Husvagn: Bürstner Premio 490 TL

Publicerad: 2015-03-18   Uppdaterad: 2023-04-18

Bürstner Premio 490 TL vänder sig till dem som i huvudsak använder vagnen under sommarens semester, eller dem som anser att resan är målet. Vagnen kostar cirka 200 000, väger tom cirka 1000 kilo och planlösningen är tänkt för två. Den har utrymmen och kapacitet för en hel del packning och utrustning. Med lastutrymmen under sängarna...

Bürstner Premio 490 TL vänder sig till dem som i huvudsak använder vagnen under sommarens semester, eller dem som anser att resan är målet.

Vagnen kostar cirka 200 000, väger tom cirka 1000 kilo och planlösningen är tänkt för två. Den har utrymmen och kapacitet för en hel del packning och utrustning. Med lastutrymmen under sängarna och i gasolkofferten samt en generös lastkapacitet i kilo räknat, har vagnen goda förutsättningar att bli omtyckt av många. En av de vanligaste bristerna hos moderna husvagnar är just låg lastvikt, Bürstner Premio kan mot tillägg fås med lastvikt från 315 ända till 455 kilo.

Husvagnens sidor är gjorda av kulhamrad aluminium, front och bakstycke i glasfiber. Glasfiber har även använts på undersidan av golvet. Bakstammens stående smala armatur för trafikbelysningen ger vagnen dess karaktär och är identitetsfrämjande. Bürstners vagnar och husbilar känns på detta igen ute i trafiken och har så gjort i några år. Gasolkofferten är helt integrerad med karossens linjer, själva locket sköter man med en hand. Skönt, eftersom man ofta har något i näven när man skall in där.
 
På vagnens högra sida sitter en långsmal lastlucka som ger åtkomst till utrymmet under den högra långbädden, på den vänstra finns toalettens servicelucka och vattenpåfyllningen vilket uppskattas av många användare eftersom man med en sådan lösning inte behöver gå in i förtältet med vare sig vattenkanna eller toatank. Vattentanken som på just denna modell höll 40 liter, 25 är standard, tar en del av utrymmet under den vänstra sängen.  Den kulhamrade plåten är tudelad på sidorna. Inget ovanligt med det, tvärtom, men skarven saknar list eller täckning, en detalj som ger vagnen en onödigt påver framtoning.

Alkodraget har en liten täckkåpa och antislingerkoppling, stödbenen är förstärkta och hjulhusen har isolering. Reservhjulshållare finns i gasolkofferten och man skall även här, fast stödbenen är fästa i ramen, använda domkraft vid hjulbyte. Domkraft anpassad för chassit finns som tillval.
Entrédörren som inte är delbar har inget fönster men när man väl är inne får man snabbt överblick över vagnens interiör. Till vänster om ingången, längst bak i vagnen, har man sittgruppen, i vagnens mitt finns kök och tvättrum, i den främre delen finns sovrummet. Garderoben sitter intill tvättrummet, mittemot ingångsdörren. Mellan garderobsdörr och tvättrumsdörr finns en klädkrok och en spegel. Från entrén är det således nära till garderoben.

Sittgruppen har extra påsydda ryggdynor, en detalj som både ger bra sittkomfort och en känsla av exklusivitet. I gruppen ryms utan vidare fyra personer, fler om man är villig att trängas en aning, framförallt med knäna. Då vagnen bara är totalt 230 centimeter bred blir utrymmet lite begränsat. I taket finns här en plafond och i underkant på bakgavelns överskåp finns två spottar. På garderobsväggen finns det i denna vagn en teleskopisk tv-hållare.  Här saknar jag precis som i sovrummet justerbara spotlights för optimal läskomfort.
 
Stående i köket har jag allt på armlängds avstånd, två rejäla överskåp, trelågig spis och vask. På ett knäböjs avstånd hittar jag kylen som delar utrymmet i köksbänken med en besticklåda och ett skåp. Köksfläkt saknas men i taket finns ett öppningsbart fönster, liksom på köksväggen. Den tvåfärgade textilen som går igen i vagnen samt de konstrasterande möbelfärgerna ger interiören ett sobert intryck men köket motverkar den effekten. Lådor i köksbänken i stället för skåp gör underverk för allmän ordning i köket, men det saknas tyvärr här. Saknas gör också mellanhyllor i överskåpen.
 
I tvättrummet finns allt man behöver förutom duschmöjlighet. Här inne finns ett hörnmonterat handfat och speglar monterade ovanför handfatet. Belysningen sitter så att den kommer att uppskattas av den som sminkar sig. Förvaring finns i två skåp, ett under handfatet och ett lite större på väggen över toaletten. Här finns ett fönster i taket så ventilationen kan skötas utan problem med insyn eller annan störning.

Husvagn: Bürstner Premio 490 TL
Smala fotändar skapar mer rymd i sovrummet.

Sovrummet som går att skärma av med ett draperi innehåller två sängar, en kommod emellan sängarna och öppna hyllplan längs långväggarna med överskåp på gavelväggen. Belysningen utgörs av fasta spottar i gavelskåpens underkant precis som i sittgruppen, och precis som i sittgruppen saknar jag justerbara spottar, av hänsyn till den som inte vill bli störd av läslampan. Man kommer däremot inte att störas av kalla ytterväggar då man ligger i sängarna, de är effektivt avskärmade med distansskivor klädda i en textil som matchar övriga tyger i vagnen. 

Madrasserna i sängarna är nästan 90 centimeter breda i huvudänden men smalnar av en aning mot fotänden, en detalj som skapar luftighet och bättre tillgång till sovrummet. Dessutom känns vagnen bredare även i köket, sovrummet avslutas ju mot kök och tvättrum. Smart och omsorgsfullt då vagnen ju trots allt är ganska liten, men det är en känsla konstruktörerna effektivt har trollat bort.  
 
Summa summarum är detta en mycket intressant vagn för den som söker en resevänlig lättdragen husvagn. Här finns kapacitet att få med sig 315 kilo last och den som väljer en Previo PK (barnkammare och garage) med totalviktshöjning upp till 1 500 kilo får med sig närmare 500 kilo last. Exteriören är inte lika fin som insidan enligt min mening, men som min filosofilärare så fint formulerade det – det är insidan som räknas. Vagnen gillas för dess kvalitetskänsla, dess avmätta men nästan eleganta färg- och formspråk invändigt, och för dess resevänlighet. En husvagn som denna gör världen mindre och det är ett gott betyg.

Husvagn: Bürstner Premio 490 TL

FAKTA
Pris: Grundpris 220 000:-, visad husvagn 237 090:-. Vagnen är extrautrustad med 40 liters vattentank, elektrisk golvvärme, Truma Ultraheat, hållare för platt-tv.
Chassi: Alko med AKS 1300-stabilitetskoppling (TL-modeller)
Kaross: Kulhamrad aluminium sidor, glasfiber front och bak. Sju öppningsbara väggfönster, tre takfönster
Utvändig L/B/H: 566/230/258 centimeter
Invändig L/B/H: 514/215/195 centimeter
Totalvikt: 1 200/1 300/1 500 kg* (*chassiändring PK-modellen)
Lastvikt: 215 – 455 kg
Hjul: 195/70 R 14
Antal bäddar: 2+2 (långbäddar och bäddbar sittgrupp)
Bäddmått fram: 2x197x89/78, sittgrupp 212X137/133
Värme: Luftburen Truma S 3004 (3 kW) med luftspalter vid bäddar och sittgrupp
Färskvatten: 25 liter (40 liter mot tillval)
Spillvatten: Rullbar i gasolkofferten
Kyl/frys: 80 l varav 10 l frysfack

Rulla till toppen