Husbil: CI Magis 74 XT

Publicerad: 2015-11-27   Uppdaterad: 2023-04-18

Sju bältade platser och sju sovplatser i en husbil som inte ens är sju och en halv meter lång. Är det verkligen möjligt? Ja, i nya CI Magis 74 XT. Det är en ny generation på väg in i husbilscampandet. Det handlar om de unga barnfamiljerna som hellre väljer husbil i stället för husvagn, som...

Sju bältade platser och sju sovplatser i en husbil som inte ens är sju och en halv meter lång. Är det verkligen möjligt? Ja, i nya CI Magis 74 XT.

Det är en ny generation på väg in i husbilscampandet. Det handlar om de unga barnfamiljerna som hellre väljer husbil i stället för husvagn, som de kanske själva växte upp med när de var små. Men utbudet är begränsat ty våningssängar är inte i majoritet i husbilsbranschen till skillnad från husvagnar där barnkammarmodeller både är vanliga och storsäljande. Ok, en och annan alkovmodell, exempelvis McLouis Twid 22, Carado A461 och Sun Living Lido A49 DP, är utrustade med våningssängar. Men så många fler är det inte. Så det var med förtjusning vi fick syn på CI Magis 74 XT på mässan Stora Nolia i Umeå.

Med stora, feta bokstäver stod det familjebil på karossen och hör och häpna – den är utrustad med sju bältade sittplatser och lika många sovplatser. Och nu till det som verkligen fick oss att haja till – det är en halvintegrerad husbilsmodell! Så glöm det där med en stor och klumpig bula på taket. I italienska CI Magis 74 XT har vi alltså en barnkammarhusbil som är lika smärt och smidig som merparten av de fordon som rullar på vägarna. Vackert!

Vi får tillgång till CI-husbilen dagarna efter Stora Nolia i augusti, och hoppar omgående in bakom ratten. Provkör den på såväl motorvägen bort mot Dragon Gate och dess kinesiska mur som på småvägar till byn Mackmyra där en viss alkoholhaltig rusdryck lagras på ekfat. Gillar att entrédörren är långt bak. Det gör att vindbruset inte är lika påtaglig som när dörren är placerad närmare förarhytten. Sikten åt höger är riktigt bra och det beror på att fönstret vid sittgruppen är bland de absolut största på marknaden. Nåja, i varje fall för en husbil som inte ens mäter sju och en halv meter. Drar åt handbromsen vid Vallbys köpcentrum. Noterar i hytten att luftkonditionering finns och likaså säkerhetsdetaljer som dubbla krockkuddar, ESP, ASR, Hill Holder, Tracition + och sist men inte minst backkameran.

Husbil: CI Magis 74 XT
Gott om plats i sittgruppen.

Men nu är det inte körupplevelsen som är den stora grejen med Magis 74 XT. Nej, det är sittgruppen. Den är nämligen kolossal. Sju eller åtta vuxna runt klaffbordet! Räkna med att detta fordon blir den solklara samlingspunkten när gästerna vill kliva in från förtälten. Dessutom är komforten bland dynorna också mycket bra med ett behagligt svankstöd var vi än slår oss ned. 230- och USB-uttag finns inom räckhåll. Om vi nu ska leta fel är det kanske inte optimalt att den nedsänkbara taksängen är placerad mitt över sittgruppen. Vill någon sova blir det inte mer plats än att två kan sitta kvar. Men bättre det än ingen alls.

Barnen har sina våningssängar i anslutning till entrén där dörren för övrigt är utrustad med dubbla låspunkter, fönster och myggnät. Blir barnen inte störda om man går in och ut frågar sig en familj när de i förbifarten kikar in. Jovisst kan det vara så. Men vem blir inte störd på tio kvadratmeter? Hur som helst får de minsta en egen hörna där den nedre våningssängen kan vikas upp och utgöra ett garageutrymme som blir tillräckligt högt att svälja cyklar. Barnen har var sitt fönster, var sin läslampa samt hyllfack utmed den bakre väggen.

 

Husbil: CI Magis 74 XT
Barnens våningssängar mäter 216×92 centimeter.

Godiset i Mags 74 XT stannar inte bara vid sittgruppen eller ungarnas hörna. Det kan tyckas vara en löjlig detalj men känn på handtaget till hygienutrymmet. Här får vi samma robusta känsla som hemma och inte ett handtag som glappar innan den ens har blivit använd. Inne på toa är benutrymmet bättre än bra och tre handdukshängare måste nästan vara ett rekord i sig. Ett frostat fönster plus taklucka ser till att vi inte behöver klanka ned på luftcirkulationen. Jodå, dusch finns också, inkluderat trätrall.

En annan bra detalj är de utdragbara och låsbara lådorna med kromade korgar som utgör skafferiet i köksavdelningen. Även den utdragbara lådan under kylskåpet lär bli till belåtenhet. Där ryms stora petflaskor eller andra allternativ till skrymmande livsmedelsförpackningar. Övriga lådor i vinkelköket är försedda med soft close.

Hur är det då med packutrymmen och fordonets lastkapacitet? När det gäller det sistnämnda måste vi sätta ett litet frågetecken för tjänstevikten som fabriken i Italien uppger vara 2 905 kilo. Där har importören Bergholms ännu inte fått svar på om dessa siffror inkluderar extrautrustningen som är standard för de fordon som kommer att säljas på den svenska marknaden. Kontrollera gärna detta med din återförsäljare. Om vi stämmer av packningsutrymmena har vi redan berört garaget som har lastluckor från båda sidor (72×57 centimeter). Garderoben är hyfsat rymlig och under densamma finns ett skåp som sväljer en hel del. Det är tomt under en av soffdynorna och det finns sex ventilerade överskåp. Sedan har vi en del finesser/utrustning som vi inte ser men som bör noteras.

Bilen är byggd med en träfri karosskonstruktion och utrustad med Seitz-fönster, uppvärmd och isolerad avloppstank samt eluppvärmt avloppsutsläpp. Även insteget och hjulhusen är isolerade. Värmen är luftburen medan golvvärmen drivs via el. Vi finner sju strategisk placerade värmeutblås samt ett tjockt vintertäcke till hytten. På taket sitter en 120W-solpanel.

Blir bilen då en succé? Det återstår att se. Som bekant är både husbils- och husvagnscamparna ganska konservativa och det är inte alltid som nya, innovativa lösningar tas emot med öppna armar. Men sju sovplatser, sju bältade platser och egen hörna för barnen borde tala för att CI Magis 74 XT kan bli en familjefavorit.

FAKTA
CI Magis 74 XT
Pris: 636 000:-
Chassi: Fiat Ducato
Kaross: Träfri EXPS EVO-system, 76/31/31 millimeters tjocklek (golv/väggar/tak)
Motor: 2,3-liters, 130 hästkrafter, sexväxlad manuell
Utvändiga mått (L/B/H): 733/231/280 centimeter
Invändiga mått (L/B/H): 587/216/199 centimeter
Totalvikt: 3 500 – 3 650 kg
Lastvikt: 595 – 745 kg
Hjul: 215/70 R15 CP
Antal bäddar: 2+2+3 våningssängar, taksäng, bäddbar sittgrupp
Bäddmått: 216×92 cm (våningssängarna), 190×136 cm (taksäng), 203×125/193×60 cm (bäddbar sittgrupp)
Värme: Luftburen, Truma Combi 6E, Truma CP Plus, elektrisk golvvärme
Färskvatten: 100 liter
Spillvatten: 115 liter
Kyl/frys: Thetford AES-system, 150 liter

Rulla till toppen