Provkörning: Nya Subaru Impreza

Publicerad: 2013-08-26   Uppdaterad: 2013-08-27

Om man vill ha en Subaru men inte behöver någon av de större modellerna Forester eller Outback är nya Impreza intressant. Den är smidig och lättkörd, vi tar reda på om den också är duglig för dragjobb. Den är låg, den har fyrhjulsdrift och den har max dragvikt 1 500 kilo. Men, den har en liten...

Om man vill ha en Subaru men inte behöver någon av de större modellerna Forester eller Outback är nya Impreza intressant. Den är smidig och lättkörd, vi tar reda på om den också är duglig för dragjobb.

Den är låg, den har fyrhjulsdrift och den har max dragvikt 1 500 kilo. Men, den har en liten och ganska svag motor, frågan är om den dubbla växellådan, lågväxeln kan vara till någon användbar hjälp. Vi provar.

Vi kör en dag med en 1 440 kilo tung husvagn och sätter bilens förmåga på prov i branta backar, på grusvägar och på motorvägar. Vi bedömer stabilitet, framkomlighet, bagagekapacitet, komfort, och fokuserar på bilens förmåga som dragbil.

Med lågväxeln aktiverad ökar kraften, i och med att varvtalet ökar. Vridmomentet är blygsamma 150 Nm vid 4 000 varv men hästkraftsuttaget stiger med ökat varv och då känns det som om motorn får en extra vitamininjektion. Det är ingen Hercules under huven men den förvandlas med ökat varvtal från ”slö” till ”tillräcklig” något vi kan konstatera efter att ha kört den cirka 30 mil med husvagn. Det finns ingen turbo i motorn vilket håller den allra värsta bränsleökningen i schack, enligt färddatorn steg genomsnittsförbrukningen från cirka 8l/100 km till 11 L/100 km.

 Maximal dragvikt är 1 500 kilo och eftersom bilens totalvikt är strax under 2 000 kilo får man dra just 1500 kilo, oberoende av vilket körkort man har. (Numera är ju den gamla regeln om att bilens tjänstevikt måste vara tyngre eller minst lika med släpets totalvikt borttagen).

Vid normal körning, utan husvagn på släp, fungerar bilen ungefär som förväntat, det vill säga för en bortskämd motorjournalist känns den lite slö, men den blir piggare med lågväxeln aktiverad, något man kan ta till så länge man håller sig inom i farter under motorvägstempo. I husvagnsfarten 80 km/h ligger varvräknaren på 3000 varv med lågväxeln, på vanliga växeln stannar nålen på halva varvtalet och på lägre redovisad bränsleförbrukning men det högre varvtalet behövs allt som oftast, vid längre motlut, vid kraftig motvind och när man kör på vägar där trafikrytmen varierar. I 80 km/tim på femmans växel händer inget annat än att motorljudet förändras och bränsleförbrukningen ökar när man gasar på. Då är det roligare att lägga i lågväxeln, ekipaget accelererar och det är till och med möjligt att göra hyggligt raska omkörningar.

Vi körde också en sträcka på grusvägar, där bilens stabilitet tar hand om vagnens slingertendenser. Här avslöjade sig i stället en annan egenskap, bilens underredsmassa känns tunn, grussprutet under bilen låter som om det inte finns någon alls. På tal om buller, det är just buller från väg och däck som upplevs som bilens största svaghet, vore den tystare skulle kvalitetskänslan vara ännu högre. Ibland kan också transmissionen klonka lite, det händer när man kör relativt sakta på fyran och femman och släpper gasen. Fjädringskomforten som kan upplevas lite för hård förvandlas med husvagn på släpet, den fasta fjädringen blir då mjukare, resan komfortablare.

Bilen är en fint fungerande vardagsbil med utrymmen, komfort och prestanda som väl matchar bilar i Golfklassen. Motorn är slöare än många konkurrenter men det är liksom det som är bilens poäng, att med en relativt liten och snål motor, med hjälp av en extra växellåda, kunna erbjuda ett brett användningsområde. 

Fakta
Subaru Impreza:
Motor: Bensin 1,6 liter 114 Hk
Växellåda: 5 växlad manuell med lågväxel.
Max dragvikt: 1 500 Kg
Pris: från 189 000 Kr

Rulla till toppen