Husbil: CI Magis 74 XT

Husbil: CI Magis 74 XT

Publicerad

Sju bältade platser och sju sovplatser i en husbil som inte ens är sju och en halv meter lång. Är det verkligen möjligt? Ja, i nya CI Magis 74 XT.

Det är en ny generation på väg in i husbilscampandet. Det handlar om de unga barnfamiljerna som hellre väljer husbil i stället för husvagn, som de kanske själva växte upp med när de var små. Men utbudet är begränsat ty våningssängar är inte i majoritet i husbilsbranschen till skillnad från husvagnar där barnkammarmodeller både är vanliga och storsäljande. Ok, en och annan alkovmodell, exempelvis McLouis Twid 22, Carado A461 och Sun Living Lido A49 DP, är utrustade med våningssängar. Men så många fler är det inte. Så det var med förtjusning vi fick syn på CI Magis 74 XT på mässan Stora Nolia i Umeå.

Med stora, feta bokstäver stod det familjebil på karossen och hör och häpna – den är utrustad med sju bältade sittplatser och lika många sovplatser. Och nu till det som verkligen fick oss att haja till – det är en halvintegrerad husbilsmodell! Så glöm det där med en stor och klumpig bula på taket. I italienska CI Magis 74 XT har vi alltså en barnkammarhusbil som är lika smärt och smidig som merparten av de fordon som rullar på vägarna. Vackert!

Vi får tillgång till CI-husbilen dagarna efter Stora Nolia i augusti, och hoppar omgående in bakom ratten. Provkör den på såväl motorvägen bort mot Dragon Gate och dess kinesiska mur som på småvägar till byn Mackmyra där en viss alkoholhaltig rusdryck lagras på ekfat. Gillar att entrédörren är långt bak. Det gör att vindbruset inte är lika påtaglig som när dörren är placerad närmare förarhytten. Sikten åt höger är riktigt bra och det beror på att fönstret vid sittgruppen är bland de absolut största på marknaden. Nåja, i varje fall för en husbil som inte ens mäter sju och en halv meter. Drar åt handbromsen vid Vallbys köpcentrum. Noterar i hytten att luftkonditionering finns och likaså säkerhetsdetaljer som dubbla krockkuddar, ESP, ASR, Hill Holder, Tracition + och sist men inte minst backkameran.

Gott om plats i sittgruppen.

Men nu är det inte körupplevelsen som är den stora grejen med Magis 74 XT. Nej, det är sittgruppen. Den är nämligen kolossal. Sju eller åtta vuxna runt klaffbordet! Räkna med att detta fordon blir den solklara samlingspunkten när gästerna vill kliva in från förtälten. Dessutom är komforten bland dynorna också mycket bra med ett behagligt svankstöd var vi än slår oss ned. 230- och USB-uttag finns inom räckhåll. Om vi nu ska leta fel är det kanske inte optimalt att den nedsänkbara taksängen är placerad mitt över sittgruppen. Vill någon sova blir det inte mer plats än att två kan sitta kvar. Men bättre det än ingen alls.

Barnen har sina våningssängar i anslutning till entrén där dörren för övrigt är utrustad med dubbla låspunkter, fönster och myggnät. Blir barnen inte störda om man går in och ut frågar sig en familj när de i förbifarten kikar in. Jovisst kan det vara så. Men vem blir inte störd på tio kvadratmeter? Hur som helst får de minsta en egen hörna där den nedre våningssängen kan vikas upp och utgöra ett garageutrymme som blir tillräckligt högt att svälja cyklar. Barnen har var sitt fönster, var sin läslampa samt hyllfack utmed den bakre väggen.

 

Barnens våningssängar mäter 216x92 centimeter.

Godiset i Mags 74 XT stannar inte bara vid sittgruppen eller ungarnas hörna. Det kan tyckas vara en löjlig detalj men känn på handtaget till hygienutrymmet. Här får vi samma robusta känsla som hemma och inte ett handtag som glappar innan den ens har blivit använd. Inne på toa är benutrymmet bättre än bra och tre handdukshängare måste nästan vara ett rekord i sig. Ett frostat fönster plus taklucka ser till att vi inte behöver klanka ned på luftcirkulationen. Jodå, dusch finns också, inkluderat trätrall.

En annan bra detalj är de utdragbara och låsbara lådorna med kromade korgar som utgör skafferiet i köksavdelningen. Även den utdragbara lådan under kylskåpet lär bli till belåtenhet. Där ryms stora petflaskor eller andra allternativ till skrymmande livsmedelsförpackningar. Övriga lådor i vinkelköket är försedda med soft close.

Hur är det då med packutrymmen och fordonets lastkapacitet? När det gäller det sistnämnda måste vi sätta ett litet frågetecken för tjänstevikten som fabriken i Italien uppger vara 2 905 kilo. Där har importören Bergholms ännu inte fått svar på om dessa siffror inkluderar extrautrustningen som är standard för de fordon som kommer att säljas på den svenska marknaden. Kontrollera gärna detta med din återförsäljare. Om vi stämmer av packningsutrymmena har vi redan berört garaget som har lastluckor från båda sidor (72x57 centimeter). Garderoben är hyfsat rymlig och under densamma finns ett skåp som sväljer en hel del. Det är tomt under en av soffdynorna och det finns sex ventilerade överskåp. Sedan har vi en del finesser/utrustning som vi inte ser men som bör noteras.

Bilen är byggd med en träfri karosskonstruktion och utrustad med Seitz-fönster, uppvärmd och isolerad avloppstank samt eluppvärmt avloppsutsläpp. Även insteget och hjulhusen är isolerade. Värmen är luftburen medan golvvärmen drivs via el. Vi finner sju strategisk placerade värmeutblås samt ett tjockt vintertäcke till hytten. På taket sitter en 120W-solpanel.

Blir bilen då en succé? Det återstår att se. Som bekant är både husbils- och husvagnscamparna ganska konservativa och det är inte alltid som nya, innovativa lösningar tas emot med öppna armar. Men sju sovplatser, sju bältade platser och egen hörna för barnen borde tala för att CI Magis 74 XT kan bli en familjefavorit.

FAKTA
CI Magis 74 XT
Pris: 636 000:-
Chassi: Fiat Ducato
Kaross: Träfri EXPS EVO-system, 76/31/31 millimeters tjocklek (golv/väggar/tak)
Motor: 2,3-liters, 130 hästkrafter, sexväxlad manuell
Utvändiga mått (L/B/H): 733/231/280 centimeter
Invändiga mått (L/B/H): 587/216/199 centimeter
Totalvikt: 3 500 – 3 650 kg
Lastvikt: 595 – 745 kg
Hjul: 215/70 R15 CP
Antal bäddar: 2+2+3 våningssängar, taksäng, bäddbar sittgrupp
Bäddmått: 216x92 cm (våningssängarna), 190x136 cm (taksäng), 203x125/193x60 cm (bäddbar sittgrupp)
Värme: Luftburen, Truma Combi 6E, Truma CP Plus, elektrisk golvvärme
Färskvatten: 100 liter
Spillvatten: 115 liter
Kyl/frys: Thetford AES-system, 150 liter

On
Off

0 kommentarer

  • Knaus Boxdrive 680 ME: En på miljonen

    Knaus Boxdrive 680 ME: En på miljonen

    Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2023-02-03 06:45

  • Adria Supersonic 780 SL: Både form och funktion

    Adria Supersonic 780 SL: Både form och funktion

    Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2023-02-01 06:36

  • Sun Living V 60 SP: Familjealternativ

    Sun Living V 60 SP: Familjealternativ

    Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2023-01-05 07:10

  • Roadcar R540: För en rimlig peng

    Roadcar R540: För en rimlig peng

    Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2023-01-04 07:25

  • Knaus Azur 500 FU: Spännande comeback

    Knaus Azur 500 FU: Spännande comeback

    Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-30 07:07

  • Hobby Maxia 585 UL: Alla goda ting är tre

    Hobby Maxia 585 UL: Alla goda ting är tre

    Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-28 07:28

  • McLouis MC4 281: Nu på Ford

    McLouis MC4 281: Nu på Ford

    Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-14 06:47

  • Eura Mobil V 635 EB: Premiumplåtis!

    Eura Mobil V 635 EB: Premiumplåtis!

    Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-09 07:09

  • Polar 620 BSA Selected: Varm och ombonad

    Polar 620 BSA Selected: Varm och ombonad

    Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-07 07:13

  • Adria Action Sport 391 LH: Charmtroll med mer attityd

    Adria Action Sport 391 LH: Charmtroll med mer attityd

    Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-12-03 07:10

  • Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!

    Pilote G781 FGJ: Sofistikerad!

    Dags att sätta tänderna i ännu en fransos. Denna gång en helintegrerad Pilote G781 FGJ. Ett varumärke som har börjat prenumerera på en framskjuten placering i registreringsstatistiken.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-21 07:01

  • Kabe Estate 470 GLE: Liten vagn för stora behov

    Kabe Estate 470 GLE: Liten vagn för stora behov

    Ute efter en liten vagn för två med singelbäddar som dessutom är vinterutrustad? Det är ingen enkel ekvation att få till. Men Kabe har lyckats och Estate 470 GLE har alla förutsättningar att både bli en favorit och en volymsäljare av stora mått.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-18 07:29

  • Hobby De Luxe 400 SFe: Liten som är stor favorit

    Hobby De Luxe 400 SFe: Liten som är stor favorit

    Små, lättdragna vagnar har blivit alltmer populära de senaste två åren. En av storsäljarna på den svenska marknaden är Hobby De Luxe 400 SFe med sänglösningen fransk bädd.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-15 07:41

  • Etrusco T 7400 SBC: Trevlig nykomling

    Etrusco T 7400 SBC: Trevlig nykomling

    Vad får man om man kombinerar tysk ingenjörskonst med italiensk känsla för design. Rätt svar är Etrusco. Det är ingen ny sheriff som har kommit till staden, men väl en trevlig nykomling på husbilsmarknaden.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-11-11 07:07

  • Knaus Sport 450 FU E.Power – utan gasol

    Knaus Sport 450 FU E.Power – utan gasol

    Utvecklingen sker i rasande takt. Så även inom fordonsindustrin. Av den anledningen har vi valt att kika på en gasolfri husvagn denna gång. Något som var snudd på otänkbart för tio år sedan. Mina damer och herrar – välkomna till Knaus Sport E.POWER Selection.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-10-25 06:54

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-02

  • Husvagn & Camping 2023-01

  • Husvagn & Camping 2022-12

  • Husvagn & Camping 2022-11

  • Husvagn & Camping 2022-10

  • Husvagn & Camping 2022-09

  • Husvagn & Camping 2022-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206