Husbil: LMC Cruiser Sport–Liner T 672 G

Publicerad: 2016-07-11   Uppdaterad: 2023-04-18

LMC har genom ny byggteknik tagit fram fordon med lite lägre vikt än tidigare, och man ger 12 års garanti. Dessutom presenterar man nya planlösningar och modeller. LMC Cruiser T 672 G är en sådan nyutvecklad husbil med stort garage, långbäddar och branschens längsta täthetsgaranti. Den är framhjulsdriven som alla på Fiat Ducato-baserade husbilar, den...

LMC har genom ny byggteknik tagit fram fordon med lite lägre vikt än tidigare, och man ger 12 års garanti. Dessutom presenterar man nya planlösningar och modeller.

LMC Cruiser T 672 G är en sådan nyutvecklad husbil med stort garage, långbäddar och branschens längsta täthetsgaranti. Den är framhjulsdriven som alla på Fiat Ducato-baserade husbilar, den har manuell växellåda och 130 hästars dieselmotor. Bokstaven T står för ”teilintegriert”, tyska för delintegrerad, vilket innebär att förarhytten är intakt från Fiat, den är inte integrerad i LMC´s bygge.
Bilen går tyst och härligt skrammelfritt, inredningen känns väl sammansatt. Förarmiljön är som i alla Ducato prydd med svart hårdplast så långt ögat når.

Men, man sitter skönt i stolar från Aguti och både styrning och växling går galant. Sitthöjden på stolen är även här lite för hög för att vara bekväm för kortväxta. De får helt enkelt kämpa med kopplingspedalen. Ratten är ställbar, går att tilta precis som stolarnas sittdyna så det går att hitta en bekväm körställning för mer långväxta. Sikten snett bakåt är dålig. På väggen bakom passagerarstolen sitter det ett skåp där man annars brukar hitta ett fönster. Bakåt vänster är det bättre men gardinarrangemanget vid bordsfönstret gör det svårt att se ut från förarplats. Bilen upplevs annars spontant som lättkörd, en varning dock för det långa överhänget bak som svänger ut vid tvära manövrar, till exempel när man skall lämna en p-ruta.

Entrédörren har ett smalt fönster, inte mycket att hålla koll på trafik i men det är trevligt att se vem som står utanför när man får besök. Dörren är byggd av Hartal vilket borgar för kvalitetskänsla, och det märks när man slår igen dörren. Den dova dunsen och den stabila känslan börjar vid entrédörren och går igen i hela bilen. Möbler, luckor och skåp känns stadiga och ägnar man en stund åt att ögna igen passform, linjer och glipor runt luckor och dörrar avslöjas att detta är ett kvalitetsbygge.
Det tycker nog LMC själva också, de lämnar nämligen hela 12 års täthetsgaranti, något de införde för ett par år sedan då de lanserade LLT (long life technology). Det är ett viktbesparande sätt att med nya metoder och material bygga LMC-produkter (tekniken gäller även för LMC husvagnar).

Direkt innanför ytterdörren finns ett skoskåp. När man väl fått av sig skorna tar man ett kliv in och om man därefter vänder sig till vänster har man ett smalt garderobskåp till hands. Det skåpet är bara cirka 25 centimeter brett så det är inte mycket till huvudgarderob. Nej, den hittar vi under den ena långbädden. Bäddarna är höga men man behöver inte klättra för att komma till sängs, i stället för en trappa mellan bäddarna har man höjt hela sovrumsgolvet så att det är lätt att komma i och ur sängarna. Garderoben blir därigenom överraskande djup.

Husbil: LMC Cruiser Sport–Liner T 672 G
Sittgruppen rymmer fem personer och det bordet går att förstora vid behov.

Sittgruppen finns längst fram i bilen. Bakom soffryggen är köket placerat och mittemot köket finns badrummet. Längst bak är således bäddarna. Köket har tre gigantiska lådor, lika breda och djupa som köksbänken, och det har två överskåp med fläkt och belysning i underkant. Till köket hör ett kylskåp med frysfack upptill och sval nertill, uttag för brödrost eller vad man nu vill ha av 230V, finns. Det finns också öppningsbart fönster och trelågig spis. Brännarna är så placerade att man har arbetsyta kvar på köksbänken även med spisen igång.

 Tvättrummet mittemot köket är utrustat med fyra spegelskåp i trä, med en spoltoa och ett handfat med underskåp. En duschkabin med vikdörr har man också lyckats klämma in och trots att man inte kan skryta med volymen i tvättrummet får det ändå med beröm godkänt.

Husbil: LMC Cruiser Sport–Liner T 672 G
Badrummet är lite trångt, men ändå funktionellt med bra förvaringsutrymmen.

Sovrummet längst bak i bilen har två separata sängar, men de går enkelt att omvandla till en stor dubbelsäng med måtten cirka 2 x 2 meter. En utdragbar skiva på mellanskåpet blir underlag för extra madrassdyna och sängen upptar då hela utrymmet bak. Här finns överskåp runt hela rummet, här finns ett takfönster, läslampor och en skönt madrasserad sänggavel mot gavelväggen. Sovrummet kan skärmas av mot resten av bilen med ett kort draperi som inte når ner till golvet, bara till madrasserna, från taket.

På utsidan har bilen en genomtänkt finess. Bakom en servicelucka i det uppvärmda utrymmet i mellangolvet, på förarsidan, sitter det fyra ”kranar”. Med dem stänger eller öppnar man avlopp för kall-, varm-, grå- och färskvatten.  Allt på ett och samma ställe. Det känns riktigt premium.
Med extrautrustning för 129 195 kronor hamnar slutpriset på denna bil på 744 880 kronor. Vad får man då? Jo, en husbil med tre sovplatser och fyra reseplatser. Man får en välbyggd produkt som kan glädja i många år och genom att bilen har ett ovanligt stort garage och mer än 600 kilos differens mellan tjänste- och totalvikt så är det lätt att släpa med sig sina laster. Golfklubbor, fiskeutrustning, skidor, cyklar – ja, bilen är ju som gjord för sportiga typer. Det är nog därför den heter Sport Line.

FAKTA
LMC Cruiser Sport–Liner T 672 G
Pris: 744 880 kronor
Chassi: Fiat Ducato lågram 2,3 l 130 hk 3 500 kilo
Kaross: Tak, under och bak; glasfiber. Träfria väggar med reglar av PU-skum. Isolering XPS-skum
Utvändiga mått (L/B/H): 726/232/269 centimeter
Invändiga mått: i.u/218/198 centimeter
Totalvikt: 3 500 kilo
Lastvikt: 638 kilo
Hjul: 16 tum
Antal Bäddar: 3
Bäddmått: 192×81 alt 192×207 centimeter
Värme: Alde vattenburen, golvvärme
Färskvatten: 50/102 liter
Spillvatten: 95 liter
Kyl/frys: 140 liter med sval nertill

Missa inte att gilla Husvagn & Camping på Facebook!

Rulla till toppen