Husbil: McLouis Nevis 75

Publicerad: 2016-11-25   Uppdaterad: 2023-04-18

Inför 2017 lanserar McLouis bara en helintegrerad serie – Nevis. Den italienska husbilstillverkaren har slagit samman det bästa från två tidigare modellserier. För att inte krångla till det för potentiella kunder har den McLouis kombinerat det bästa från serierna Ness och Nevis och bakat ihop dem till en serie som behåller den sistnämndes namn. På...

Inför 2017 lanserar McLouis bara en helintegrerad serie – Nevis. Den italienska husbilstillverkaren har slagit samman det bästa från två tidigare modellserier.

För att inte krångla till det för potentiella kunder har den McLouis kombinerat det bästa från serierna Ness och Nevis och bakat ihop dem till en serie som behåller den sistnämndes namn. På så vis kombinerar de en personbilslik front med djärva, sneda ögon och en stursk grill med invändiga, italienska designdetaljer. Lagom är som bekant ett svenskt mellanmjölksuttryck, men här passar det in. Det känns stiligt och smakfullt utan att vara pråligt.

Nytt är också att alla McLouis husbilar utrustas i tre olika designnivåer – Gold, Diamond och Karat. Gold innebär tygklädsel, Diamond är något exklusivare utrustad med bland annat konstläder, medan Karat löper hela linan ut med all möjlig lyx. Den svenska generalagenten meddelar att de satsar på Diamond för de helintegrerade husbilarna och Gold för den halvintegrerade serien. En annan spännande nyhet är att husbilen vi kikar på, Nevis 75, och syskonmodellen Nevis 80 G (queensbed) kan utrustas med Aldes vattenburna värmesystem.

Husbil: McLouis Nevis 75
Störst i klassen? Det femte sätet är en bred soffa med plats för två.

Bakom ratten noteras ett par trevliga detaljer. Att bältet är integrerat i hyttstolarna är ett stort plus. Trygghet finns i dubbla krockkuddar, ESP, ASR, Hill Holder och Traction +. Att vissa detaljer på instrumentpanelen är i guldkulör ökar inte säkerheten, men det är en kul och lite ovanlig detalj. Ute på vägen är det inte så mycket att dividera om. Här råder nämligen standard 1A. En husbil kring 7,5 meter med ett Ducatochassi och 130 hästkrafter under huven är mer en regel än undantag på den svenska husbilsmarknaden. Så i stället för att mala mil på väg stannar vi till på en närliggande golfanläggning och inspekterar Nevis 75 yttre och inre egenskaper.

Tänker på charterresor när jag plockar fram broschyren och faktabladet som vi fick med oss på provturen. En chartertripp brukar innebära pristillägg i form av mat på flygresan, transfer till och från hotell, och måhända avbokningsskydd. Plötsligt är prislappen helt annorlunda än vad resebolaget inledningsvis lockade med på sin sajt. I husbilsbranschen har det blivit allt vanligare att allt ingår. McLouis är inget undantag. Produktmässigt utrustar den svenska generalagenten sina fordon med ett så kallat all-inclusive-paket. Något som i klartext innebär att det bara är att sätta sig bakom ratten, vrida på nyckeln och påbörja semesteräventyret. Här finns solcell (130w inkluderat regulator), elektrisk golvvärme, cykelställ, markis, tv/dvd/stereo/backkamera, två års vägassistans, höjdjusterbara hyttstolar och en mängd annat som är till värde för en husbilscampare. Så långt allting gott.


Husbil: McLouis Nevis 75
Sittkomforten hade kunnat vara bättre i den bältade soffan.

Får ett positivt intryck redan vid entrén. Fönster i dörren, papperskorg likaså. Myggnätsdörr och skoskåp gillas medan vi saknar krokar till ytterkläderna. Så till sittgruppen. Det femte sätet, till höger om entrédörren, måste nog tillhöra de största inom segmentet mellanstora husbilar. Det är nämligen en soffa, gjord för två. Dessvärre är inte sittkomforten i den bältade soffan till vår belåtenhet. Vi känner en tendens till framåtrotation i stället för behagligt svankstöd. Tar papper och penna och flyttar över till en av hyttstolarna i stället. Hur svårt kan det vara? Rymdfarare kan utföra månfärder samtidigt som flertalet husbilstillverkare tycks gå bet när ryggdynor ska tillverkas. Märkligt!

Planlösningen i vårt testobjekt kommer säkerligen att tilltala flertalet husbilsresenärer. Singelbäddar med justerbar huvudända, manuellt nedsänkbar taksäng ovanför sittgruppen och hygienutrymmet allra längst bak är som bekant en favorit hos många.Vi går husesyn och börjar i akterpartiet. Här noteras bra benutrymme vid toan, torkmöjligheter i duschkabinen samt frostat fönster/takventil som ombesörjer ventilation. Detaljer som tandborsthållare, tvålkopp och toalettrulleshållare finns. Den sistnämnda är applicerad på insidan av underskåpet. Till vår förvåning visar det sig att skåpluckan är felhängd och öppnas åt fel håll. Det leder till att skåpluckan slår emot knäna och toarullen blir svårnådd. Gör om, gör rätt.

Smart är i gengäld lösningen med garderoben som har utdragbar funktion. Det gör att ombyten kan nås både från hygienutrymmet och huvudändan på ena singelbädden. Gott om utrymme för packning är det under sängarna, vars persedlar även kan nås från yttre lastluckor. Gott om plats är det också i överskåpen. De sistnämnda är utrustade med stötdämparfunktion och öppnas/stängs sammetsmjukt. Vi nämnde tidigare att det är Nevis glamourösa interiör som gäller och det märks tydligt om än diskret. Detaljer som halvdolda ljusramper med dämpad belysning vid entrén, vid en köksmodul och på bordsbenet är enkelt att ta till sitt hjärta. I köket saknas spisfläkt ovanför brännarna men det gör inte så mycket då det i stället sitter en Turbovent i taket i anslutning till köksavdelningen. Här noteras även stora förvaringsskåp och sophanteringskärl.

Hur sammanfattar vi då Nevis 75? Under flera år har McLouis storsäljare varit Mc4-75. En halvintegrerad modell med samma planlösning som denna. Vi tänker oss att det här blir nästa steg för dem. Ok, det blir något dyrare. Fast helintegrerat är helintegrerat och på köpet får man kombination av det bästa från två serier – Ness kaxiga utseende och Nevis glamourösa stil.

FAKTA
McLouis Nevis 75
Pris: 739 000 kronor
Chassi: Fiat Ducato Light
Kaross: Itech 4.0 – träfri glasfiberkonstruktion med polystyrenisolering
Motor: Fiat Multijet 2,3-liters, Euro 6, 130 hästkrafter, manuell sexväxlad
Utvändiga mått (L/B/H): 742/235/289 centimeter
Invändiga mått (L/B/H): 582/220/205 centimeter
Totalvikt: 3 500/3 650 kg
Lastvikt: 342/492 kg
Hjul: 16 tum, aluminiumfälgar
Antal bäddar: 2+2
Bäddmått: 190×135 centimeter (taksäng), 195×80, 190×80 centimeter (singelbäddar)
Värme: Truma Combi 6 med elpatron, elektrisk golvvärme
Färskvatten: 110 liter
Spillvatten: 100 liter
Kyl/frys: Thetford 149 liter, AES-system

Rulla till toppen