Husbil: LMC Explorer II Liberty 595

Publicerad: 2013-05-20   Uppdaterad: 2023-04-18

Hela tolv års täthetsgaranti – med ny byggteknik tar LMC husvagns- och husbilsindustrin ett steg längre i skyddet mot hagel och fukt. Vi har kikat närmare på LMC Explorer II Liberty 595. LMC (Lord Münsterland Caravan) har all anledning att vara stolta. Det handlar om en helt ny bygg- och sammansättningsmetod, Long Life Technology.  Allt...

Hela tolv års täthetsgaranti – med ny byggteknik tar LMC husvagns- och husbilsindustrin ett steg längre i skyddet mot hagel och fukt. Vi har kikat närmare på LMC Explorer II Liberty 595.

LMC (Lord Münsterland Caravan) har all anledning att vara stolta. Det handlar om en helt ny bygg- och sammansättningsmetod, Long Life Technology.  Allt trämaterial i golv-, vägg- och takelement har plockats bort och ersatts av reglar i polyuretan. Istället för isolering av styropor som ofta används vid traditionell konstruktion, används fuktresistent isoleringskärna med XPS-skum. Nya aluminiumprofiler har förbättrat förseglingen mellan väggar och tak, och detta innebär även en viktbesparing. Glasfibertaket sägs skydda effektivt mot hagel, och underredet har glasfiberlaminerats. Om byggmetoden håller vad den lovar bör andrahandsvärdet påverkas avsevärt. Det bör dock påpekas att denna byggteknik inte omfattar alkovmodellerna.

Nu är det ingen alkov vi har siktat in oss på, utan den knappt sex meter korta, helintegrerade Explorer II Liberty 595 där utrustningsnivån är hög. Det bör också poängteras att en del av det goda är extrautrustning. I samband med hyttbesiktning noterar vi 130 hästkrafter under huven, backkamera med 7-monitor, ALC (Automatic Level Controller – fjädringssystem), ESP med Traction Plus, farthållare och dubbla airbags.

Husbil: LMC Explorer II Liberty 595
Soffgruppen har ok komfort och bordet kan förlängas med en extra skiva.

Invändigt är det estetiskt balanserat med dragning åt propert mer än bling-bling. Passagen mellan hytt och bodel är mycket god tack vare det lilla bordet – när extraskivan är infälld, ska tilläggas. Dessvärre är nivåskillnaden mellan hytt/soffgrupp och övrig bodel inte optimalt ur boendesynpunkt. Vi slår oss ned i soffan och noterar att ergonomin är helt ok.

Vid entrén sitter en brandvarnare men vi letar förgäves efter brandsläckaren. Kontrollpanelen är plexiglasskyddad. Ytterdörren har myggnätsfunktion och det finns krokar att hänga ytterkläderna på. Köksavdelningen är ljus, lådorna är utrustade med soft-close och storleksmässigt sväljer de skrymmande kastruller och/eller livsmedel utan problem. Men en trådback eller någon form av delad yta hade varit att föredra för att försegla innehållet i lådorna. Kyl/frys är av modell gigantisk (190 liter totalt, där av 33 liters frys). Stänkskydd, fläkt, 12- och 230-uttag är bra men i överskåpen var det sparsamt med spelrum.

Husbil: LMC Explorer II Liberty 595
Stora rymliga lådor i köket, men en trådback hade varit praktiskt.

Med tanke på att Explorer II Liberty 595 är kortare än sex meter känns det nästan overkligt lyxigt att den är utrustad med två dubbelsängar. Den fasta bädden (193/132 centimeter) med avsmalnande fotända utgör utrymmet längst bak medan den höj- och sänkbara sängen ovanför hytten mäter 195 x 143 centimeter. Båda andas komfort efter ett litet kortare test. I stället för vridbara spotlights finns det en diodramp bak. Bra eller dåligt? Det är kanske mest en smakfråga. Bra är det däremot att man kan styra belysningen från sängen, på så vis slipper man springa upp och släcka runt om i husbilen när det är läggdags. Ett 230-uttag finns nära till hands och distansskivan vid väggen är på plats.

I hygienutrymmet hittar vi både plus och minus. Minus för det närmast obefintliga benutrymmet när man sitter på toa. Då är det bättre plats i duschkabinen. Utrustningsnivån är annars bra med krokar, taklucka, 230-uttag, dubbla speglar, belysningsknapp på barnvänlig höjd, tandbortmuggar samt förvaringsskåp såväl bredvid som under handfatet. Däremot är placeringen av toalettrulleshållaren lite märklig, då den sitter bakom toalettsitsen.

Persedlarna kan packas i sex överskåp där luftspalt finns. Garderoben (84/46/50 centimeterm, höjd/bredd/djup) har automatisk belysning och ett linneförråd hittar vi under kylskåpet. Den yttre lastluckan mäter 70 x 65 centimeter och därinne delar packningen utrymme med den stora Truma-pannan. En ramförstärkning gör att det finns spelrum för 250 kilos lastvikt. En stavlampa (LED) finns tillgänglig och lösningen med 230-el-kabeln på insidan i ett klimat som vårt, där det behagar regna och snöa titt som tätt, kanske inte är så dumt. Skenor med öglor att försegla last med finns också.

Vi avslutar med ett extra ess i rockärmen som inte är synligt för ögat och då tänker vi inte på den tidigare omnämnda byggkonstruktionen utan på den vattenburna golvvärmen. Välutrustad var namnet.

FAKTA
LMC Explorer II Liberty 595
Pris: Från 687 000:- (denna bil 799 000: med extrautrustning: Heki taklucka, myggnätsdörr, stödben, bodelsbatteri (95 Ah), fjärrkontroll till ytterlampa, radioförberedd med högtalare, sensor för utetemperatur, stavlampa (LED), AC (förarhytt), ACC, dimstrålkastare, airbag, ESP med Traction Plus, farthållare, Truma Combi E med elpatron, kylskåp (190 liter) och 90 liters bränsletank.
Chassi: Fiat Ducato, 2,3 liter, 130 hk
Utvändiga mått (L/B/H): 599/232/270 cm
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2 740 kg
Antal bältesplatser: 4
Antal sovplatser: 4

Rulla till toppen