Husbil: Sun Living Lido S 42 SL

Publicerad: 2012-11-22   Uppdaterad: 2023-04-18

Är det ett eget husbilsmärke eller en prispressad Adria? Vi har den här gången valt att syna den prisvänliga instegsmodellen Sun Living Lido S 42 SL i sömmarna. Till en början byggdes Sun Living i Spanien under Sun Rollers paraply. Efter att Adria blev en framstående aktieägare flyttades hela produktionen till deras fabriker i Slovenien...

Är det ett eget husbilsmärke eller en prispressad Adria? Vi har den här gången valt att syna den prisvänliga instegsmodellen Sun Living Lido S 42 SL i sömmarna.

Till en början byggdes Sun Living i Spanien under Sun Rollers paraply. Efter att Adria blev en framstående aktieägare flyttades hela produktionen till deras fabriker i Slovenien och hösten 2008 var det världspremiär för modellserien Sun Living Lido. Att de nu är flygfärdiga är kanske inte så underligt. Sun Living är egentligen en Adria som är försedd med något enklare utrustning.

I originalutförande sitter det en tvåliters motor med 115 hästkrafter under huven. På vårt testfordon var det en 2,3-liters med ytterligare 30 hästkrafter som vi hade till förfogande. När vårt testobjekt rullar på bra på den kurviga landsvägen, noterar vi airbag på såväl förar- som passagerarsidan (tillval) och farthållare (tillval). I hytten finns även en gardin att applicera på såväl fram- som sidorutorna för att hindra insyn.  Halvintegrerade Lido S 42 SL är utrustad med abs (låsningsfria bromsar) och ebd (elektronisk bromskraftfördelning).

Däckreparationssats och SecuMotion reduceringsventil ingår i säkerhetutrustningen och där skriver vi även in jordfelsbrytare. Hur är det då med övrig teknik? Jo, det finns LED-belysning, dimbakljus, el-speglar och ett så kallat elektroblock (12-voltscentral som sitter under sidosoffan).  Dessutom är den tv-förberedd med antenn-, 230- och dubbla 12V-uttag vid fotändan på ena sängen. Övriga 230-uttag finns i hallen och köket. Värmen är luftburen och den kommer från Truma Combi 4 som har inbyggd varmvattenberedare. Det finns fem utblås och de är placerade vid hall, sittgrupp, toalett samt två stycken vid den öppna ytan i köksavdelningen.  Så lite siffror – spillvattentanken rymmer 85 liter, färskvattentanken 110 liter medan bränsletanken rymmer 90 liter diesel.

Hallen är förnämlig. Det kanske är överord att säga att det rör sig om en instegsgarderob men det är i varje fall en närliggande sådan bakom ryggstödet på den tvärställda extrasittplatsen till höger om ingången. Denna garderob mäter (hänghöjd/bredd/djup) 120/46/25 centimeter och här finns även hatthylla, skoskåp och tygfickor. Inte illa!

Den andra garderoben kräver knäböj då den är belägen under ena långbädden. Motsvarande skåp under den andra enkelsängen är ett förrådsutrymme som saknar galgstång och som delvis kan nås från lastutrymmet bak. Lastluckor finns på båda sidor av fordonet (110×74 respektive 110×58 centimeter) och i det stora, för övrigt utmärkta, lastutrymmet längst bak finns det sex lastöglor att försegla lasten med, plus ett antal fack. I bodelen finns det åtta överskåp med luftspalter på alla utom en och med distansskivor i tre av dem. En litet fack för småpryttlar finns även i ett av trappstegen upp till långbäddarna.

När vi ändå är inne på sängarna kommer vi under den vänstra (i bilens körriktning) långbädden enkelt åt packningen. Via en utdragbar skiva och en extradyna förvandlar vi dessutom singelbäddarna till en bred dubbelsäng i ett nafs. De mäter 200 x 85 respektive 190 x 85 centimeter och som dubbelsäng kan vi rita dit ytterligare 48 centimeter på bredden. 230-uttag sitter vid ena fotändan och läslamporna är vridbara. Övrigt ljus får vi av två öppningsbara fönster och en stor taklucka. Tyvärr är avståndet från huvudkudden till överskåpen i snålaste laget, och det blir omöjligt att halvligga och läsa utan att slå huvudet i underkanten på överskåpet. Draperi eller liknande som ger avskildhet finns inte.   

I hygienutrymmet är det bra med plats. Men varför har man monterat lampknappen i takhöjd? Här är tydligen inga barn välkomna. Benutrymmet när vi sitter på toaletten får full poäng och vi gör tummen upp för utrymmet i duschen. Höjden till tvättstället är 83 centimeter vilket är godkänt. Över- och underskåp finns, liksom dubbla krokar. Men vi saknar toalettrulleshållare. En Vecam-ventilator (11 centimeter) sitter i taket.

Om höjden till tvättstället är godkänt i tvättrummet så är det värre i köket. Med blotta ögat ser vi att det inte står rätt till och mycket riktigt. Tumstocken visade 98 centimeter. Nästan en decimeter högre än det funktionsnormerade måttet (90 centimeter). Diodljusrampen ovanför diskbänken är förnämlig men köket i övrigt lämnar några frågetecken. Vi saknar besticklåda och trådbackar och arbetsytan är inget att skryta över. Ok, det mesta kan man fixa till om man inte har tummen mitt i handen. Två överskåp och ett angränsande jalusiskåp är godkänt, liksom stänkskyddet som är fiffigt undangömt på undersidan av skyddslocket.

Under dinetten är det dubbelgolv. Sittgruppen är för övrigt bra. Sittdjupet prickar normen 45 centimeter och soffan är 102 centimeter bred. Tillsammans med de vridbara hyttstolarna kan fem få plats runt bordet. Beräknat på fyra personer (antalet bältesplatser) har varje individ 45 centimeters plats vid bordet vilket är godkänt.

När vi summerar Sun Living Lido S 42 SL är det uppenbart att vi har med en prisvänlig instegsmodell att göra. Om du är ute efter en gedigen husbil som inte är utrustad med precis allt men som har en god grund att stå på kan Sun Living mycket väl vara ett förstahandsallternativ.

 

FAKTA

Sun Living Lido S 42 SL

Pris: Från 503 900:- (testad bil 542 400:- och med extrautrustning: 2,3 liters motor med 130 hästkrafter, komfortpaket 0 (el-speglar, förberedd radio med högtalare, integrerad antenn i backspegel) komfortpaket 3 (ac i bildel, airbag passagerare, farthållare), överdrag till hyttstolarna i Adriatextil, gasolkoffert för två flaskor, filt/kudde och överdrag till sängen).

Chassi: Fiat Ducato

Motor: 2,3 liters, 130 hk

Utvändiga mått (L/B/H): 660/230/278 cm

Totalvikt: 3 300 – 3 500 kg

Tjänstevikt: 2 843 kg

Antal passagerare: 4

Antal bäddar: 3+1

Husbil: Sun Living Lido S 42 SL
Här behöver vi inte alltid sitta i hyttsitsarna. I denna modell sitter vi även hyggligt i den meterbreda soffan.
Rulla till toppen