Phoenix Midi-Liner 8200 L – dyr men prisvärd

Publicerad: 2017-05-23   Uppdaterad: 2023-04-18

Den är stor, den är exklusiv och den är byggd med metoder som ingen annan. Det förklarar delvis att man bara bygger cirka 100 Phoenix per år, och att de ligger i det högre prissegmentet.

Bilen på bilderna heter Phoenix Midi-Liner 8200 L och är som framgår av namnet en bil som sträcker sig mer än åtta meter, 845 centimeter exakt, och den har totalvikt på fem ton. Just denna bil är den sista som utrustats med Fiats trelitersmotor, ett kraftpaket som passar utmärkt i bilen. Den har sex hjul, ramen kommer från Alko och den är framhjulsdriven. 

Förarmiljön påminner om många andra husbilar baserade på Fiat Ducato. Det som utmärker just denna modell är väl möjligen det faktum att den inte har vare sig förar- eller passagerardörr. Instrumentbrädan är ju av garanti- och säkerhetsskäl original, men på sidorna och framför den har Phoenix konstruktörer gjort en hel del. Bland annat har man dragit ett värmerör upp under framrutan och försett ”fönsterbrädan” med en rad luftutsläpp. De är dessutom placerade så att man med den elektriskt justerbara frontgardinen nerdragen får upp värme mot glaset som förhindrar kondens. 

Sidorutorna är av isolerglas, dubbla glasskivor med gas i mellanrummet, för att förhindra kallras, eller för all del värmegenomsläpp. Bilen går ju naturligtvis att kyla ner och den goda isoleringen bidrar ju också omvänt, man kan hålla den värsta värmen ute. En kort provtur ger intrycket att bilen är som gjord för komfortabla snabba långkörningar. Kraften, frånvaron av störande ljud och den mjuka stabiliteten ger reseaptit.

Phoenix Midi-Liner 8200 L – dyr men prisvärd
TV: Sängen i sovrummet är en blandning av dubbel- och singelbäddar, i trappan finns förvaring och belysning.
TH: Köket är nästan ett vinkelkök men inte riktigt. Det som inte ryms i överskåpen får man plats med i lådorna nertill.

Det finns en sittgrupp med vinkelsoffa bakom förarstolen och en rak sidosoffa bakom passagerarstolen. Bordet mitt i gruppen vilar på en pelare och skivan går att skjuta i alla riktningar för lättare passage. Längre bak finns köket med en antydan till vinklad köksbänk. Mittemot köket hittar vi garderob och kyl med integrerad frys. Därefter kommer det tvådelade hygienutrymmet med dusch till höger och toalett till vänster i färdriktningen. Hela hygienavdelningen går att göra om till ett större rum där dörren till toaletten skärmar av framåt och den andra, en skjutdörr, mot sovrummet. Längst bak i bilen ligger följaktligen sovrummet. Det har ett sängarrangemang som man kan göra ungefär som man vill med, två breda enkelbäddar eller en enorm dubbelsäng, med en extradyna mellan bäddarnas fotändar.

Sittkomforten är bra på alla platser i sittgruppen och takfönster samt sidofönster och ljus inredning på textilier och väggar skapar elegans men mest av allt; rymdkänsla. På tal om fönster så hittar vi en detalj som berättar om märkets ambitioner, mörkläggningsgardinerna är dubbla. De ser vid en första anblick ut som vilka plisségardiner som helst, men de isolerar både temperatur och ljud bättre än vanliga mörkläggningsgardiner med sin inbyggda luftspalt.

Köket har tre brännare under glaslock och täcklocken under kranen döljer en diskho. Bänkskivan är vit som en vårvinterdag i fjällen och den är djupare på den högra sidan utan att vara ett rent vinkelkök. Ett vitrinskåp och ett vanligt överskåp samt en öppen hyllpelare finns bakom vasken. Under bänkskivan finns fem lådor och ett skåp, med utdragbara källsorteringsboxar. Sex ledlampor står för belysningen, och takfönstret samt väggfönstret borgar för effektiv ventilation.

Garderob och förvaringsutrymmen finns det gott om, och skulle lådor och skåp inne i bilen kännas otillräckligt finns ett jättegarage under de höga bäddarna bak. Vi öppnar garderoben och slås av tre saker, återigen detaljer som avslöjar att detta är seriösa producenter som gör vad de kan för att deras husbil skall vara tillförlitlig och användarvänlig. För det första är garderobskåpets ram utsågad ur en skiva, den består alltså inte av fyra ihopskarvade ribbor. Dessutom är skåpen förstärkta på insidan med vinklade aluminiumskenor som håller ramen absolut still i förhållande till dörren. Elcentralen som finns i huvudgarderoben är en fröjd för varje husbilsägare. Allt är samlat på ett och samma ställe, prydligt uppmärkt och sitter på bekväm arbetshöjd, lättåtkomligt. Värt massor den dag, eller rättare sagt kalla natt, som något fallerar.

Phoenix Midi-Liner 8200 L – dyr men prisvärd
Ett handfat värt namnet. I lite större bilar får man plats med lite större grejor.

Hygienutrymmet är praktiskt och elegant med intelligenta lösningar. Spegeln ovanför och runt handfatet är inte en, utan tre, så man enkelt kan se sig själv i nacken, och handfatet är verkligen ett handfat med gott om plats både i och runtom. Handdukstorken, belysningen och utrymmet skvallrar om att detta är ren premiumklass, och möjligheten att helt skärma av utrymmet lägger ytterligare en dimension till begreppet toalett. Att säga att det är bättre än hemma är ingen överdrift. Varmvattnet liksom värmen i bilen kommer från Alde. De tjocka väggarna, dubbelgolvet och den otvetydiga kvalitetskänsla som finns i beslag, dörrar och möbler berättar att detta är en husbil som ger tillbaks i form av komfort och funktion. 

Antalet sängar är två. En i sovrummet och en elektriskt nedfällbar över förarhytten. I sovrummet finns det två höga enkelbäddar som går ihop någonstans i höfthöjd. För att man skall kunna äntra sängen på ett enkelt och sofistikerat sätt är bäddarna separerade vid fotändan. Där finns i stället en trappa med förvaring under plansteget och ventilation och belysning i sättsteget. Infälld ledbelysning, öppna hyllor, överskåp och takfönster gör det lätt att trivas härinne. Skall jag gnälla på något i detta sovrum så måste det bli det faktum att man måste stå på knä i bäddarna för att nå de innersta hyllorna. Hade det varit låga separerade singelbäddar vore det lättare att röra sig men då hade man i stället tappat garaget som i denna bil är mycket generöst. Det är åtkomligt från båda sidor, har belysning och filtklädda väggar plus ett extra hyllplan där man kan förvara saker man kanske vill ha separerade från till exempel mopeden eller cyklarna. 

Bilen har tandemmonterade bakhjul skodda med däck från Michelin, storleken är 16 tum. Lastförmågan är rejäl, 1.150 kilo och totalvikten 5.000 kilo. Detta gör att den som köper bilen måste ha körkort med C-behörighet, eller ett B-körkort utfärdat före den 1/7 1996. Då får man enligt särskilda övergångsregler köra denna landsvägsfregatt. Kryssare passar bättre på deras stora modeller byggda på MAN-chassi med prislapp som börjar på cirka 3,5 miljoner. Denna bil kostar bara cirka 1.300 000 kronor, och faktiskt – det känns prisvärt.

Phoenix Midi-Liner 8200 L – dyr men prisvärd
Förarmiljön känner vi igen från andra husbilar byggda på Fiat Ducato. Men här finns fyra luftutsläpp nära vindrutan. Automatisk växellåda och sidorutor med dubbelglas.

Fakta: Phoenix Midi-Liner 8200 L

• Pris: Från 1.300.000 kronor. Visad bil 1.599.000 kr med bland annat 3.0 l-motorn, automatlåda, chassi uppgraderat till 5,4 ton, markis, dubbla AC.  Skatt: 7.047 kr/år

• Motor: Fiat Multi Jet 3,0 l 180 hk 

• Totallängd/bredd/höjd: 845/235/310 cm. Invändig längd/bredd/höjd: Ca 775/220/200 cm

• Tjänstevikt: 3.850 kg. Totalvikt: 5.000 kg. Lastvikt: 1.150 kg

• Antal bäddar: 4-5

• Värme: Alde 3020. Vatten-buret system med konvektorer/element runt om i husbilen.

• Färskvatten: 115/230 l. Spillvatten: 115 l

• Kyl/frys: 195 l

Rulla till toppen