Husbil: Eura Integra Line 720 QB

Publicerad: 2015-02-26   Uppdaterad: 2023-04-18

 Rikligt utrustad och med en tilltalande prislapp. En spännande kombination som gav oss anledning att titta närmare på helintegrerade Eura Integra 720 QB. Euras historia inleddes så tidigt som 1959. Fast då under namnet Blessing KG och enbart med husvagnar på produktionslinan. 1983 bytte de namn till Eura Mobil, men det var först tretton år...

 Rikligt utrustad och med en tilltalande prislapp. En spännande kombination som gav oss anledning att titta närmare på helintegrerade Eura Integra 720 QB.

Euras historia inleddes så tidigt som 1959. Fast då under namnet Blessing KG och enbart med husvagnar på produktionslinan. 1983 bytte de namn till Eura Mobil, men det var först tretton år senare som deras första husbil såg dagens ljus.  Första modellen var en helintegrerad Integra som än idag har samma namn. Eura Integra Line 720 är en premiumhusbil i kompaktklassen som för året är ny inom sin modellserie och finns i tre olika utföranden: EB och EBF med långbäddar samt QB med dubbelsäng.

Vi granskar först broschyren för att ta till oss information gällande detaljer och utrustning som inte bara är svåra, utan till och med omöjliga att se med ögat. Dit räknar vi in lättviktsarkitektur, glasfiberkaross utan fogar, limteknik från flygindustrin samt att väggar, tak och golv (tjocklek 30/30/38 millimeter) är av korrosionsbeständiga material som minimerar risk för fukt eftersom skruvar saknas.

Innan vi tar plats bakom ratten noteras såväl cykelställ som markis, backkamera och solcell (130 watt med regulator). Bra. Det yttre lastutrymmet kan nås från båda sidorna men vi saknar öglor att försegla lasten med.

Vi färdas både på motorväg och slingriga landsvägar. 150 hästkrafter under huven känns tryggt och vi gläds åt enkel tillgång till påfyllningsrör för vatten och olja. Sikten är mycket bra genom den enorma panoramavindrutan men slänger vi ett getöga åt höger kunde vi önska mer. Där uppstår en död vinkel även om vi får lite assistans av fönstret i entrédörren. I övrigt flyter färden på till belåtenhet.

Vi drar åt handbromsen och bockar av att dimljus med kurvfunktion, krocksensor för gasolen, farthållare, hastighetsbegränsare, multimediaspelare, högtalare, dubbla airbags, ABS, ESP/ASR (antisladd/antispinn) och Fix and Go (reparations-kit) finns ombord. Hade gärna sett att gaslarm och brandsläckare också hade funnits, men som bekant är säkerhetsprodukter sällan eller aldrig prioriterade.

Husbil: Eura Integra Line 720 QB
Dubbelsängen har sjuzoners kallskummadrass och justerbar huvudända.

Interiört börjar vi allra längst bak. Då jag har en mycket god bok till hands gillar jag de vridbara spotlightsen och den justerbara huvudändan i dubbelsängen. Den har förövrigt 7-zons-kallskummadrass och mäter 190×139 centimeter. På var sin sida om den centralt placerade dubbelsängen finns garderober med belysning. Den ena har 85 centimeters hänghöjd, den andra har 115 centimeter. Ska vi vara kinkiga är överskåpen i minsta laget och dessutom finns där varken luftspalter eller distansskivor. Detta gäller för övrigt alla överskåp, vilket kan ses som lite märkligt då den här modellen har budskapet ”Made in Germany, fit for Scandinavia” tryckt på karossidan.

Till dess försvar kan vi bocka av isolerade och uppvärmda vattentankar (spillvatten 100 liter, färskvatten 140 liter), elektrisk golvvärme, varmvattenberedare, värmeväxlare och uppvärmt dubbelgolv där värmerören har lagts direkt på övergolvet så att golvvärmen blir effektiv även vid låga temperaturer. Den vattenburna värmen kommer från en Aldepanna och det finns upp till 27 konvektorer (kan skilja från modell till modell).

Servicelucka med dubbel tätning, isolerade komponenter och självstängande lås finns också. Fönstren är av Seitzmodell och det finns även en handfull takfönster/takluckor. Så vi kan inte klaga på ventilationsmöjligheterna. Tvärtom.

Hygienen sköts i separat avdelning. Duschkabinen är väl tilltagen med ett utrymme som mäter ganska precis 75×75 centimeter. Här finns trätrall, handduksstång, takventil och belysningsknapp i takhöjd. På toaletten sitter belysningsknappen på barnvänlig höjd. Där finns toalettrulleshållare, tandbortmugg, behållare för flytande två, stor spegel, taklucka och okej förvaringsmöjligheter för diverse hygienartiklar. Bra är benutrymmet vid toaletten.

Dörren som skiljer sovrummet och hygienavdelningarna från övrig bodel är nog en av marknadens elegantaste och inte bara ett tygstycke eller draperi som i många andra fall. I köket hittar vi bara ett 230-uttag och vi hade gärna sett en köksfläkt. Men icke, vi får nöja oss med öppningsbart fönster och en taklucka när det börja osa. Inte heller förvaringsutrymmet är det bästa.

Skåpet under köksbänken visar sig nämligen vara en liten luring. Skåpdörren är hyfsat stor men när vi öppnar den och tror oss finna ett skafferi ryms där bara några kryddburkar på två små hyllor. Snopet. Bra däremot är stänkskyddet som finns runt hela köksbänken. Bakom ryggen har vi en hög, smal kyl/frys från Thetford som rymmer 149 liter.

Vi passerar entrédörren som är försedd med papperskorg, myggnät, krokar i direkt anslutning till dörren samt tre små tygfickor.

Husbil: Eura Integra Line 720 QB
Det bästa med sittgruppen är bordet som går att vrida 360 grader.

Det vi tycker mest om i sittgruppen är bordet som kan vridas/skjutas åt alla håll och kanter. Det gör att sittplatsen direkt innanför entrédörren inte känns malplacerad. Bakom denna sittplats är för övrigt tv:n applicerad. Sittkomforten är sisådär. Bäst är den tveklöst i de svängbara pilotstolarna. <

Belysningen är godkänd och kommer från den nedsänkbara taksängen (185×150 centimeter) och dubbla spotlights. Det bör även tilläggas att sittgruppen kan byggas om till en extrasäng i en handvändning (200×115 centimeter). Hur är det då med förvaring? Nja, det dräller inte direkt av rymliga överskåp, det finns bara ett. Å andra sidan finns det ett antal överskåp i olika former. Men som sagt, ingen av dem har luftspalter eller distansskivor.

FAKTA
Eura Integra Line 720 QB
Pris: 879 000:-
Chassi: Fiat Maxichassi
Motor: Fiat Ducato, 150 hästkrafter
Utvändig L/B/H: 740/232/288 centimeter
Totalvikt: 3 500/3 650/4 250 kg
Tjänstevikt: 3 115/3 155 kg
Antal passagerare: 3
Antal bäddar: 4+1

Rulla till toppen