Husbil: Hymer Duomobil

Publicerad: 2015-08-14   Uppdaterad: 2023-04-18

Den har planlösning och detaljer som inte finns någon annanstans, anpassad för två resenärer som har krav på både komfort och funktionalitet. Vi provkörde och blev imponerade. Jag kör på motorväg och håller med hjälp av farthållare och den 177 hästar starka motorn högsta tillåtna hastighet. Jag sitter mycket bra i de läderklädda stolarna och...

Den har planlösning och detaljer som inte finns någon annanstans, anpassad för två resenärer som har krav på både komfort och funktionalitet. Vi provkörde och blev imponerade.

Jag kör på motorväg och håller med hjälp av farthållare och den 177 hästar starka motorn högsta tillåtna hastighet. Jag sitter mycket bra i de läderklädda stolarna och såväl motor- som vägbuller känns betydligt bättre dämpat än i min personbil. Delvis kan tystnaden bero på att bilen står på fyra luftkuddar. Bilen har nämligen helluftfjädring. Småskarvar som sprucken, sårig asfalt är borttrollade. Med dubbelglas i sidorutorna och en säng i taket som dämpar vindbrus från takfönstret är det bara att konstatera: så här tyst och bekvämt åker man ytterst sällan i en husbil.

När vi stannar bullrar det en kort stund i bilens inre. Det är den nivåregleringen som ställer bilen i våg. Här vrider vi inte runt stolarna som vi är vana vid, nej i stället viker vi stolsryggarna framåt och lämnar förarhytten. Därefter drar vi ner taksängen, drar fram trappan och de två skivorna som skärmar av utrymmet mot förarhytt. Vi viker ut sängens förlängningsmadrasser och omvandlar så dubbelsängen till två långbäddar. Ett par kliv bakåt i bussen och vi står i en miljö som i allt väsentligt liknar en husvagns. Ett sovrum i ena änden, en rundsittgrupp i andra och däremellan toalett och dusch samt kök. Rundsittgruppen går inte ända bak till fönstret, i stället finns där en bred hylla med vitrin/barskåp i varje hörn och en lucka mitt i som döljer ett utrymme för kamera, datorer, telefoner och elektronisk utrustning av diverse sort, med uttag för laddning av 12V, 230V och USB-uttag.

Husbil: Hymer Duomobil
Förarhytten, som har extra värmeutblås under framfönstret samt elektriskt manövrerbar gardin, försvinner när bodelen görs iordning för natten.

Vi öppnar alla dörrar och luckor, trycker på alla knappar och vad vi än ger oss på så slås vi av hur välbyggd den känns. Inget gnek och gnissel under körning, centrallås på dörrar och på luckorna till garaget, gummiskodda stänger i handduksskåpet, gasolugn med grill, utvändigt uttag för gasol, i facket i hyllan baktill finns 5 x 230V, 2 x12V, 2 x USB. Om vi skall fortsätta att lista detaljer som vittnar om ändamålsenlig anpassning måste vi nämna att dörren är extra bred, 70 centimeter. Här finns ett väl dolt och elektroniskt låst kassaskåp, en konverter som gör att man kan få 230V (1 800W) ur vägguttagen även när man fricampar, värme i såväl förar- som passagerarstol och spisen har två gasbrännare och en induktionsplatta. Att man med hjälp av en knapptryckning kan hissa ner en kaffebryggare eller brödrost eller vad man nu vill förvara i kökets vitrinskåp ser vi inte som nödvändigt, bara tjusigt. Men luftkonditioneringen anser vi vara om inte viktig så åtminstone mycket bra för att förhöja levnadsstandarden heta sommardagar.

Vi lyfter bort de formsydda mattorna och hittar fem luckor i golvet varav den bakre döljer en tvättkorg. Tre andra luckor ger tillgång till batteripaketet (2×160 ah) och till att serva vattentankarna, och i den främre luckan bilens elcentral. Vi hittar flera funktioner i garaget, först och främst ser vi att här finns en duschslang, bra för att spola av saker man skall lägga in här men också fack och lådor för mindre saker samt belysning och lastsäkringsöglor.
 
Bilen är avsedd att användas året runt och har därför allt vatten i uppvärmda utrymmen, värmeväxlare som gör att man kan värma bodelen med motorns värme eller vice versa. Extra värmeutsläpp under framrutan, mellan den elektriskt manövrerade frontgardinen och glaset, samt isolerglas i sidorutorna bidrar till vinterkapaciteten.

En snabb bedömning ger mersmak. Sovrummet längst fram i bilen är i viss mening flexibelt, kan bäddas som långbäddar eller som tvärmonterad dubbelsäng. Lätt att komma upp tack vare trappan och häruppe finns läslampor och som tillval ett panoramatakfönster att skåda natthimmel i.

Köket är fint med bra belysning och köksfläkt. Gasugn med grill samt stort kylskåp med separat frys. I köksbänken finns lådor samt ett skåp för sopsortering. Belyst kryddhylla och nedsänkbar skåpsektion ger det hela ett elegant sken.

Husbil: Hymer Duomobil
Sittgruppen påminner mycket om de som finns i husvagnar, en beprövad form som rymmer många.

Sittgruppen ger plats för fyra, sex om man knör ihop sig lite. Bordet är skjutbart och vridbart så att man lätt kan komma i och ur sofforna och stort nog för rejäl middagsdukning. Nota bene; sittgruppen är inte bäddbar, denna bil är tänkt för två och byggd för två! Under sidosofforna finns förvaringsutrymmen, under den bakre soffan ligger garaget som är så högt att där ryms till exempel två cyklar.

Utrymmet för tvagning är uppdelat på var sida om mittgången fram i bilen, toadörren kan ställas så att man skärmar av hela den främre delen av bilen mot kök och samvarodel.  Duschen finns bakom vikbara väggar av klarglas. En trätrall på golvet höjer mysfaktorn. I taket finns belysning och ventilation och en galgstång för effektiv vädring/torkning av våta textilier.
Toaletten finns på andra sidan med  plats både för handdukar och allehanda hygienartiklar. Träkänslan är påtaglig, belysningen och spegelarrangemangen torde göra vilken sminkös som helst glad. Även här finns en taklucka för effektiv ventilation.

Klättrar man upp på det glasfiberförstärkta taket hittar man en parabolantenn från Oyster, man hittar ett AC-aggregat från Truma och sex takluckor/fönster. Ramlar man ner faller man 3,15 meter, tillräckligt högt för att man skall bli liggande en stund. Då kan man passa på att konstatera att även golvets undersida är täckt av glasfiber.

Klarar man den smällen klarar man troligen också den ekonomiska påfrestningen man får ta för att bli ägare till bilen. Grundpriset är 1 440 000 kronor, för denna bils extrautrustning krävs
287 000 kronor extra. Den nätta summan köper en unikt komfortabel bil med som det verkar mycket genomarbetade funktioner anpassade i första hand till kräsna åretruntanvändare som prioriterar umgänge och komfort men som inte vill ha fler i bilen under resan.
 
Fotnot: Heidi och Lothar Schleinkofer heter det äkta par som tillsammans med Hymers ingenjörer utvecklat Duomobil. Basen är en Hymer B-klass SL. Målet med bilen har varit att hitta lösningar och detaljer som passar för två personer. Alltså ingen bäddbar sittgrupp eller säkerhetsbältade åkplatser, men funktionella och komfortabla lösningar för två krävande husbilsentusiaster.

FAKTA
Hymer Duomobil
Pris: från 1 440 000:- Här visad bil 1 727 000:- (luftfjädring runt om med nivåreglering från förarplats, större motor 177 hk, automatlåda, läderklädsel, automatisk parabol, 120 l dieseltank, extra batteri 160 Ah, tv, luftkonditionering, spis med induktion, utvändig metalliclack).
Chassi: Fiat Ducato Maxi 4,25 Alko
Kaross: Slät utsida. Isolering polyuretan. Golv /vägg/tak 35 mm, dubbelgolv.
Motor: 3,0 l Diesel 177 hk.
Utvändiga mått cm: L/B/H 779/235/315
Invändigt:  L/B/H ca 700/218/198
Totalvikt kg: 4 500 (4 800 tillval)
Lastvikt kg: 630 (930)
 Hjul: 16 tum
Antal bäddar: 2
Bäddmått cm: långbäddar fram: 2x206x80, tvärbädd: 195×150
Värme: Alde 3020 vattenburen
Färskvatten: 190 l
Spillvatten: 175 l
Kyl/frys: 160 l (142/15 l)

Rulla till toppen