Husbil: Niesmann Arto 66 F

Publicerad: 2014-02-17   Uppdaterad: 2023-04-18

Nya Arto från Niesmann+Bischoff är en exklusiv husbil. Mindre och inte fullt så påkostad som Flair, men priset gör ändå att den inte är tillgänglig för alla. Det är inte heller märkets ambition, man vill i stället infria den kräsne husbilistens höga förväntningar. Vi provkörde och tittade lite närmare på Niesmann Arto 66F. Priset för...

Nya Arto från Niesmann+Bischoff är en exklusiv husbil. Mindre och inte fullt så påkostad som Flair, men priset gör ändå att den inte är tillgänglig för alla. Det är inte heller märkets ambition, man vill i stället infria den kräsne husbilistens höga förväntningar.

Vi provkörde och tittade lite närmare på Niesmann Arto 66F. Priset för husbilen börjar på 1 065 000 kronor, och Arto 66F kan mer än locka fram ett varmt välbehag hos sina ägare. Artoserien, som är baserad på Fiat Ducato, är välproportionerade husbilar som invändigt lever upp till de förväntningar utsidan väcker.

Husbil: Niesmann Arto 66 F
Sittgruppen rymmer 4-5 personer.

Arto 66F är inget undantag. Indirekt belysning, blanka skåpfronter, ombonad sittgrupp med fluffiga bekväma dynor hör till det som skämmer bort användarna. Fronten är ny för året med linjer och lampor som för tankarna till tyska premiumbilar. En virtuell vindtunnel har använts vid konstruktionen av karossen och de skillnader som finns jämfört med förra modellen bidrar till stadigare gång och bättre luftflöde runt karossen vid körning på landsväg.

Bilen går mjukt och färden är behaglig men framförallt tyst, och just det är ett tecken på exklusivitet då väg- och motorljud normalt stör komforten i lite enklare husbilar. Här är till exempel instrumentbrädans stomme gjord i expanderad polypropen, ett material som både ljud- och värmeisolerar. Bakom ratten mår man gott, man har bra sikt och sitter i en mycket bekväm stol från tillverkaren SKA, med i det närmaste oändliga inställningsmöjligheter och bältet inbyggt i stolen. Framhjulens fjädringsrörelse sköts av förstärkta spiralfjädrar från VB, detaljer som bidrar till att göra resan bekväm.

Den modell vi provkörde har en sidoställd säng bak, en så kallad fransk bädd. Tvättrum med dusch och toalett i motstående hörn, handfatet utanför tvättrummet. Köket är vinklat och finns mitt i bilen. Framtill en sittgrupp för fyra kuvert, fem om man bara umgås över en öl eller en fika. Allt detta inhyst i en kaross som är sju meter lång, har 4,5 ton totalvikt och cirka 1 000 kilo lastförmåga.

Sittgruppens tygklädda soffor har extra ryggdynor, klädseln kunde redan förra året kombineras i 500 varianter. I år finns ytterligare en variant, i antracitgrått läder. Den blyertsfärgade varianten går igen i några av bilens exteriöra detaljer.

Den vita köksbänken av Corian som är byggd i vinkel har en exklusiv känsla. Den reversibla fläkten i takluckan samt designen på kranen, på belysningen och de utdragbara trådkorgarna i köksbänkens vinkeldel samt lådor med centrallås, är detaljer som bidrar till en ombonad helhetskänsla.

Det hörnmonterade tvättrummet innehåller dusch och toalett. Handfatet finns utanför, i sovrummet som i denna modell skärmas av mot resten av bilen med en skjutdörr. Ventilationen i tvättrummet sköts av en självventilerande taklucka. Ovanför dubbelsängen finns ytterligare en taklucka. Sängplats finns också i bilens främre avdelning, en taksäng som görs klar med enhandsgrepp och rymmer två nattgäster.

Värmen är vattenburen, markisen ingår liksom värmeväxlaren med motorvärmare. Kanske mer märkbart är att husbilarna från Niesman+Bischoff alla har sex års fordonsgaranti, utöver de mer normala garantierna; tre års vagnskadegaranti, tre års vägassistans och sex års täthetsgaranti.

Arto finns i 17 olika modeller, priserna börjar på 995 000 kronor och den största, Arto 88E, kostar från 1 305 000 kronor.

FAKTA
Niesmann Arto 66 F

Fordonsgaranti: 6 år
Vagnskadegaranti:
3 år
Vägassistans:
3 år
Täthetsgaranti
: 6 år
Pris från
: 1 065 000 kronor
Tjänstevikt: 3 590 kilo
Totalvikt:
4 500 kilo
Antal bäddar:
4

Rulla till toppen