Husbil: Morelo Palace 90 M

Publicerad: 2012-11-15   Uppdaterad: 2023-04-18

Den här bjässen var lättare att köra än jag hade trott. Väsentligt lättare kommer också plånboken att bli när man köpt en Morelo Palace 90 M. Det kostar att ligga på topp, från cirka 2,5 miljoner i detta fall. Vill man ha värstingen med ett chassi från MAN med tio tons totalvikt och en 250...

Den här bjässen var lättare att köra än jag hade trott. Väsentligt lättare kommer också plånboken att bli när man köpt en Morelo Palace 90 M.

Det kostar att ligga på topp, från cirka 2,5 miljoner i detta fall. Vill man ha värstingen med ett chassi från MAN med tio tons totalvikt och en 250 hästar stark sexcylindrig motor med vridmoment på otroliga 1000 Nm, får man lägga till ungefär 550 000 kronor. Jag vet inte om det är värt det, men faktum är att den bil vi kör känns en aning undermotoriserad.

Den rullar på sex 16-tumshjul, driver på de tvillingmonterade bakhjulen och har en automatisk växellåda som förser motorn med rätt utväxling i alla lägen, men som också går att växla manuellt. Lådan har en så kallad manuell kuliss där föraren själv kan välja växel, inom rimliga gränser förstås. Elektroniken tar automatiskt över om man till äventyrs skulle vilja lägga i ”fel” växel. Chassit heter Iveco Daily och byggaren av bodelen heter Morelo.

Det är Jochen Reiman och Reinhard Löhner som driver firman och de startade 2010, när Concords ledning splittrades och dessa bägge herrar slutade på Concorde. Bilen byggs i samma stad som Concorde, i Schlüssefeld i Tyskland några mil öster om Frankfurt. Morelo är en lek med bokstäverna i grundarna namn och skall uttydas MO (Motorhome) RE (Jochen Reiman) LO (Reinhard Löhner). Man kan med fog säga att detta är en vidareutvecklad Concorde.

Känslan av att motorn är en aning seg förstärks av att motorn bullrar en del, förvånansvärt mycket faktiskt. Dock skall noteras att motorn var kall under vår korta provkörning, och att vi talar om en bil som har 170 hästar med 400 Nm i vridmoment att förflytta 5,5 ton bil med.  Lastvikten på bilen är 1 990 kilo och totalvikten 7 490 kilo.

Husbil: Morelo Palace 90 M
Här trivs vem som helst. Komforten i de två framstolarna är himmelsk, i soffan är den bara jättebra.

Bilen är 9,20 meter lång och 2,4 meter bred. Det ger en totalyta på 22,2 kvadratmeter och med detta i beaktande kan man också räkna ut att den kostar ungefär dubbelt så mycket per kvadratmeter som en bostad i Stockholms innerstad. Men, den är definitivt flyttbar och den som köper en lägenhet får bara nakna väggar och eventuellt en duschkabin, kyl och spis. Det får man också här men därtill två teveapparater, en i sovrummet och en i umgängesdelen, man får skinnklädda möbler och man får golvvärme, eleganta lampor för belysningen, kyl, frys och gasolugn i en så kallad TEC-Towerstapel.

Säng med madrass av kallskum med justerbar huvudända ingår, liksom toalettutrymme med avskild duschkabin med avancerad armatur och lättstädade glasväggar. Utöver det ingår ett garage där man kan förvara cyklar, mopeder, fritidsmöbler, sportutrustning eller vad man nu kan tänkas vilja förvara varmt och torrt. Man får också backkamera för att se vad som döljer sig bakom bilen. Om det bara är diskmaskinen hela affären hänger på kan man troligen få en sådan också. Det ingår 20 kristallglas i ett vitrinskåp med belysning, det enda man behöver köpa till är köksutensilier som hummergaffel och korkskruv.

På tal om kylskåp, så finns det två – ett litet framtill i en utdragbar låda under radiomodulen i instrumentbrädan. Det kylskåpet rymmer fyra fullstora pet-flaskor.

När jag parkerat bilen och vrider runt förarstolen tycker jag att det är lite trångt och svårt att få runt den. Nu visade det sig att man helt enkelt knäpper loss ratten, en enkel lösning som ger bättre svängrum men som tyvärr tar bort möjligheten till förarairbag. Sittkomforten i förar- och passagerarstol är av absolut högsta klass. Stolarna kan via luftpumpar göras stödjande för svanken, för låren, och för sidorna. Dessutom är hela stolen luftfjädrad och både sitt- och ryggdyna går att justera.

Man sitter inte lika superbt i de två sofforna i sittgruppen, men man sitter mycket bra. Om man vill kan man få en framåtvänd utvikbar stol i den högra soffans underrede. Då har man plats för fem bältade resenärer i färdriktningen.

Färskvattentanken är på 350 liter, spillvattentanken är på 250 liter och toalettens avfallstank är också på 250 liter. Man behöver således inte tömma eller fylla på vare sig avloppstanken eller färskvatten särskilt ofta och när man duschar eller lagar mat skänker man vattenpumpen en skön tanke. Trycket är om inte som hemma, så åtminstone högre och jämnare än man som luttrad husbilstestare är van vid. Köket är i övrigt rymligt med lådor i stället för skåp i köksbänken. Kryddhyllor, köksfläkt och bra belysning gör arbetet enkelt. Diskmaskin och mikrougn finns på tillvalslistan. Själva bänken är gjord i ett stenliknande massivt material som heter corian, och känslan är tung.

Husbil: Morelo Palace 90 M
Gången mot sovrum går igenom hygienutrymmet, ett rum som går att skärma av mot kök och sovrum.

Detaljarbetet imponerar även i tvättrummet som går att skärma av både åt köket och åt sovrummet. Den ovanligt rymliga duschkabinen med två avloppsbrunnar, det generösa handfatet och alla lådor och skåp för hygienartiklar och handukar, toastolen av porslin, får hela hela utrymmet att andas funktionalitet.

Längst bak i bilen tronar en queensbed mitt i rummet. Under den med tillgång utifrån finns ett jättelikt garage. Bilen har dubbelgolv och hela interiören har samma nivå,  man behöver varken trappa eller stege för att komma i sängen. Här finns hyllor och skåp för småsaker och för större persedlar. Vid huvudändan sitter två smala garderober, och i andra ändan två mindre skåp för linne eller småkläder. Under sängens fotända finns två utdragbara lådor för ytterligare förvaring. En manövercentral för klimat och information om bilens bodelsstatus finns ovanför entrédörren, en gasvarnare sitter på väggen i sovrummet. Läslampor och halogenspottar samt dolda LED-lister illuminerar hela härligheten.

Finns det då inget att göra bättre kan man undra. Jo visst finns det detaljer som kan slipas. Till exempel borde man flytta in ratt och förarstol några centimeter mot bilens mitt, a-stolpen skymmer spegeln. Dessutom bör man förbättra ventilationen i huvudgarderoben och undertecknad uppskattar om det redan i ”hallen” eller i direkt anslutning till entrédörren finns skåp för kläder och skor.

Men det mesta håller ypperlig klass, det märks inte minst på det att jag inte hörde ett enda gnek från inredningen trots att jag körde bilen på skrovliga vintervägar. Att ställa bilen i nivå trots lutande eller skiftande underlag är lika enkelt som att byta kanal på tv. Det ser luftfjädringen, både fram och bak, till.

FAKTA
Modell
: Morelo Palace 90M
Pris
: Från cirka 2 150 000:- (Bilen på bilderna cirka 2 500 000)
Motor
: Iveco Daily 170 hk
Chassi
: Iveco Daily 70 C 70
Utvändiga mått
: L/H/B: 920/240/344 cm
Totalvikt
: 7000 (alt 7490 kg)
Tjänstevikt: 5 400 kg
Antal passagerare: 1-5
Antal bäddar: 2

Rulla till toppen