Husbil: Chausson Exaltis 7017

Publicerad: 2014-02-27   Uppdaterad: 2023-04-18

Helintegrerad, sittgrupp för fem, hagelskyddad kaross, långbäddar, separat duschkabin och stort garage. Chausson Exaltis 7017 har många goda argument på sin sida. Chausson är ett av 15 husbilsmärken som ingår den franska Triganogruppen. Trigano är stora på den europeiska marknaden, störst om man ser till antalet producerade husbilar per år. Chausson har 165 återförsäljare runt...

Helintegrerad, sittgrupp för fem, hagelskyddad kaross, långbäddar, separat duschkabin och stort garage. Chausson Exaltis 7017 har många goda argument på sin sida.

Chausson är ett av 15 husbilsmärken som ingår den franska Triganogruppen. Trigano är stora på den europeiska marknaden, störst om man ser till antalet producerade husbilar per år. Chausson har 165 återförsäljare runt om i Europa. I Sverige distribueras de av Lindströms Husvagnar i Bålsta och Ivarsson Bil i Tomelilla. Sedan märket gjorde come back 2012 har det sålts cirka 50 husbilar.

Exaltis är en helintegrerad husbil och i serien finns fyra modeller med karosslängder från 6,96 meter, Exaltis 6014, via 6018 som är 6,99 meter, och de något längre 7017 och 7018 som bägge mäter 7,38 meter på längden. Vi tittar här närmare på 7017.

Den har fyra bäddar, fyra bältade reseplatser och plats för fem middagsgäster. Den går att få i tre olika totalvikter, 3.5 ton, 3.65 eller 4.25 ton. Den finns med tre motoralternativ, 130, 150 eller 180 hk. Planlösningen med säng nedfällbar från taket i förarhytten och umgängesytor i anslutning till förarhytten med kök och tvättrum i bilens mitt, avslutas med två långbäddar i sovrummet.

Husbil: Chausson Exaltis 7017
Elegant och modern inredning med många snygga detaljer.

Köket är av den typ vi kallar vinkelkök, och tvättrummet har separat dusch och toalett. Direkt innanför entrédörren sitter på vänster sida en spegel och en belysningsramp. Högst upp på spegelväggen sitter det två klädkrokar, en på vardera sidan. Spegeln sitter på en väggskiva vars andra sida vätter mot ett kombinerat kyl- frysskåp. Det innebär att man får bege sig längre in i bilen för att hitta garderoben, som egentligen är två och sitter under sängarnas fotändar.

Värmepannan har 1 800 w elkassett, 6000 w sammanlagd kapacitet och bodelen kan värmas under färd med hjälp av motorvattnets värmeväxlare som i sin tur värmer radiatorvattnet.

Förarmiljön är välkänd för den som kört Fiat Ducato. Originalets instrumentbräda är breddad och avståndet till framrutan är cirka 30 centimeter längre än normalt, annars är allt sig likt. Dörren till förarplatsen är dock annorlunda, byggd av Chausson och anpassad till karossen. På passagerarsidan finns ingen dörr. På utsidan finns däremot en lucka nedtill som öppnar mot ett utrymme där man placerat det stora batteriet till bodelens elfunktioner.

Sikten framåt och åt sidorna är helt utan anmärkning, men sikten snett bakåt höger är som i många husbilar ganska dålig. Man sitter i förarhytten i fina stolar med säkerhetsbältet infäst i stolen, vilket underlättar betydligt. Trassliga bälten i samband med att man vänder stolen mot bodelen kan alla som inte har denna lösning vittna om. Bilen på bilderna har manuellt växlad låda och antispinn och antisladd. Bilen kan fås med 130, 150 eller 180 hästkrafter. Den kostar från 665 000 kronor men med en del extrautrustning, 150 hästarsmotorn, radio med CD och mp3 samt Premium Pack plus kostar den 719 000 kronor. Då får man bland annat AC, farthållare, mörkläggningsgardiner i hytten och ESP, busspeglar, parkeringssensorer fram och dimljus.

Tvättrummet andas premium med separat dusch och toalett. Dörren till toaletten kan enkelt skärma av mot bilens övriga ytor och förvandla sovrummet till ett privat utrymme med både dusch och toalett. Finessrikt med en jalusidörr, en extra dörr som man då kan stänga till om sig på toaletten.

Sovrummet har två enkelsängar som går att omvandla till en stor dubbelsäng. I sängarnas fotändar finns garderoberna eller rättare två klädskåp. Tre överskåp finns härinne, och intill dessa löper ett öppet hyllplan. Två fönster och en taklucka släpper in ljus och luft i sovrummet.

Under de förhållandevis höga sängarna hittar vi ett stort garage, åtkomsten sker via rejäla lastluckor, en på vardera sidan. Häri finns skenor i golvet med justerbara lastöglor och här syns att man förberett bilen för cykelhållare redan på fabriken. En eller ett par cyklar ryms i garaget och om man vill kan man naturligtvis utnyttja de utvändiga hållarna baktill till annan last.

Vi har inte testat bilen, inte heller har vi kunnat köra den men det första intrycket ger mersmak. Överraskande fin detaljfinish, genomtänkta lösningar, till exempel extradörren i toalettrummet och kanske mest positivt överraskande – priset. Chausson Exaltis gör oss inte exalterade, men är absolut värd att titta närmare på om man är ute efter en helintegrerad husbil till överkomligt pris.

FAKTA
Pris: från 665 000:- Visad bil: 719 700:- (Ingår bland annat värmeväxlare, värme med elpatron, backsensorer, fästen för cykelhållare) Premium plus pack, 150 hk motor.
Motor: Fiat 2,3 150 hk
Utvändig längd/höjd/bredd: 738/289/230 cm
Invändig bredd: ca 218 cm
Totalvikt: 3500/3650/4250 kg
Tjänstevikt: 3160
Antal bältade platser: 4
Antal bäddar: 4

 

Rulla till toppen