Niesmann Smove 7.4E: Former för framtiden

Publicerad: 2017-08-14   Uppdaterad: 2023-04-18

Det är inte någon halvintegrerad modell och inte heller någon Liner. Prisbelönta Niesmann Smove är faktiskt både och.

Smove är en husbil som får oss campingentusiaster att höja ett ögonbryn eller två. Fräck exteriör design i kombination med många innovativa lösningar invändigt. Bilen känns futuristisk, det är en husbil med egen identitet – spännande.

Hos återförsäljaren, där jag hämtar vår testbil, kallas Smove allmänt för husbilarnas Ferrari. Min första tanke blir därför att Smove har en hel del att leva upp till. Att vackert sportbilsröd lackering och en spinnande V12:a under huven ska ingå, avskriver vi dock på en gång. Jag rullar på såväl motor, lands- och grusväg för att finna känsla i körningen vid olika slags hastighet och underlag. 180 hästkrafter under huven och bara två pedaler vid fötterna, härligt! Körkänslan är åt personbilshållet och till det bidrar bland annat långt axelavstånd och Alkos lågprofilschassi till. Drar till slut åt handbromsen vid ett vindkraftverk i närheten av Mantorp Park. Noterar centralt servicefack på utsidan och att garagedörren öppnas som på stora transportbussar, det vill säga uppåt och inte åt sidan.

Niesmann Smove 7.4E: Former för framtiden
Smove finns i fyra utföranden där 6.9-modellerna har tvärställd säng medan 7.4E och 7.4B har höga långbäddar.

Nu är det inte första gången Husvagn & Camping tittar närmare på Smove. Första gången var vid premiärlanseringen i samband med Caravan Salon i Düsseldorf för snart ett år sedan. Nu får jag dock möjlighet att ägna bilen betydligt mer tid, och mitt första intryck är att Smove är lika häftig som den tillfälliga parkeringplatsen jag funnit. Som bekant lär det uppstå huvudbry för konstruktörerna att finna lösningar som är optimala för sisådär 15 kvadratmeter. Det ska finnas säng eller sängar, sittgrupp, köksavdelning och hygienutrymme. Plussa sedan på med utrymme för persedlar som i vissa fall är skrymmande. Här kan Smove visa upp tre avdelningar som inte liknar någonting annat på marknaden. Jag börjar nu mer förstå jämförelsen med den italienska sportbilstillverkaren Ferrari.

Innan jag går husesyn vill jag premiera en välkomnande entré med skolåda, dold kontrollpanel, tv och ett rejält handtag som gör det enkelt och säkert att ta sig in i och ut ur fordonet. Vi börjar med hygienutrymmet som man kan kalla ett tre-i-ett-system. Ett – i sitt grundutförande är handfatet för tvätt och tandborstning tillgängligt. Två – vrid undan handfatet och ett stort duschutrymme trollas fram samtidigt som handfatet förblir dolt. Tre – via två knapptryck åker den dolda toalettstolen fram ur ett skåp. Snillrikt och platsbesparande.

Slår mig ned i soffan och noterar här nästa positiva upptäckt. Två breda (89,5 respektive 121,5 centimeter) soffor med tillhörande, stora, mjuka, fluffiga kuddar. Lika hög komfort som hemma. Lägg till högkvalitativa hyttstolar och det finns plats för fyra till sex personer runt det justerbara 360-bordet.

Niesmann Smove 7.4E: Former för framtiden
I många husbilar står hyttstolarna för bästa komforten runt bordet. Hos Smove är sofforna i topp.

När det gäller köksavdelningen har konstruktörerna tänkt till både en och två gånger. Först och främst ser det inte ut som en köksbänk med spis utan som en elegant möbel à la sideboard. Dolt under klaffluckorna, som fälls åt var sin sida, finns dubbla brännare. Trots kökets kompakta mått finns det goda avställnings- och serveringsytor som många av konkurrenterna i samma storleksklass inte är i närheten av. Plus i kanten sätter vi även för den utdragbara kyllådan under kyskåpet som utgör ett gott förvaringsutrymme åt skrymmande varor som exempelvis 1,5-liters PET-flaskor. 

Smove har också en mängd andra komponenter som både förenklar och förgyller en husbilssemester. Dold backkamera under dess logo, lastöglor i garaget, utedusch, rikligt med 230-uttag, Froli Stars madrassystem, markis med dimbar LED-belysning, solcellsanläggning, centrallås för garage/bodelsdörr, dubbelgolv med varmluftsutsläppp och konvektorer, dvd-spelare, förstärkt batteriladdare plus extra bodelsbatteri för att nämna något. 

Det enda som gör mig en smula förbryllad är fälgarna – av stål. Lyssnar med personalen när jag återvänder med husbilen. Får svaret jag vill höra – den levereras till kund med aluminiumfälgar.

Niesmann Smove 7.4E: Former för framtiden
Hygienutrymmet i utförandet med tillgängligt handfat.
Niesmann Smove 7.4E: Former för framtiden
Vrid handfatsmodulen och ett stort duschutrymme uppenbarar sig.
Niesmann Smove 7.4E: Former för framtiden
Med två knapptryck trollas den dolda toalettstolen fram.

Tekniska data: Niesmann Smove 7.4E

PRIS: 1 271 800 kronor (grundpris 938 700 kronor, extrautrustad med bland vattenburen värme, annat chassipaket, komfortpaket, multimediapaket)

SKATT: 6 369 kronor

MOTOR: Fiat Ducato 2,3-liters 180 hk, automat

MÅTT: Utvändig (längd/bredd/höjd): 743/225/277 cm. Invändig (längd/bredd/höjd): 596/206/195 cm

VIKT: Tjänstevikt: 3 020 kg. Totalvikt: 4 500 kg. Lastvikt: 1 480 kg

ANTAL BÄDDAR: 2 (höga långbäddar)

VÄRME: Alde 3020, vattenburen centralvärme

VATTEN: 200 liter. Spillvatten: 130 liter

KYL/FRYS: Thetford 140 liter

Niesmann Smove 7.4E: Former för framtiden
Ett kompakt kök som mer påminner om ett sideboard.
Niesmann Smove 7.4E: Former för framtiden
Vik klaffarna åt sidan och såväl spis som arbetsbänk blir tillgängliga för matberedning.
Rulla till toppen