Husbil: Carthago c-tourer I 150

Publicerad: 2015-04-02   Uppdaterad: 2023-04-18

Premiummärket Carthago har haft sin prispressade serie c-tourer i bruk sedan 2012. Vi har kollat en av deras nya modeller. Har de sparat på krutet eller finns där fortfarande känsla av lyx och flärd?  Historiskt har Carthago valt olika vägar sedan begynnelsen 1979. Inledningsvis specialiserade de sig på att bygga husbilar enligt kundens önskemål. Sex...

Premiummärket Carthago har haft sin prispressade serie c-tourer i bruk sedan 2012. Vi har kollat en av deras nya modeller. Har de sparat på krutet eller finns där fortfarande känsla av lyx och flärd? 

Historiskt har Carthago valt olika vägar sedan begynnelsen 1979. Inledningsvis specialiserade de sig på att bygga husbilar enligt kundens önskemål. Sex år senare ändrade de kurs och inriktade sig på ombyggda VW-bussar.

Först i slutet på 1990-talet lanserades deras första helintegrerade Liner. En varumärkesbeteckning som i olika skepnader är deras flaggskepp än idag. På mässan i Düsseldorf 2011 introducerades c-tourer på marknaden. En modellserie som sneglar mer åt den breda kundkategorin. Skulle vi känna ”Carthago-känslan” eller satte vi oss helt enkelt bakom ratten på vilken husbil som helst?

Vi inleder provturen på ishala landsvägar och vi gläds åt att vi har förkortningarna abs, asr och esp med oss på resan. Även hillholder och krockkuddar på såväl förar- som passagerarsidan sätts på pluskontot. Under huven sitter 148 hästkrafter med robotiserad växellåda som sköter växling och koppling via elektriska motorer. Många motsätter sig uttrycket men i var mans mun kallas konstruktionen automat.

Färden rullar på riktigt bra även om vi på grund av det frostiga underlaget inte riktigt vågar trampa på gaspedalen för att känna vilken kraft motorn genererar. Känslan i hytten är hur som helst mer än komfortabel. Instrumentpanelen är överskådlig, komforten i Aguti-hyttstolarna är hög och sikten i de stora backspeglarna lämnar inget övrigt att önska. På tal om sikt. Till höger saknas fönster bakom passagerarstolen. Men med fönster i entrédörren och vidvinkelglas på den undre delen av backspegeln ses inte detta som något bekymmer. Ska vi vara kinkiga skymdes sikten något till vänster då den främre dörrstolpen är bred.

Vi parkerar och utför en liten rundvandring. Enkelt att fylla på spolarvätska. Bra. Tanklocket är infällt i sidoväggen. Bra även där. Vi noterar stort upplyst, isolerat och uppvärmt garage med lastöglor som löper på skenor, markis, backkamera med dubbla linser, led-varselljus och att aktern är i fyra delar med separat stötfångare. Detta kan spara både tid och pengar om olyckan skulle vara framme. Täthetsgarantin är på sex år till skillnad från de lyxigare syskonen som har tio år (dessa år kan köpas som tillval).

När det gäller själva karossbyggnaden har de inte sparat på krutet utan här är konceptet hämtat från de mer påkostade Linermodellerna med en helt träfri konstruktion. Lägg till Seitz karmfönster med dubbla glas, RM-skum som inte har någon fuktupptagning samt tak/undergolv av glasfiberarmerad plast. Vidare är karossens hopsättning helt utan köldbryggor medan luckorna har tätningar på både in- och utsidan. Tilläggas bör att färsk- och spillvattentankarna är frostskyddade samt att elcentralen finns i garaget. I förbifarten kan vi även notera att konstruktionen med aluminium på karossens insida fungerar som åskskyddsbur.

Med kvicksilverhalten en bra bit under nollgradigt lämnar vi det exteriöra för att kika närmare på det interiöra. Stiligt är det, och ett golv utan nivåskillnader tycker vi om. Dubbelgolvet innehåller luckor (läs förvaringsutrymmen) och är uppvärmt via luftutsläpp. Vi roar oss en stund med att leta efter strategiskt placerade värmeutsläpp och många blir det. Åtta stycken närmare bestämt. Detta i kombination med sex öppningsbara fönster och lika många takluckor (två av dem i hygienutrymmena) talar för god värme/luftcirkulation. Själva leverantören, Trumpannan, är placerad under det femte sätet.

Husbil: Carthago c-tourer I 150
Plats för fem runt bordet och soffan bjuder på svankstöd.

När vi ändå är inne på begreppet säte inleder vi rundvandringen allra längst fram. Vi vrider Aguti-stolarna mot soffbordet som i sin tur kan vridas 360 grader för att tillgodose samtliga sittande. Döm om min förvåning då svankstödet i L-soffan är riktigt behaglig. Här pratar vi kvalitet. Sittplatsen vid entrén är helt ok och bakom dess ryggdyna drar vi upp en 19-tums tv. Vi finner i denna avdelning högtalare, 230-uttag och bra ljus som kommer från takkonsolen, underredet på taksängen samt takluckans konsol.

Den nedfällbara taksängen är mycket rymlig (83 centimeter från madrasskanten till taket) och det tar bara en tiondels sekund att fälla hyttstolarna så att dessa inte är i vägen när vi manuellt får sängen på plats. Den nedfällbara taksängen hindrar inte in- eller utpassage vid entrén och någon stege behövs inte utan sidosoffan används som hjälp för att ta sig upp eller ned. Taklucka finns och dubbla läslampor. Dubbelsängen i akterpariet har sju-zons kallskummadrass för bästa möjliga komfort. På var sin sida om sängen finns garderober med ok hänghöjd. Anmärkningsvärt är att belysning saknas i dem. Under dubbelsängen finns två skåp och två lådor. De skrymmande persedlarna placeras i garaget som har 350 kilos lastkapacitet.

 

Husbil: Carthago c-tourer I 150
Ett väl fungerande vinkelkök.

Det ljusa vinkelköket är utrustat med automatiskt AES-kyl/frys, gasolugn, soft close, delad täckskiva, 230-uttag och en mängd kryddhyllor. Här finns även ett praktisk fäste ovanför diskhon för applicering av skärbräda. Saknas något? Nja, kanske är ett enda överskåp lite snålt och vi hade gärna sett att en fläkt hade installerats. Som i så många premiumhusbilar är toaletten och duschen separerade från varandra. På toa är benutrymmet ok, inte mer. I gengäld kan vi glädjas åt en mängd praktiska detaljer som tvättställsskåp med smutstvättkorg, toalettrulleshållare, tandborstmugg, behållare för flytande tvål, handdukshängare och krokar. Utrymmet i duschkabinen är bra och precis som på toa är luftcirkulationen kopplad till en taklucka. Öppnas toalettdörren fullt ut blir den automatiskt rumsavskiljare.

Hur sammanfattar vi då c-tourer I 150? Det mesta känns mer än bra, och känslan är närapå lika lyxig som i Linermodellerna. Utan tvekan är det en husbil med stort H. Men visst får vissa detaljer stryka på foten när priset ska pressas. Vi har tidigare nämnt köksfläkten. Vi hade gärna sett att brandsläckare och gaslarm hade funnits i ett fordon som kostar strax över miljonen. Ok, dessa kan kunden själv inhandla för ett par hundringar i välsorterade detaljhandelsbutiker. Men varför måste det vara så?

FAKTA
Carthago c-tourer I 150
Pris:
Grundpris 980 000 kronor, visad husbil 1 086 250 kronor. Bilen är extrautrustad med komfortpaket, Tec Tower, mediapaket, backkamera, 148 hästkrafters motor, automat, markis, mattor (bodel + bildel), bädd-kit, klädsel (Ancona).
Chassi: Alko lågram, 35 light/40 heavy
Kaross: Träfri kaross med glasfiberarmerad plast, vägg/tak 38 millimeters tjocklek, sex öppningsbara fönster, sex takluckor
Motor: Fiat Ducato 3,2 liters, 148 hästkrafter, automat
Utvändig L/B/H: 753/227/289 centimeter
Invändig L/B/H: IU/IU/198 centimeter
Totalvikt: 3 500/3 850/4 250 kg
Lastvikt: 435 – 1 145 kg
Hjul: iu
Bäddar: Fyra (dubbelsäng, nedsänkbar taksäng)
Bäddmått: Dubbelsäng 195×145 centimeter, taksäng 195×160 centimeter
Värme: Luftburen Truma Combi 6 (4 kW + 1,8 kW el-drift)
Färskvatten: 110 liter
Spillvatten: 100 liter
Kyl/frys: Dometic 160 liter

Rulla till toppen