Husbil: Hymer ML-T 580

Publicerad: 2015-05-26   Uppdaterad: 2023-04-18

Hymer och Mercedes bidrar båda med kunskaper och detaljomsorg i denna sköna husbil. Men, smakar det så kostar det. När Hymer för två år sedan tog fram nya lättviktiga inredningselement lyckades man ta ner tjänstevikterna och därigenom göra så att även bilar i klassen 3,5 ton klarade anständiga lastvikter. Först ut med den nya konstruktionen...

Hymer och Mercedes bidrar båda med kunskaper och detaljomsorg i denna sköna husbil. Men, smakar det så kostar det.

När Hymer för två år sedan tog fram nya lättviktiga inredningselement lyckades man ta ner tjänstevikterna och därigenom göra så att även bilar i klassen 3,5 ton klarade anständiga lastvikter. Först ut med den nya konstruktionen var Hymer Exsis, en modell som nu också kan fås på ett chassi från Mercedes. Då heter den ML-T. MB-chassit ger husbilen från Bad Waldsee i Tyskland en helt egen dignitet. Hymer har ända sedan husbilsstarten 1961 erbjudit modeller byggda på Mercedes men sällan har den varit så olik andra transportbilsmärken som nu. ML-T har mycket av den teknik och säkerhetsutrustning som man annars bara hittar i personbilar i premiumsegmentet. Antisladd och antispinnsystem är inget tillval, det är standard men utöver det finns här flera assistanssystem som gör Hymer ML-T till något av det säkraste man kan välja i 3,5–tonsklassen.
 
Bakom den stjärnprydda grillen döljer sig en vridstark dieselmotor som via en sjuväxlad automatlåda skickar kraften till de drivande bakhjulen. Ett arrangemang som ger tyngd på drivhjulen och snävare vändradie.  Det tackar man för, liksom bixenonstrålkastarna samt kurvljusen som tillsammans med ljus- och regnsensor underlättar körningen och optimerar sikten. Att Hymer krocktestar sina husbilar känns också tryggt att veta, då inredningen klarar en eventuell krock bättre än andra fabrikat i denna viktklass.

Förarmiljön är inte slösande påkostad som i personbilar från Mercedes men den är stram och funktionell. Här finns plats för både kartor telefoner och annat smått och got. Det bästa är att ratten är ställbar i både vinkel och höjd, vilket tillsammans med stolens alla inställningsmöjligheter ger en skön körställning för såväl storväxta som nätta förare. Siktfältet är okej även snett bak åt höger, då entrédörren bakom passagerarsätet har ett fönster.

Husbil: Hymer ML-T 580
Den framåtvända soffan kan med hjälp av dynor och en extra skiva förvandlas till en vinkelsoffa.

När man stannat bilen och vridit runt framstolarna överblickar man en husbil för två personer med ett ganska litet kök, med ett mycket fint tvättrum och med lågbyggda långbäddar. Sittgruppen utgörs förutom av framstolarna av en framåtvänd soffa med extradynor mot långväggen som omvandlar den till en vinkelsoffa. Sittkomforten är godkänd men som vanligt inte riktigt lika skön som den ser ut. Däremot är sittgruppen ljus och luftig inte minst därför att det finns ett panoramafönster i hyttens tak och ett ovanför bordet, förutom väggfönstret. Bordet går att skjuta i alla riktningar och kan nås från alla sittplatser. Under soffan har pannan sin plats och placeringen mitt i bilen är inte slumpmässig.
– Den är placerad där för att på bästa sätt utnyttja pannans värmekapacitet, berättar Christopher Engstrand på Hymer Sverige i Örebro.

Golvet är plant i bilen men i sovrummet finns en nivåskillnad och genom tre små luckor i dubbelgolvet kan man komma åt vattentankarna, för service och rengöring. Även vattentankarna har fått sin
placering, nära bakaxeln, av ett speciellt och medvetet skäl. Denna gång har avsikten varit att få fram en så gynnsam viktfördelning som möjligt, även om man inte rekommenderar att man kör omkring med fulla tankar. Kapaciteten är på 120 liter färsk- och 100 liter gråvatten.

Köket är som tidigare nämnts inte stort men den nya smala kylen med 142 liters volym och lådor i stället för skåp i köksbänken gör det hela lättarbetat och effektivt. Fläkt saknas men det öppningsbara fönstret och takluckan underlättar utvädringen. Kylskåpet är av en ny och smalare typ med inbyggd frysavdelning. Skåpet som är cirka 40 centimeter ger plats för en garderob eller ett linneskåp intill som är cirka 20 centimeter brett, på samma golvyta som den förra generationens skåp från Dometic krävde.

Husbil: Hymer ML-T 580
Längbäddar som kan utökas till en halv dubbelsäng.

I sovrummet längst bak i bilen finns det två längsmonterade sängar. Den högra sängen (i färdriktningen) är avsmalnande vid fotändan för att underlätta och ge smidig passage i och ur sovrummet och för att göra det enklare att komma åt skåpet under sängens fotända. Under sängarnas huvudända finns garaget. Sovrumsgolvet tar därför slut ungefär en meter in i sovrummet. En extradyna att lägga ovanpå garaget ”knyter ihop” madrasserna och omvandlar sängarna till en halv dubbelsäng. Öppna hyllplan och bra belysning samt frånvaro av en bullrande värmepanna. Den är placerad under tvärsoffan fram, ger fina förutsättningar för sköna nätter. Jag saknar dock distansskivor mot ytterväggar för att jag skall gilla sovrummet helt utan reservationer. Det ser ut att finnas risk för att man täpper till luftcirkulationen mellan vägg och madrass med sängkläder. Den distans som finns ligger visserligen mellan madrass och vägg, men den skulle behöva gå upp en bit på väggen.

Annars är det ingen större risk att man skall behöva frysa i denna bil, värmen är vattenburen och isoleringsmaterialet (polyuretanskum) borgar för skönt klimat inne även om det inte är det ute. Väljer man till Alde Arktispaket 1 får man värmeväxlare, dieselvärmare från Webasto i förarhytt, isolermatta för golvet och isolergardiner för förarhytten, detaljer som borgar för åretruntkapacitet.
Garaget eller rättare sagt det stora utrymmet under sängarna har åtkomst från båda sidor. På just den här bilen har man valt det lite lägre garaget. Den mer praktiskt utformade 560 ML-T har den bakre sängen på tvären 21 centimeter högre, och större garderobsutrymme inne i bilen.
 
Hymer ML-T går också att få med fyrhjulsdrift. Då kostar den ytterligare cirka 100 000 kronor men om jag hade bättre ekonomi skulle jag förmodligen anse att det var nödvändigt, åtminstone överkomligt när jag funderade på argument att öka på mitt lån.
Bilen ger mig ett stort habegär. Elegant, funktionell, säker, välbyggd och med all tänkbar teknik och säkerhetsutrustning, sådant som gör det ännu roligare att åka husbil.

FAKTA
Pris: från 839 000:- Här visad bil 1 015 600:- Bland annat större motor 167 hk, automatlåda, läderklädsel, Bi-Xenonstrålkstare, kurvljus
Chassi: MB 316 CDI bakhjulsdrift.
Kaross: Slät utsida.  Isolering polyuretan golv 46, vägg/tak 35 mm
Motor: 2,2 L diesel 163 hk.
Utvändig L/B/H: 698/222/290 cm
Invändig L/B/H: ca: 580/205/198 cm
Totalvikt: 3 500-4 250 kg
Lastvikt: 500-1200 kg
Hjul: 235/6 R 16 C
Antal bäddar: 2/3
Bäddmått: Långbäddar bak: 194×80 + 187×80
Värme: Standard Truma  luft, visad bil Alde vattenburen
Färskvatten: 120 l
Spillvatten: 100 l
Kyl/frys: 142/15 l

Rulla till toppen