Husbil: Rapido 696F Premium

Tittar man noga undertill bak på bilen kan man se att den har fått en chassiförlängning.

Husbil: Rapido 696F Premium

Publicerad

Inför modellåret 2018 har Rapidos konstruktörer inte latat sig, tvärtom. Man har tagit fram flera nya planlösningar. Vi tittar här närmare på 696F, en spännande 3,5-tonsbil med flera tilltalande detaljlösningar. Reportaget kommer från Husvagn & Camping, nr 9-2017

Det är en bil med originalhytt, det vill säga delintegrerad, det är en bil med tvåfärgad kaross, med fyra reseplatser, 2+1 sovplats och fyra sittplatser kring matbordet. Den är 7,5 meter lång och bilen vi visar här har en del påkostad extrautrustning, bland annat förhöjd totalvikt. Den har tilläggsnamnet Premium.

Vi körde bilen en kort bit för fotografering och för att kunna förmedla en första känsla bakom ratten. Med glädje kunde vi konstatera att inredningen är absolut knäpptyst, inget som helst gnek eller gnissel trots att vi rullade in på en mycket gropig skogsbilväg. I och med att bilen har ett fönster även på entrédörren är sikten snett bakåt höger helt okej för biltypen. Som vanligt i Fiat Ducato, som bilen bygger på, sitter man bra och har reglage och spakar där man förväntar sig att de skall finnas. I bilen finns det dessutom en backkamera så att manövrera bilen i skilda trafikmiljöer är så enkelt som det kan bli. 

Värmen i bilen kommer från en Trumapanna med totalt 6 kw kapacitet som via strategiskt placerade utblås distribuerar varm luft till bilens all utrymmen, även avlopps- och färskvattentankarna. 

Utsidan av bilen är lätt att känna igen som Rapido, men en hel del detaljer är nya. Till exempel bakljusen, som är betydligt mindre än på tidigare modeller. Profilen på taket ovanför förarhytten är delvis omgjord, och den svartglänsande fronten med Rapidologgan känns också ny.

Garderober som är bredare upptill och har ett litet extrafack nertill underlättar livet ombord, rymligt och praktiskt.

Vi tar ett steg in i bilen och redan innan vi satt ner bägge fötterna konstaterar vi att detta är en mycket ljus och definitivt nyutvecklad interiör. För det första ser vi ingen framåtvänd bältessoffa som brukligt är, i stället finns här två soffor stående längs med ytterväggarna, klädda i ljust skinnliknande material. På förar- och passagerarstolen finns texten Premium edition ingraverad. Det sistnämnda är nästan överkurs då just premiumkänslan är rent överväldigande. Vita soffor i skinn, nytt vitt kök vänt mot sittgruppen, två takfönster och ett vikbart likaledes vitt bord talar tydligt om varåt man siktar med denna utgåva.

Köket har tre brännare, fyrkantig diskho och lådor med centrallås i köksbänken. Vinkeldelen som traditionellt går ut mot den framåtvända soffans rygg är nu i stället vänt mot duschrummet. Därmed har man skapat en öppen golvyta vid både kök och entré samt sittgrupp. Med bordet hopvikt är det lätt att röra sig mellan bilens främre och bakre regioner även när någon annan samtidigt är på fötter. 

Sittgruppen består som sagt dels av de två vändbara hyttstolarna och dels av korta soffor med ryggstöd mot långväggarna. Dessa soffor döljer en hemlighet, de har nämligen utrustats med en metallram vari man kan fästa två framåtvända ryggstöd och därigenom skapa ytterligare två reseplatser med framåtvänd sittposition och trepunktsbälten. Komforten i sittgruppen är bra, Rapido anger att man kan sitta fem personer till bords. Det tillåter jag mig tvivla på, men visst kan man väl sitta exempelvis två lite kortväxta personer i en av sofforna. Den rätta beteckningen torde därför snarare vara 4+1 i fråga om sittplatser.

Vi tar ett par steg bakåt i bilen, passerar kyl och frys som står direkt till vänster om entrédörren och står i utrymmet mellan kök och sovrum. På höger sida en trädörr som när den öppnar visar sig innehålla toalettrummet, helt öppen stänger den av mot kök och samvarodel. Till vänster finns det något mindre utrymmet som innehåller duschkabinen som man kommer åt via en välvd skjutdörr i akryl. I både toa- och duschrum finns det takluckor och även dessa utrymmen är påkostade med hyllor och skåp för förvaring, och de har bra funktion. Bra belysning, takluckor, avskärmningsmöjligheter, ja man har liksom inte glömt någonting.

Sittgruppen har fått ett vikbart bord placerat så att passagen mellan hytten och resten av bilen blir enkel.

Sovrummet slutligen är också det utsatt för en del förnyelse. Först och främst är sängen höj- och sänkbar, det skapar 20 centimeter extra höjd i garaget under, men också bäddmåtten är generöst tilltagna, 198x160 centimeter. På vardera sida om den centralt placerade bädden finns det en garderob, i sänggavelns fotända finns dessutom en rymlig låda. Garderoberna är lite annorlunda utformade med en öppen hylla i bakkant, bekväm plats att förvara glasögon, telefon och annat på. Garderoberna är bredare upptill, ett sätt att optimera rumsutnyttjandet. Smart.

Vi kliver ur bilen igen, tar en runda runt den och ser då att sängens höjd regleras från garaget och att ett jalusi följer med och stänger förbindelsen mellan garage och sovrum även när sängen är i högsta läge. Om det blir lufttätt och fritt från till exempel bensinångor är jag inte säker på, men garaget har rejäla lastöglor, belysning och åtkomst från bägge sidor. Elmopeder eller cyklar går utan bensin, ett tips för den som vill vara spänstig och luktbefriad.

Att sammanfatta detta första intryck är egentligen ganska enkelt. Detta är en prisvärd och mycket välbyggd bil med många eleganta och funktionella lösningar. Inte minst vill vi lyfta fram kökets utformning som skapar ett oväntat generöst utrymme i samvarodelen, en egenskap som gör livet med och i Rapido 696F enkelt. God funktion som gör att man kan koncentrera sig på reseupplevelserna i stället för att irritera sig på någon slarvig detalj, här hittar vi helt enkelt ingen sådan.

FAKTA: RAPIDO 696F Premium

PRIS: 783.050 kronor, SKATT: ca 6.000 kr/år

MOTOR: 150 hk. Manuell vx.

UTVÄNDIG TOTAL L/H/B: 749/235/290 cm, INVÄNDIG L/H/B: ca 620/200/220 cm

TJÄNSTEVIKT: 3.060 kg, TOTALVIKT: 4.400 kg, LASTVIKT: 1.340 kg

GARANTIER: Två år nybil, fem år täthet

ANTAL BÄDDAR: Tre 

FÄRSKVATTEN: 120/20 l, SPILLVATTEN: 90 l

VÄRME: Truma 6E + elgolvvärme

Att vinkla köket bakåt i bilen skapar en öppen yta mellan kök och samvarodel.

Här är soffan ombyggd till en framåtvänd reseplats med trepunktsbälte.

Med förhöjd kaross kan man erbjuda taksäng.

On
Off

0 kommentarer

Nyhetsbrev

Anmäl dig till Husvagn & Campings nyhetsbrev så får du de senaste nyheterna i din mailkorg - varje månad.

Ja, jag är 16 år eller äldre och vill även få information från Husvagn & Camping/Egmont Tidskrifter och deras samarbetspartners.

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1483 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 546 fristående campingplatser och 531 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 406 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2018-05

  • Husvagn & Camping 2018-04

  • Husvagn & Camping 2018-03

  • Husvagn & Camping 2018-02

  • Husvagn & Camping 2018-01

  • Husvagn & Camping 2017-12

  • Husvagn & Camping 2017-11