme. I vänstra sofflådan tar bland annat vattentanken upp en del av utrymmet, men i den högra är det fritt fram för packning. Inte bara utrymmesmässigt utan också när det gäller vikten, eftersom lastförmågan är ovanligt hög. Utrymmet nås också via en lucka utifrån, det är bra. Soffan har dessutom lucka i gaveln, och eftersom den finns direkt innanför dörren blir där en förträfflig plats för skor. I tvärsoffan finns också plats, men där lär nog bara sådant hamna som man använder sällan. Av ren självbevarelsedrift, eftersom det – som brukligt i rundsittgrupper - krävs en omfattande ommöblering av sitt- och ryggdynor för att komma åt sofflådans innandöme. 

Värmen är luftburen, och fina luftspalter finns utmed väggarna runt sittgruppen. Däremot finns inga ryggar i skåpen. Vår, sommar och höst har det ingen större praktisk betydelse, men när det smäller till med vinterkyla kan det bli fuktigt där.

Det var ett trivsamt umgänge med vagnen den lilla tid vi fick tillsammans. Vi for omkring i ett sommarfagert Dalsland, på riksvägar några sträckor och på slingrande småvägar fler sträckor. I båda fallen uppskattade vi vagnens slanka linjer. Det var lätt att hålla åt sidan på de större vägarna, när de som hade mer bråttom körde om vårt ekipage. Och småvägarna kändes inte lika små med den här vagnen, som de gör när man drar fram med en 250 centimeter bred vagn. (Som ju har andra företräden, det ska villigt erkännas).

En foglig följeslagare som också erbjuder plats för mat och mys, någonstans att förvara tillhörigheterna under resan och en härlig plats för nattvilan. Synnerligen lämpad för två personer. Så var vårt bestående intryck efter visiten i den här vagnen.
(Ur H&C nr 7/2009)

 Fakta Fendt Saphir 540 TF
Pris:
228 800 kronor
Totallängd: 739 cm
Totalbredd: 230 cm
Karosslängd: 600 cm
Totalhöjd: 260 cm
Totalvikt: 1 600/1 700 kg
Tjänstevikt: 1 230 kg
Antal sovplatser: 4

On
Off

1 kommentarer

  • Weinsberg CaraOne 390 PUH: Bo litet – lev stort

    Weinsberg CaraOne 390 PUH: Bo litet – lev stort

    Det finns husvagnar som närapå känns större på insidan än på utsidan. Den för året nya modellen Weinsberg CaraOne 390 PUH är en av dem. Förklaringen heter – en platsbesparande taksäng.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2020-07-15 07:32

  • Karmann Davis 620: Skön karisma

    Karmann Davis 620: Skön karisma

    Det senaste året har det hänt en hel del med kompakthusbilarna. Sakta men säkert har de närmat sig de normalstora husbilarna gällande komfort och planlösningar. Karmann Davis 620 är en av dem.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2020-07-14 07:46

  • Dethleffs Pulse T7051 EB: Många plus för Pulse

    Dethleffs Pulse T7051 EB: Många plus för Pulse

    Sugen på en fräck och modernt designad husbil som även är utrustad för en vargavinter? Om så är fallet, kolla då in lite småkaxiga Dethleffs Pulse T7051 EB.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2020-07-09 07:01

  • Adria Altea 542 PK: Främjar förstagångsköparna

    Adria Altea 542 PK: Främjar förstagångsköparna

    Tillhör ni skaran som har fastnat för husvagnslivet, har fler än ett barn i låg ålder och är ute efter en ny barnkammarvagn som inte gör stora hål i plånboken? Då är Adria Altea 542 PK ytterst praktisk som en premiärvagn.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2020-07-06 08:16

  • Sunlight T67: Redo för solsemestern

    Sunlight T67: Redo för solsemestern

    Sunlight har sedan begynnelsen varit under Dethleffs vingar och som bekant ingår de i sin tur i den mäktiga koncernen Erwin Hymer Group. Med andra ord – ett varumärke att lita på till en billig penning.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2020-06-15 07:46

  • Rapido V62: Inte som alla andra

    Rapido V62: Inte som alla andra

    Det har länge pratats om plåtisarnas popularitet på den syd- och mellaneuropeiska marknaden. I Sverige har intresset ökat de senaste åren, även om den riktiga boomen har uteblivit. Det kan Rapido V62 kanske ändra på?

    Första intrycket Anders Wallsten, 2020-06-11 07:45

  • Hobby De Luxe Edition 545 KMF: Estetiskt elegant edition

    Hobby De Luxe Edition 545 KMF: Estetiskt elegant edition

    Hobby har en diger husvagnsflotta som består av sex serier och 58 olika modeller. De Luxe Edition finns i sex olika tappningar där fyra av dem är barnkammarvagnar. Vi har tittat närmare på 545 KMF.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2020-06-04 07:32

  • Dethleffs Gen Scandinavia 595 RK: Utrustad från topp till tå

    Dethleffs Gen Scandinavia 595 RK: Utrustad från topp till tå

    Nämn ordet vintervagn och de allra flesta tänker Kabe och Polar. Det finns emellertid flera varumärken som har utrustat sina husvagnar för alla de fyra årstiderna. Ett av dessa är tyska Dethleffs och deras modellserie Generation Scandinavia.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2020-06-03 07:36

  • Rapido M96: M som i Mercedes

    Rapido M96: M som i Mercedes

    Sprillans nya Rapido M96 har hamnat under vår lupp. M står för Mercedes och det gör att husbilarna tar ett stort kliv in i den miljö som premiumpersonbilarna figurerar i.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2020-05-15 08:07

  • Adria Alpina 583 LP: En doft av premium

    Adria Alpina 583 LP: En doft av premium

    Alpina är en året runt-vagn som har allt det där som krävs för att vara attraktiv på marknaden – tilltalande formgivning, rymlig interiör, hög utrustningsnivå och minst sagt goda vinteregenskaper. Den är också Adrias mest exklusiva modellserie vid sidan av den nytillkomna trion Astella.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2020-05-13 07:51

  • Kabe Imperial Hacienda 880: Rena julafton på hjul

    Kabe Imperial Hacienda 880: Rena julafton på hjul

    Vi börjar med att googla synonymer för Hacienda. Precis som vi misstänkte dyker alternativen storgods, lantegendom, plantage och ranch upp. Med andra ord är Kabes husvagnsserie exakt vad den heter.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2020-05-08 07:38

  • Dreamer Family Van: Den aktiva familjens dröm

    Dreamer Family Van: Den aktiva familjens dröm

    Rapido känner de flesta till, men Dreamer? Den sistnämnda byggs av den förstnämnda och sedan något år tillbaka är det Dreamer som är volymsäljaren inom plåtisar på den svenska marknaden.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2020-05-07 07:20

  • Weinsberg Caraone 540 EUH: Liten men fullvuxen

    Weinsberg Caraone 540 EUH: Liten men fullvuxen

    Går det att förvandla boendeytan i en mellanstor husvagn så att den blir lika rymlig som i en fullvuxen modell? Svaret är ja. Med en taksäng är det upplagt för sex stycken sovplatser och massvis med utrymme – som i Weinsbergs nya och högintressanta CaraOne 540 EUH.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2020-04-15 08:03

  • Polar 650 TR TDS VK Customized: Välutrustad vintervagn

    Polar 650 TR TDS VK Customized: Välutrustad vintervagn

    Inför modellåret 2020 presenterade husvagnstillverkaren Polar elva nya modeller. Vi har kikat närmare på en av dem – 650 TR TDS VK – här i dess svartvita utförande som Customized.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2020-04-10 08:16

  • Frankia Yukon 7.0: Ett förförande fordon

    Frankia Yukon 7.0: Ett förförande fordon

    Premiumvarumärket Frankia har lanserat sin första plåtis – och de har inte gjort som många andra. Yucon är inget vanligt fordon. Det är en kompakthusbil som är minimalistisk och futuristisk i en och samma förpackning.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2020-04-06 07:48

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1588 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 580 fristående campingplatser och 651 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 357 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2020-08

  • Husvagn & Camping 2020-07

  • Husvagn & Camping 2020-06

  • Husvagn & Camping 2020-05

  • Husvagn & Camping 2020-04

  • Husvagn & Camping 2020-03

  • Husvagn & Camping 2020-02

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842