Husbil: Laika Ecovip 409

Publicerad: 2016-08-12   Uppdaterad: 2023-04-18

Italienska Laika säljer bra på den svenska marknaden. Förr kanske först och främst tack vare ett snyggt utseende, numera säljer man också på bra kvalitet. Vi tittar här närmare på en halvintegrerad långbäddsbil med rymligt garage och separerat dusch- och toalettutrymme. Just denna bil har 150 hästars motor och automatväxlad låda. Dessutom har den 4,2...

Italienska Laika säljer bra på den svenska marknaden. Förr kanske först och främst tack vare ett snyggt utseende, numera säljer man också på bra kvalitet.

Vi tittar här närmare på en halvintegrerad långbäddsbil med rymligt garage och separerat dusch- och toalettutrymme. Just denna bil har 150 hästars motor och automatväxlad låda. Dessutom har den 4,2 tons chassi, vilket gör att den får 4 250 kilo i totalvikt. Denna modell har också en större värmare från Truma, nämligen 6EH. Det är en panna med högre kapacitet och med elkasset vilket gör det möjligt att värma bilen bara via el.

Husbil: Laika Ecovip 409
Sittgruppen som är bäddbar har plats för fyra resenärer och fem för fika.

Bilen är ganska hög, närmare tre meter. De extra 20 centimetrarna behövs för att man skall få ordentlig ståhöjd under taksängen mitt i bilen, ovanför sittgruppen. Längden däremot är helt inom normen med 749 centimeter. 2,3 meters bredd är också helt i linje med i stort sett alla husbilar på den europeiska marknaden. Men, insidan är inte alls helt i linje med allt annat. Här är det i stället en omsorg om detaljer och en del lösningar och egenskaper som man inte hittar någon annan stans. Till exempel tömmer men spillvattentanken via handtaget i skoskåpet direkt innanför entrédörren.
Dörren som har både fönster och sopkärl sitter mellan en sidoställd liten soffa och kylskåpet. Ett nedsänkt steg på insidan och ett elektriskt trappsteg på utsidan gör det lätt att komma in i bilen. Då har man sittguppens tvärsoffa rakt framför sig, köket lite till vänster och därefter bakåt i bilen följer duschutrymmet och sovrummet.

Sängarna i sovrummet är höga, allt för att garaget skall rymma så mycket som möjligt, en Vespa till exempel. De två singelbäddarna går att omvandla till en gigantisk dubbelbädd med hjälp av den utdragbara skivan i bänken mellan sängarnas huvudändar, och två extra kuddar som normalt förvaras i garaget. Genom en skjutbar skåplucka kommer man åt dem. I taket ovanför sittgruppen sitter det en säng som sänks ner till en nivå där man fortfarande kan sitta kvar i sittgruppen, men tillräckligt för att den som ligger i sängen skall kunna läsa en tidning eller bok utan att slå i taket. Bädden är så placerad att den blockerar utgången när den används, dumt och farligt. När den är uppe syns den knappt, snyggt integrerad.

Under sängarnas fotändar hittar vi klädskåp och garderob. I den vänstra sängen skåp med mellanhylla, i den högra sängen en galgstång men hänghöjden är inget att yvas över. Skjortor och blusar släpar i garderobens botten. Det finns också ett smalt klädskåp mellan den högra sängen och toaletten, linneskåp nertill och kläder upptill kanske, det är nämligen två dörrar till skåpet.

En lustig detalj hittar vi i toalettutrymmet, ditin finns det två dörrar. En skjutdörr av jalusisort mot sovrummet, en klassisk dörr mot mittgången och utrymmet vid köket. Med skjutdörren mellan kök och dusch stängd, för avskild omklädning till exempel, kan man ändå komma åt toalettutrymmet och dess sminkspegel, förvaringsskåp och annat, utan att behöva kliva ut i bilens umgängesdel. Omvänt kan man använda toaletten utan att behöva gå in i sovrummet om och när det är avgränsat med skjutdörren. Smart och annorlunda.

Husbil: Laika Ecovip 409
Praktiskt kök där bänken kan förlängas vid behov.

Köket är däremot helt enligt norm. Lagom, för att beskriva en italiensk bil på svenska. Här finns trelågig spis, plats för matberedning, en stor kyl och frys med AES (automatisk energisparare). Köksfläkt under överskåpet, belysning och uttag för 12 respektive 230V finns också, allt man förväntar sig av en bil som återfinns i den lite högre prisklassen.

Sittdynorna i sittgruppen är av det fastare slaget, svankstödet sisådär men inte helt oävet, och bäst sitter man som vanligt i de två hyttstolarna.
Förarmiljön är som i alla Fiat Ducato svart plast på instrumentpanelen. Lite enkelt publikfrieri har man dock ägnat sig åt genom att montera silverfärgade detaljer, bland annat växelföraren och utblåsventilerna. I taket finns ett smalt fönster och på väggarna i taket sitter det två skåpluckor, på sidoväggarna är det öppna hyllor lämpliga för sådant som snabbt skall hittas, till exempel kartor eller reflexvästar.

Känslan i handtag och möbler, dubbelgolv och fina förvaringsutrymmen samt den träfria byggtekniken gör detta till en intressant bekantskap och inte bara en snygg sådan. Men det kan ju aldrig vara fel att vara både snygg och smart.

FAKTA:
Pris: 682 300 kronor. Visad bil 805 400 kronor
Chassi: Fiat Ducato 43.
Kaross: Slät aluminium, polystyren isolering tjocklek golv 55 mm, vägg 35 mm tak 40 mm träfri, reglar av polyuretan. Dubbelgolv.
Motor: Fiat Turbo diesel Common Rail 150 hk. Automatisk växellåda
Utvändiga mått cm: (Längd/Bredd/Höjd): 749/230/292
Invändiga mått cm: (L/B/H):i.u/217/210
Totalvikt kg: 4 250
Lastvikt kg: 512 – 1 218
Hjul: 16 tum
Antal bäddar: 4
Bäddmått cm: Bak 200×92 +190×82, taksäng 191×130
Värme: Truma C6
Färskvatten: 80+20 l
Spillvatten: 110 l
Kyl/frys: 160 L med AES (automatic energy selection)

Rulla till toppen