Husbil: Wingamm Brownie 5.8

Publicerad: 2011-11-21   Uppdaterad: 2023-04-18

I norra Italien bygger man sedan 1977 Wingamm husbilar. Namnet kan associeras med indianernas lätt flyttbara tält och det är ingen tillfällighet, berättar fabrikschef Lorena Turri, när Husvagn & Camping gör ett besök i fabriken i Verona. Modellen Wingamm Brownie 5.8 är som namnet antyder en bil med 5,8 meters längd där bokstäverna GL står...

I norra Italien bygger man sedan 1977 Wingamm husbilar. Namnet kan associeras med indianernas lätt flyttbara tält och det är ingen tillfällighet, berättar fabrikschef Lorena Turri, när Husvagn & Camping gör ett besök i fabriken i Verona.

Modellen Wingamm Brownie 5.8 är som namnet antyder en bil med 5,8 meters längd där bokstäverna GL står för garage. Hela karossen är gjuten i ett stycke, en så kallad monocoque i glasfiber. Underredet kommer från Alko, bilen från Fiat. Elegansen är inte att ta miste på. Jag konstaterar att man kanske inte är helt färdig med bilen – luckorna har ju inga handtag – men mina tankar kommer på skam då garage- och serviceluckan öppnas via en liten spak inne i bilen, ungefär som man öppnar tanklocket i en personbil. Släta fina väggar utan utskjutande delar och utan lister ger bilen en unik karaktär. Inte ens fönsterramarna sticker ut mer än någon millimeter, man har helt enkelt en försänkning i karossen.

Likadant är det med gångjärnen på entrédörren, de är helt dolda och dörren smiter åt och fyller upp försänkningen med millimeterprecision. Dörren har dock ett handtag, exakt likadant som hyttdörrarnas, Fiat original och fjärrlåst – naturligtvis. Den mjuka runda karossformen förstärks av den helt osynliga övergången från originalhytt till påbyggnaden. Bilen har en totalvikt på 3,5 ton vilket ger den cirka 800 kilos lastförmåga. Isoleringen är gjord av 25 millimeter polyuretan och fabriksfolket intygar att bilen klarar även sträng kyla. Spillvattentanken, som är tillval, sitter där man normalt hittar reservhjulet och den isoleras och värms.

Husbil: Wingamm Brownie 5.8
Wingamm har patenterat sin taksäng, som tål 350 kilo.

Vi kliver in i bilen och slås av den ljusa inredningen som domineras av grått och vitt. Klädseln på stolarna i hytten och på sofforna i dinetten är dock avvikande med en beige botten med dekor i vinrött. Planlösningen är klassisk med en hel dinett mittemot köket, med badrum och garderob mellan bakstam och dinett. Längst bak våningssängar. Men här slutar alla likheter med en konventionell husbil i den här storleken. För att spara plats har man helt enkelt gjort dinetten mindre. Den är inte byggd för att vara en extrasäng, i stället sover man i den patenterade taksängen som man enkelt drar ner från taket. Den tål 350 kilo och mäter 195 x 135 centimeter. Dessutom har man halverat gasolskåpet vilket gör att man bara får rum med en (1) gasolflaska av typen P11. Mer utrymme i köket i stället.

I tvättrummet finns ingen egen duschkabin men inredningen är sådan att den tål vatten. Ett draperi att dra för och skydda dörren med sägs fungera utmärkt och samtidigt ge det utrymme man behöver när man skall duscha. Tveksamt kanske vad gäller inredningen men utrymmet finns.

Längst bak i bilen finns en våningssäng och den undre sängen går att omvandla till en garagevägg, tät mot resten av bilen då kunderna sagt att de vill ha möjlighet att forsla mopeder, eller rättare sagt skotrar, men vill slippa lukt. Garaget har en stor dörr på högersidan och en mindre på vänster sida. Belysning finns då läslampan för den nedre sängen också fungerar som garagebelysning. Mellan ytterdörren och våningssängen hittar vi garderoben, mittemot tvättrummet. Den är stor och rymmer utan vidare kläder för fyra. Den nedre delen består av två lådor och den avslutas med ett skoskåp.

Husbil: Wingamm Brownie 5.8
Genom att ta tillvara varje millimeter skapas utrymmen överalt. Här står garderoben på halva hjulhuset.

Köket är inte optimerat för avancerad matlagning. Allt finns utom köksfläkt, men man saknar avställnings- respektive arbetsytor. Man får helt enkelt ta dinettbordet till hjälp. Som tröst får man en täckbricka/skärbräda att lägga över diskhon.
Förarmiljön är likadan som i andra Fiatbilar men sittställningen är en aning bättre läs lägre, då stolarna i just den här modellen inte går att vrida. Bilen är lätt, den är kort och den går som ett skott när vi rinner genom stadens hetsiga trafik. I dessa sammanhang är det skönt att bilen faktiskt är under sex meter, för gränderna är trånga och smala. Att bilen är liten även på insidan är fullständigt naturligt – i den här miljön. Frågan är hur den kommer att tas emot på den svenska marknaden.

Wingamm kommer till Sverige i januari 2012 och visas på Kistamässan 16 -19 februari.

Fakta Wingamm Brownie 5.8
Motor: 130 hk
Växellåda: 6 växlar manuell
Längd/bredd/höjd: 589/215/268 cm
Tjänstevikt: Cirka 2 650 kg
Lastvikt: Cirka 850 kg
Antal bäddar: 4
Antal reseplatser med bälte: 4
Bäddmått fram/tak: 197×135
Bäddmått bak: 200×186, 193×860
Spis: Tvålågig
Värme: Webasto Airtop EVO 3900 (diesel)
Vattentank: 100 liter
Avloppstank: 80 liter

Husbil: Wingamm Brownie 5.8
Wingamms husbilar är små och lättkörda, och därmed användbara för alla situationer och årstider.
Rulla till toppen