Husbil: La Strada Regent S

Publicerad: 2014-05-05   Uppdaterad: 2023-04-18

Vi berömmer La Strada Regent S för det som inte syns, och för det som inte hörs. Byggmetod och tystnad. Bilen är byggd av påkostade material och mycket omsorg har lagts på detaljarbetet. Den är baserad på bakhjulsdrivna MB Sprinter. Med Mercedes Sprinter som utgångspunkt har den tyska husbilsbyggaren byggt en så kallad plåtis som...

Vi berömmer La Strada Regent S för det som inte syns, och för det som inte hörs. Byggmetod och tystnad. Bilen är byggd av påkostade material och mycket omsorg har lagts på detaljarbetet. Den är baserad på bakhjulsdrivna MB Sprinter.

Med Mercedes Sprinter som utgångspunkt har den tyska husbilsbyggaren byggt en så kallad plåtis som kostar som betydligt större helintegrerade modeller av andra märken, men den låter (läs bullrar) mindre än de flesta av alla de husbilar undertecknad har provkört. Dessutom har den en mycket trevlig förarmiljö.

Att den är bakhjulsdriven, att den med sitt ganska nätta yttermått, 593 centimeter, är smidigare än det mesta i husbilsväg och att den har flera assistentsystem för föraren gör den inte sämre, tvärtom. Vi hittade bilen på Caravan Stockholm och lånade den en dag för att närmare lära känna den. Den imponerar. Kvalitetskänslan, körupplevelsen, detaljlösningarna. Det finns på det hela taget ganska mycket som kan förklara priset, 755 300 kronor, vilket är högt för denna typ av kompakta husbilar.

Om man börjar med förarmiljön så är det inte i många husbilar man kan justera ratten i både djup- och höjdled, och samtidigt ha möjlighet att justera förarstolen på en mängd sätt – stoldynans höjd och lutning, ryggstödets lutning och svankstödet som är elektriskt justerbart.

Motorn, en 163-hästars diesel som driver på bakhjulen via en sjuväxlad automatlåda har fått Mercedes start/stoppsystem, och här finns en hel del teknik utöver det. Till exempel ”file assist” det vill säga en ljus- och ljudsignal som varnar föraren om bilen är på väg att korsa en körfältsmarkering utan att blinkers är aktiverade.  Vidare finns det ett system som varnar föraren för föremål i döda vinkeln. Via den så kallade multifunktionsratten kan man sköta telefonen, bläddra igenom färddatorn och hantera radion.

De bekväma framsätena (Aguti) kan snurras runt och tillsammans med den framåtvända tvåsitssoffan finns det plats för fyra runt bordet. Bordet som under färd med fördel kan stuvas undan i taket, fästs snabbt och enkelt i golvet. Soffans rygglutning går att reglera och detta är den enda plåtis vars soffa har den funktionen. Knaus Box Star till exempel, har skjutmån och kan regleras även i sidled, men då består den soffan av två separata stolar.

Husbil: La Strada Regent S
På köksbänkens gavel finns en utskjutbar skiva som ökar arbetsytan avsevärt.

Köket är ordinärt för biltypen men bänken kan göras betydligt större genom en utfällbar skiva.
Kylskåpet sitter i bekväm arbetshöjd till höger om köket. Under kylen en garderob med begränsad hänghöjd, och över kylen ett mindre skåp med jalusidörr. Mittemot köket finns tvättrummet, öppningen består av två smala glasförsedda trädörrar. Med dem öppna blir hela innemiljön betydligt luftigare.

Med dörrarna stängda ger de gröna glasen ett sobert intryck. Tvättrummet är trångt men funktionellt med spegel, ett par förvaringsskåp och duschdraperi. Hållare och krokar för toapapper och handdukar samt led-belysning över spegeln gör tvättrummet komplett.

Längst bak i bilen finns det utrymme som har mest flexibilitet. Här kan man nämligen välja om man vill ha ett stort lastrum, eller ett sovrum med begränsad men trots allt generös lastyta under sängen. Här kan man ha en kommod eller byrå på golvet, fastsatt med magneter mellan sidoväggarna. För att komma åt utrymmet längst bak med byrån på plats måste man öppna bakdörrarna. Då hittar man ytterligare luckor, till gasolflaskorna och till elcentralen med säkringar och jordfelsbrytare.
Exteriören är både egensinnig och elegant.

På bilens högra sida sitter den stora skjutdörren och där finns två mindre galler för ventilationen av kylen. Stripes och svarta fönstersektioner håller samman bilens utseende. På den högra sidan sitter det en utskjutande sektion som först förbryllar men sen snabbt accepteras.  Utskjutet, cirka tio centimeter, gör bäddmåtten acceptabla trots att bilens yttermått totalt är smala 204 centimeter. Bäddens mått blir 195 x 144/119. Det sista måttet vid den avsmalnande fotändan. Utan den extra utskjutande delen skulle sängen knappt bli längre än 185 centimeter, och det går ju inte an.
Vad som går an är däremot att förse bilen med en blank kromad grill och med en stor stjärna. Vi ger den guldstjärna för kvalitet, för förarmiljö och för den bränslesnåla men starka motorn. Dessutom är bilen godkänd för 3 500kilo släp.

 

Fakta La Strada Regent S
Pris: Från 585 000 kronor
Motor: 4-cyl diesel 163 hk
Utvändig längd/höjd/bredd: 593/204/292 cm
Invändig bredd: ca 187 cm
Totalvikt: 3 500 kilo
Tjänstevikt: 1 160 kilo
Släpvagnsvikt: 3 500 kilo.
Antal bäddar: 2

Rulla till toppen