Husvagn: Solifer Nordica 470

Publicerad: 2015-07-14   Uppdaterad: 2023-04-18

Redan på 1990-talet tillverkade Solifer en husvagnsserie som fick namnet Nordica. I fjol var den tillbaka på marknaden, fast i tysk tappning. De senaste årens kraftigt vikande försäljningssiffror gjorde att Solifers ledning stod inför ett vägskäl – lägg ned eller gör något helt nytt. Beslutet de tog var att flytta produktionen från Dorotea i Lappland...

Redan på 1990-talet tillverkade Solifer en husvagnsserie som fick namnet Nordica. I fjol var den tillbaka på marknaden, fast i tysk tappning.

De senaste årens kraftigt vikande försäljningssiffror gjorde att Solifers ledning stod inför ett vägskäl – lägg ned eller gör något helt nytt. Beslutet de tog var att flytta produktionen från Dorotea i Lappland till Hymers fabrik i Tyskland. Frågan vi ställer är med andra ord – är det fortfarande en husvagn som tilltalar de mest hängiva Soliferisterna?

Vi som är vana vid att emblemet Artic eller Finlandia är fastklistrat på karossen må kanske rynka på näsan. För det känns en smula underligt att kliva in i husvagnen och notera att varken vädringsbeslag eller Aldepanna finns. Solifer står ju för vinterduglighet utöver det vanliga. En året-runt-vagn som dessutom kan mäta sina krafter med Cabby, Kabe och Polar. Eller är detta ett minne blott?
Till tyskarnas försvar bör det poängteras att vi valde att kika på deras billigaste serie – Nordica – som inte har tillstymmelse till vinteranpassade detaljer som exempelvis isolerade och uppvärmda vattentankar, vilket vårt testobjekts modellsyskon Evolution och Sense har. Vi får helt enkelt tänka om. Nordica tillverkas med ett helt annat tänk och är anpassad till en ny målgrupp. Vi får vad vi betalar för och 178 890 kronor är ett i sammanhanget relativt lågt pris.

Är då Nordica 470 en dålig husvagn? Nej, tvärtom. Men är man en konservativ Soliferist ut i fingerspetsarna blir nog svaret annorlunda. För annorlunda är den – med gamla Soliferögon sett. Nåja, jag hakar på vagnen. Att rangera 470:an är plättlätt. Att ha den efter sig på dragkroken likaså. Hade självklart önskat att Alkos ATC-system, som identifierar farliga pendelrörelser och som utlöser en automatiskt kontrollerad inbromsning som rätar ut ekipaget, hade ingått i grundutrustningen. Får istället nöja mig med att den finns på tillvalslistan för lite drygt åtta tusenlappar.

Parkerar på en grusplan och börjar rekognosera de utvändiga för- och nackdelarna.  Fyra takluckor (om vi inkluderar den i hygienutrymmet) och sex öppningsbara fönster kommer att leda till mer än god luftcirkulation när solen steker som mest. Stödbensskruvarna sitter ok till. Gasolkofferten har hydraulisk öppningsfunktion samt aluminiumgolv. Lastlucka finns på karossens högra sida. Bodelsdörren har papperskorg och dubbla låspunkter. Precis innanför entrédörren är en brandvarnare dessutom applicerad i taket. Bra!

Husvagn: Solifer Nordica 470
Rymliga överskåp oxh ”soft-close” på lådorna under köksbänken. Tre 230-uttag är också ett plus.

Interiört är det inte spartanskt men det är sparsamt med lyx och flärd. Här är det funktionalitet som gäller, eller? Först gläds jag åt tygfickor och krokar att hänga av sig ytterkläder vid men blir sedan lite fundersam när jag slår mig ned i sittgruppen. Hm, hur tänkte de här? Det kanske inte syns så tydligt på bilden men soffdynorna är snett skurna och det gör att sittdjupet pendlar mellan 48 och 62 centimeter. Då ska vi ha i åtanke att boverkets funktionsnormerade mått är 45 centimeter. Lägg till att svankstödet är obefintligt. Kanske är jag i petigaste laget när jag även väljer att mäta höjden upp till köksbänken och handfatet då de båda ser osedvanligt höga ut. Är det bara en synvilla? Nej då, måttbandet visar 96 respektive 90 centimeter vilket är en halv decimeter mer än det funktionsnormerade måttet. Med andra ord – onödigt högt på båda håll.

Husvagn: Solifer Nordica 470
Sittgruppen är inte Nordicas starka sida. Svankstödet är obefintligt och sittdjupet följer inte boverkets rekommendationer.

Men tro nu inte allt är ris. Det finns massvis med ros också. Exempelvis kommer planlösningen med långbäddarna att tilltala många. Sängbottnarna har hydraulisk lyftfunktion och under ena sängen är det inte bara soprent. Där kan vi även nå packningen från utsidan via lastlucka. Ett annat plus är spotlights som löper på skena vilket gillas av oss bokmalar. En liten hurts skiljer de båda enkelsängarna från varandra. När det gäller medhavda persedlar finns det plats i elva överskåp och då har vi exkluderat köksskåpen. Luftspalter finns i överskåpen men vi saknar distansskivor. Den uppvärmda garderoben är försedd med belysning och mäter 127x59x53 centimeter (hänghöjd/bredd/djup). Här sitter jordfelsbrytaren och säkringarna lättillgängliga. Bra!

Husvagn: Solifer Nordica 470
Långbäddar och spotlight som löper på skena. Tackar!

Hygienutrymmet är ganska enkelt. Det är försedd med duschgolv och taklucka för optimal vädring. Krokar och stor spegel finns och vi delar ut bra betyg för benutrymmet vid toaletten och förvaring. Sämre är det med belysningsknappens höga placering. I varje fall om man har småbarn med sig på resan. Köket har tre brännare, lika många 230-uttag, god belysning, förvaringsådor med soft close och överskåp som sväljer en stor mängd tallrikar och muggar.

Hur summerar vi då Solifer Nordica 470? Helt klart får vi mycket husvagn för pengarna. Som instegsmodell att locka nya husvagnscampare till vår underbara värld är den klippt och skuren.  Det gäller bara att koppla bort alla gamla tankar på vad Solifer en gång har varit. Nu är det nya tider som gäller!

FAKTA
Pris: 159 900 kronor, visad husvagn 178 890 kronor som är extrautrustad med säkerhetskoppling AKS, lastlucka fram, Truma Therme varmvattensystem, markisbelysning, batteri 75 Ah, batteriladdare, kontrollpanel, 12V fördelningssystem, extra 12V-uttag (vikt 26 kilo).
Chassi: Enaxlad Alko
Kaross: LLT-teknik med XPS-styrofoam och Pualisolering, 30 millimeters GFK-tak/väggar
 Utvändig (L/B/H): 545/222/261 centimeter (683 centimeter inkl. dragbom)
Invändig (L/B/H): 507/218/198 centimeter
Totalvikt: 1 300 – 1 700 kilo
Lastvikt: 121 – 521 kilo
Hjul: 14 tum
Antal bäddar: Två långbäddar, bäddbar sittgrupp
Bäddmått: 200×83 centimeter (långbäddar), 205×135/105 centimeter (sittgrupp)
Värme: Luftburen Truma 3004
Färskvatten: 44 liter
Spillvatten: 25 liter, rullbar (tillval)
Kyl/frys: Dometic 86 liter

Rulla till toppen