Husbil: Pilote Explorateur G741 LGE

Publicerad: 2012-04-27   Uppdaterad: 2023-04-18

Två dygn med en fransos samtidigt som termometern visade minus 13 grader. Pilote G741 LGE visade prov på starka ambitioner att klara av ett bistert, nordiskt vinterklimat. För första gången på länge kände vi extra stor glädje när vi slog oss ned i förarhytten. Där fanns såväl brandsläckare som glashammare (slå sönder rutan om man...

Två dygn med en fransos samtidigt som termometern visade minus 13 grader. Pilote G741 LGE visade prov på starka ambitioner att klara av ett bistert, nordiskt vinterklimat.

För första gången på länge kände vi extra stor glädje när vi slog oss ned i förarhytten. Där fanns såväl brandsläckare som glashammare (slå sönder rutan om man inte kommer ut via dörren vid olycka) applicerade bredvid vid varsin hyttstol.

God säkerhet var vår första tanke. När vi sedan vred på startnyckeln och rullade iväg visade det sig att våra förhoppningar stämde. Dubbla krockkuddar, kraschsensor för gasolen, backkamera, centrallås till både bildörr/bodelsdörr, ESP (antisladd) och ASR (antispinn). Allt fanns på plats.

På vägen rullade vi lätt och behagligt. Med vinterdäck på drog G741:an 1,13 liter milen vid blandad körning, inte så illa. Den manuella 6-växlade lådan i kombination med 130 hästkrafter under huven gjorde sitt jobb väl, men det som imponerade allra mest var fjädringen och väghållningen. Vi hade en mjuk och komfortabel färd även på små, gropiga vägar där stötdämparna sattes på betydligt tuffare prov än på raka, fina motorvägar. Däremot var det en smula bullrigt i hytten och som högst, nere vid hjulhusen, uppmätte vi 80 decibel. Inte heller sikten var helt optimal, då dörrstolpen skymmer förarbackspegeln en smula. Att el-backspeglarna är försedda med defrostfunktion ser vi däremot som ett plus, framförallt när det som under provturen var 13 minusgrader.

Husbil: Pilote Explorateur G741 LGE
Singelbäddar med tillhörande vridbara spotlight-lampor och hyllplan finns längst bak i bilen.

Vi trivdes i förarhytten och det var inte speciellt svårt att göra detsamma i bodelen. Ok, passagen mellan de båda utrymmena är lite trång och eftersom Piloten inte är försedd med passagerardörr blir det en och annan gång vi tvingas smita mellan hyttstolarna och bordet vid sittgruppen. Man sitter kanske inte kungligt i sttgruppen, men heller inte illa. Sittdjupet varierar mellan 45 och 50 centimeter beroende på plats. Tack vare den breda sittplatsen/soffan bakom passagerarstolen kan fyra vuxna och ett barn få plats runt det hockeyrinkformade bordet.

Vid köksbänken är det rikligt med arbetsutrymme då de tre brännarna är placerade i bredd. Fläkt, kryddställ och hållare för hushållspapper och diskmedel är på plats. På köksbänken finns kärl för avfall, under densamma en stor låda med trådbackar i tre våningar. Bakom ryggen ett rymligt skafferi med flyttbar hylla ovanför kyl/frys (160 liter). Så långt allting bra, men det fanns lite på minussidan också. Ett 230-uttag känns lite futtigt och en av lådorna under köksbänken var bara dekor.

Knappa 7,5 meter placerar Pilote G741 LGE i facket för medelstora husbilar. Kanske är det placeringen av dusch- och toalettutrymmet på tvären allra längst bak som ger oss känslan av luftig atmosfär. På tal om luft finns det i bodelen fem öppningsbara fönster, två takluckor och ett takfönster.

Isolerat dubbelgolv, isolerande gardiner vid hyttfönstren och sex strategiskt placerade utblås för Trumavärmaren gav en behaglig innetemperatur när termometern visade stränga minusgrader. Men när det var läggdags hittade vi en liten miss. Inga distansskivor – nej, här blev det till att ligga i direktkontakt med väggen. Komforten i såväl singelbäddarna som den manuellt nedfällbara taksängen ovanför hytten var annars till stor belåtenhet. En annan detalj vi tyckte om var tidningsstället vid ena fotändan på en av singelbäddarna. Golv i två nivåer anser vi dock inte vara optimalt.

Husbil: Pilote Explorateur G741 LGE
Garderob i toalettutrymmet kan man kanske ha delade meningar om…

Dusch- och toalettutrymmet är som sagt allra längst bak i husbilen. Duschkabinen är kvadratisk och mäter 67 x 67 centimeter. Toalettutrymmet har det mesta man önskar, inget är lämnat åt slumpen. Om det fristående handfatet är praktisk eller inte låter vi vara osagt, lite kul med design som sticker ut är det hursomhelst.  Vad vi tycker mindre bra om är att garderoben (höjd/bredd/djup, 106/71/44 centimeter) också finns i detta utrymme. Med andra ord är det långt från ytterdörren till klädförrådet. I gengäld finns det krokar och skoskåp direkt innanför ytterdörren, bra.

Vi sätter foten på trappsteget, som fälls in per automatik när man vrider på startnyckeln, för att kika på det utvändiga lastutrymmet. Inne har vi redan noterat att det finns sex överskåp ovanför singelbäddarna och två vid sittgruppen – ingen av dem försedd med luftspalt. Bra med plats finns det under den längsgående soffan och under singelbäddarna. Det sistnämnda utrymmet når vi även från utsidan via lastluckor från både vänster och höger sida av husbilen. Ena lastluckan ger dessutom tillträde till ett långsmalt utrymme som passar utomordentligt för skidor på vintern och golfbagen sommartid.

Trivselnivån var hög, vägegenskaperna likaså. Ok, ett par mindre detaljer bör ses över men som helhet var Pilote G741 LGE en mycket trevlig bekantskap som säkerligen kan falla många husbilsentusiaster i smaken.
(Ur H&C 3/2012)

FAKTA
Pilote Explorateur G741 LGE
Pris: 858 000 kronor
Motor: 2,3 liter, 130 hästkrafter
Växellåda: Manuell 6-växlar
Utvändig längd/bredd/höjd: 745/230/292 centimeter
Tjänstevikt: 3 240 kg
Lastvikt: 1 010 kg
Antal bäddar: 4
Antal reseplatser med bälte: 4
Bäddmått fram/tak: 135×190 centimeter
Bäddmått bak: 85×190 och 85×200 (med avsmalnad fotända)
Värme: Luftburen
Vattentank: 130 liter
Avloppstank: 130 liter

 

Rulla till toppen