Vi kollar in husbilen med den uppmärksammade nyheten

Publicerad: 2017-04-29   Uppdaterad: 2023-04-18

1986 rullade den första husbilen byggd av Bürstner ut på tysk mark. Det var en halvintegrerad husbil med alkov baserad på Fiat Ducato och den inledde Bürstners historia som bilbyggare.

Kunskaperna om och utformningen av bodelen i bilen baserades på företagets husvagnskunnande. Den bil vi presenterar i dag är också byggd på Fiat Ducato, den har också två sittgrupper, och en säng under taket, men ingen alkov.

På en 90-sträcka noterar vi förnöjt att bilen går tyst och stabilt, och att 150-hästarsmotorn gör bilen stark och snabb. Det är en kylig vårdag men inne i bilen är det varmt och skönt. Åtminstone känns det så för både förare och passagerare, hyttstolarna har nämligen värmeslingor precis som man är van vid från personbilarna.

Vi stannar till och vrider stolarna runt och sätter oss i den framåtvända soffan, i sidosoffan bakom passagerarstolen och konstaterar att sittkomforten är utmärkt bra. De påsydda extradynorna på ryggstöden bidrar till komforten. Bordet går att förstora så att även den som sitter i sidosoffan kan ställa både tallrik och mugg på bordet.

Vinkelköket i bilens mitt har tre lådor i köksbänken och i den vinklade delen bakom soffan. De vita pianolackade överskåpen sträcker sig från det 150 liter höga och smala kylskåpet, som avslutar köket bakåt, till överskåpet ovan fönstret vid sittgruppen. Flyttbara spottar sitter på en skena under överskåpen och detta går igen i hela bilen, även över bäddarna.

Vi kollar in husbilen med den uppmärksammade nyheten
Fem personer ryms runt bordet i den främre sittgruppen.

Mittemot köket finns bilens tvättrum som har toalett och handfat direkt innanför dörren och duschkabinen till höger. Armaturen både i handfat och dusch är av det mer eleganta slaget och uttrycket ”nästan bättre än hemma” är här verkligen berättigat. Plats finns för hygienartiklar, krokar och upphängningsanordningar för handdukar och morgonrockar.

Längst bak i bilen är Lyseo 744 utformad på ett sätt som väckt mycket stor uppmärksamhet på mässor och i husbilspress. Den har nämligen en salong baktill, en inbjudande vinkelsoffa i ett ljust rum. Ett fönster på bakväggen, och på den vänstra väggen. Den högra väggen har ett stort extra högt fönster som tillsammans med bänken under panoramafönstret skapar en mycket generös och ombonad känsla. I den ena soffbänken döljer sig ett mindre fikabord. En lådfront kan dras ut och i stället för en vanlig sofflåda visar den sig innehålla bordet. Det går att höja upp till lagom höjd, rullar på fyra hjul och eftersom det är så litet kan man placera det lite var man vill utan att det inkräktar på golvytan.

Vagnens huvudgarderob återfinns mellan kylskåpet och soffan och hela den bakre salongen går att skärma av med en skjutdörr som i normalläge är inskjuten mellan tvättrumsvägg och salong. Salong för-
resten, man kan lika gärna säga sovrum för det finns nämligen en säng i taket som nerhissad härbärgerar två personer. En utdragbar trappa under garderobsdörren underlättar sänggåendet. 

Vi kollar in husbilen med den uppmärksammade nyheten
Bild tv: Köket är mer elegant än praktiskt med små arbetsytor.
Bild th: I bilens bakre räjonger finns en salong med vinkelsoffa, kaffebord och högt fönster för rejält ljusflöde.

Golvet är dubbelt och däri ligger vattentankar frostskyddade och där finns värmerören från pannan, en Truma 6 E (4 kw gas + ca 2 kw el). Under stolarna finns utblås från pannan och alla överskåp är ventilerade för att varm luft skall kunna cirkulera och skapa ett skönt inneklimat.

Ståhöjden inne i bilen är 205 centimeter, förutom under taksängen i salongen och detta gör det möjligt för Bürstner att erbjuda en taksäng över sittgruppen i alla sina modeller.

Utsidan är tvåfärgad, förarhytten är färgad åt champagnehållet medan själva bodelen är vit. De tre fönstren längst bak skvallrar om planlösningen med sittgrupp baktill. Två luckor till garaget, en lucka till påfyllning av vatten och till elsladd liksom avtappning av varmvattenberedare. I gasolutrymmet på bilens vänstra sida finns en kraschsensor som stänger av gasolflödet vid en eventuell sammanstötning.

När vi har antecknat intrycken kan vi konstatera att vi uppskattat många egenskaper i Lyseo T 744. Skall vi klaga på något så är det frånvaron av fönster i den extrabreda dörren, liksom på väggen bakom passagerarstolen. Och, det hade varit juste med några krokar eller skåp vid entrédörren för att snabbt bli av med jackor och skor. Men slutbetyget blir högt. Bürstner Lyseo T 744 är en mycket bra och flexibel husbil.

Vi kollar in husbilen med den uppmärksammade nyheten
Bild tv: Bänken i den bakre sittgruppen rymmer mycket, både på och i.
Bild mitt: Toa-stol och handfat samsas om utrymmet, rakt innanför dörren.
Bild: th: Duschkabinen till höger. Armaturen ger en lyxig känsla.

Fakta: Bürstner Lyseo T 744

Pris: Från 624.000 kronor, visad bil 746.110 kronor

Skatt: Ca 6.300/år

Motor: 148 hk (+19.330 kr)

Total L/B/H: 749/230/i.u. cm. Invändig L/B/H: i.u/ca 220/205 cm

Tjänstevikt: 3.060 kg. Totalvikt: 3 850 kg*. Lastvikt: 790 kg. Antal bäddar: 4

Värme: Luftburen Truma 6 E

Färskvatten: 120/20 liter under körning. Spillvatten: 90 liter (ej uppvärmd)

Kyl/frys: 145 l (inkl 15 l frys)

* Kräver C-kort om ditt körkort är utfärdat efter 1/7 1996

Rulla till toppen