Husbil: Hobby Siesta 65 TL

Publicerad: 2012-10-19   Uppdaterad: 2023-04-18

All inclusive på semestern är poppis. Det har Hobby tagit fasta på och utrustat sin husbilsmodell Siesta 65 TL med ”all-inclusive-paketet” inbakat i grundpriset. Siesta 65 TL är en halvintegrerad husbil som är späckad med utrustning trots att prislappen inte överstiger 600 000 kronor. Vid provkörning på väg flyter vi fram utan några som helst bekymmer....

All inclusive på semestern är poppis. Det har Hobby tagit fasta på och utrustat sin husbilsmodell Siesta 65 TL med ”all-inclusive-paketet” inbakat i grundpriset.

Siesta 65 TL är en halvintegrerad husbil som är späckad med utrustning trots att prislappen inte överstiger 600 000 kronor. Vid provkörning på väg flyter vi fram utan några som helst bekymmer. Siestan känns både liten och smärt och den tätstegade växellådan, i kombination med 140 hästkrafter, gör att vi pinnar på i rask takt även i motlut med femman eller sexan i.  

”Döda vinkeln-spegeln” har sina fördelar, likaså fartkontrollvarnaren som piper till när vi närmar oss en kamera vid vägkanten. Krockkuddar på förar- och passagerarstolen, startspärr, farthållare, kraschsensor, eluppvärmda el-speglar, ABS (låsningsfria bromsar) och ASR (antispinn) gör att Siesta är på god väg att uppfylla de krav vi har på säkerhets- och teknikutrustning. I hytten har vi, förutom mycket god komfort i stolarna, även tillgång till växelspak modell joystick, mörkläggnings-jalusier, uppvärmd frontruta, AC, CD-spelare med USB-anslutning, navigator och en display för backkameran. Modellerna som kommer till Sverige är dessutom utrustade med en markis. Här sparar man inte på krutet.

Husbil: Hobby Siesta 65 TL

Det gör man däremot direkt vid ingången. Okej, el-fotsteg är aldrig fel, men var gör vi av ytterkläder och skor? I stället för en instegsgarderob eller krokar/skoskåp får vi en extra sittplats. Detta främjar i och för sig mysig samvaro runt middagsbordet. Men vill man kunna hänga av sig ytterkläderna snabbt och enkelt så är det inte optimalt då garderoben finns allra längst bak mellan långbäddarna.

Med tanke på husbilens ringa storlek imponeras vi av platsen runt middagsbordet. En handfull personer får plats utan problem. Komforten är som vanligt högst i hyttstolarna men vi sitter faktiskt riktigt hyggligt i sofforna också. Tv-armen är på plats och ett 230-uttag likaså. Belysningen är god men det är inte LED-lampor överallt i Siestan, bara delvis.

Husbil: Hobby Siesta 65 TL
Med extrasätet i direkt anslutning till ytterdörren får många plats runt bordet.

Köksavdelningen är ljus och luftig och ger med de breda, för Hobby karaktäristiska lådorna med selflock, en lyxig och påkostad hemmakänsla. Det gör också Dometics 140 liter smala, smidiga Slim-Tower kyl/frys.  I övrigt noterar vi trelågig spis, ett 230-uttag och ett rymligt skåp/skafferi ovanför kyl/frys. Däremot saknas fläkt.

Vi gläds åt hygienronden. Inte mindre än fem LED-lampor och ett coolt, runt fönster i taket ger oss bra med ljus i det väl tilltagna duschutrymmet. Bra, för att inte säga exemplariskt är det även med plats för ben och knän när vi blir sittande på toaletten. Inte heller förvaringsutrymmet lämnar något åt slumpen – hylla och rymliga över- och underskåp.

Långbäddarna (ribbottensystem av flexibelt bokträ) har garderoben (90x49x45 centimeter, h/b/d) mellan sig och åtta skåp ovanför sig, dock inga med luftspalter. Det finns även ett rymligt skåp under ena långbädden och under ena sittdynan i sittgruppen är det tomt. De mest skrymmande persedlarna tar plats i den yttre lastluckan där även ett par praktiska fack finns tillgängliga.

Värmen kommer från en Truma Combi E6 (med elpatron) och det är luftburen värme som gäller via strategiskt placerade utblås. Färsk- och spillvattentankarna är frostfria. I bodelen finns dessutom ett gelbatteri på 80 Ah och vi klarar minusgraderna galant då isoleringen i sandwichelementens väggar/tak är 34 millimeter.  

Att summera Hobby Siesta 65 TL är enkelt. Det här är en husbil med många säkerhetsegenskaper och en utrustningsnivå i klass med husbilar i miljonklassen, för 599 000 kronor. Det är prisvärt.

FAKTA:
Hobby Siesta 65 TL
Pris: 599 000:-
Garanti: Två års nybilsgaranti, fem års täthetsgaranti
Motor: Ford Transit 2,2 TDCI, 140 hästkrafter
Växellåda: 6 växlar, manuell
Totallängd/höjd/bredd: 706/231/279 cm
Axelavstånd: 375 cm
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2 913 kg
Lastförmåga: 587 kg
Släpvagnsvikt: 1 000 kg
Antal bäddar: 3
Bäddmått fram: 209×46
Bäddmått bak: 197×79 och 190×79
Värme: Luftburen Truma Combi E6 med elpatron
Isolering tak/vägg/golv: 34/34/65 millimeter
Antal trepunktsbälten: 4
Vattentank: 100 liter
Avloppstank: 92 liter

Rulla till toppen