Husvagn: Hobby On Tour 460 HL

Publicerad: 2015-06-08   Uppdaterad: 2023-04-18

Hobbys instegsmodell OnTour gör skäl för sitt namn. Med låg vikt och oansenliga mått är den bäst anpassad för de som prioriterar resandet framför överdriven lyx. Mycket hänger självklart på om man har en duglig dragbil. Om så är fallet kan ingen säga annat än att Hobby OnTour 460 HL är enkel att släpa med...

Hobbys instegsmodell OnTour gör skäl för sitt namn. Med låg vikt och oansenliga mått är den bäst anpassad för de som prioriterar resandet framför överdriven lyx.

Mycket hänger självklart på om man har en duglig dragbil. Om så är fallet kan ingen säga annat än att Hobby OnTour 460 HL är enkel att släpa med sig i backspegeln. Tjänstevikten överstiger med knapp marginal tusen kilo, och när vagnen dessutom bara är 210 centimeter bred blir inte heller luftmotståendet särskilt påtagligt. Rangerar gör jag lätt på egen hand. Däremot sitter varken de främre eller bakre stödbensskruvarna lättåtkomliga. För hundrafyrtioelfte gången – hur svårt kan det vara? Rullbar vattentank, klossar och stödbensvev är på sin plats i gasolkofferten som känns en smula bräcklig med tanke på att två fyllda P11:or ska ställas dit.  Exteriört noteras en-nyckelsystem, förtältsbelysning, Winterhoff stabilisatorkoppling WS 3000, 230- och tv-uttag samt delad entrédörr med myggnätsfunktion.

Husvagn: Hobby On Tour 460 HL
Långbäddar är populär planlösning bland sveska husvagnsägare.

När vi tittar in blir det än mer märkbart att det här är en husvagn med syfte att locka till sig par som värdesätter resandet framför att ligga still på samma campingplats i flera veckor. Utrustningsnivån är om inte spartansk så i varje fall ganska enkel och den lyx som numera vanligtvis finns i allt fler husvagnar lyser här med sin frånvaro. Sätter på lite värme. Med fem strategiskt placerade utblås i en så här liten husvagn dröjer det inte länge förrän behagligt klimat infinner sig. Värmen är luftburen och leverantören är en Truma S3004. Elektrisk golvvärme kan vi också bocka av på listan.  Vid varma, soliga sommardagar då? Det lär inte heller vara något bekymmer. Sex öppningsbara fönster med myggplissé och halva antalet takluckor lär räcka till i ronden luftcirkulation.

Slår mig ned i soffan vars komfort är okej. I många andra husvagnar kan jag inte halvligga, ty de är bara 103 centimeter breda.  Här märks det tydligt att det handlar om en husvagn för två då sofforna är ett mellanting mellan sittgrupp och dinett. Fyra personer vid bordet kan måhända fungera, men om den resande kvartetten är vuxna och normalbyggda blir det trångt. Lyfter på soffdynorna och finner såväl vattentank som batteri. Hm, tunga produkter vid bakpartiet kan påverka kultrycket och därigenom även köregenskaperna negativt.

Husvagn: Hobby On Tour 460 HL
Ljust och fräscht, men sittgruppe är knappt större än en dinett.

Förflyttar mig till köket vars största plus är arbetsbelysningen och luftcirkulationen. Tacka taklucka, öppningsbart fönster, fläkt samt LED-lampor i takkonsolen för det.  Annat som är bra är stänkskydd, dubbla 230-uttag och lådor med soft close i stället för förvaringsskåp. Allt detta får anses vara användarvänligt.

I hygienutrymmet får vi klara oss utan dusch. Det som är mest anmärkningsvärt är antalet speglar och alla förvaringsskåp och fack, imponerande många är det. Andra detaljer som ger plus i kanten är krokar, taklucka för optimal ventilation och belysningsknapp på barnvänlig höjd.  
Mellan kök/hygienutrymmet och långbäddarna finns det ett plastdraperi som avskiljer de olika avdelningarna. De båda sängarna har vridbara spotlights samt distansskivor längs med sidorna. En detalj som även finns i akterpartiet vid sittgruppen.

På tal om distansskivor så saknas dessa i de tio överskåpen. Här får vi nöja oss med luftspalter. Med andra ord – packa inte för tätt så att luftkanalerna täpps till. Övriga lastutrymmen – garderoben är placerad vid fotändan på ena långbädden. Skrymmande persedlar tar gärna plats under sängarna där det mer eller mindre är soprent.  
 
Hobby är ett starkt varumärke med 48 års erfarenhet av husvagnsbyggande.  De ligger i framkant när det gäller banbrytande uppfinningar, innovativ teknik och modern design. Om nya instegsserien OnTour blir en klassiker som resevagn, det får framtiden utvisa.

FAKTA
Pris: 194 800 kronor, visad husvagn 208 890 kronor med extrautrustningen golvvärme, tv-fäste inkluderat kabeldragning, hastighetsreglerbar köksfläkt, klädselbyte.
Chassi: Enkelaxlad med Winterhoff stabilisatorkoppling WS 3000
Kaross: Sandwichkonstruktion med ESP-kärna samt fasta hörn av formpressad PU-ram. 37/31/31 millimeter (golv/tak/vägg)
Utvändig L/B/H: 675/210/259 cm
Invändig L/B/H:
505/197/195 cm
 Totalvikt: 1 200 kg
Lastvikt: 112 kg
Hjul: 195/70 R14
Antal bäddar: 2+2 (långbäddar, bäddbar sittgrupp)
Bäddmått: 200×79, 189,5×79 cm (långbäddar), 194×106 cm (bäddbar sittgrupp)
Värme: Lufturen Truma S3004 (elpatron), elektrisk golvvärme
Färskvatten: Ingen uppgift
Spillvatten: Ingen uppgift
Kyl/frys: Dometic 100 liter

Rulla till toppen