Husbil: Adria Sonic Plus 700 SLT

Ny front, panoramatakfönster, aluminiumfälgar, stänkskydd vid hjulen, förardörr. Detaljer som avslöjar att detta är en påkostad husbil.

Husbil: Adria Sonic Plus 700 SLT

Publicerad

Den helintegrerade husbilen är drygt 7,5 meter lång, byggs på ett Fiatchassi och rymmer fyra personer, som resande och till natten. Värmen är luftburen och ombesörjs av en Trumapanna. Ventilationen sker via fem fönster, två stora takfönster och ett mindre på toaletten. Reportaget kommer från Husvagn & Camping nr 12-2017.

Man skall vara lite av en Adriakännare för att se att detta är en 2018-modell, men det avslöjas på den nya fronten. När man går runt bilen märks också att bakväggen har fått en ny utformning. Dessutom har husbilen fått ett panorama-takfönster ovanför den elektriskt justerbara taksängen ovanför förarhytten.

Direkt innanför dörren känns det som man kommit in i en hall. Här finns skoskåp och här finns en öppen hylla lagom för nycklar, handskar eller annat smått. Förgäves letar jag dock efter en plats för jackan. Jag tar några steg längre in i bilen och slänger jackan på en av sängarna. I ögonvrån lägger jag märke till att sittgruppen ser ovanligt inbjudande ut och de tjocka ryggkuddarna gör att jag snabbt kommer tillbaks och provsitter. Kalasfint, skönt och ledigt, och eftersom bordet är så rörligt och lätt att flytta där det står på sitt pelarben är det inga problem att byta plats eller flytta sig. Noterar att det inte finns någon nivåskillnad på bilens golv, en detalj att uppskatta. Inte minst skänker jag en tanke åt nattvandrande småbarn eller lite äldre personer som också kan ha anledning till ett eller annat nattsudd. Risken för snubbel och oväsen är borta, gott så.

Köket är både funktionellt och välutrustat, här saknas ingen möjlighet att laga mat. Trelågig spis, gasolugn, stor kyl och frys samt en rymlig diskho med täcklock. I köksbänkens vinkeldel finns tre utdragbara kökslådor, en större och två mindre. Kryddhyllor samt ett rymligt överskåp plus förvaring i ett högskåp intill kyl och frys gör köksavdelningen till ett trumfkort i bilen. Här finns kort och gott allt man kan tänkas behöva för att få den mest kräsne kock att trivas.

Sittgruppen ser inbjudande ut med de tjocka och mycket sköna ryggdynorna.

Ungefär mitt i bilen går en skiljelinje mellan mer privata utrymmen och sällskapsutrymmen. Här börjar nämligen sovrummet. En plissédörr kan skilja av utrymmena, men det känns som om hela bilen blir väldigt krympt då, så den kommer nog bara till användning vid vissa tillfällen. Mittemellan de bägge singelbäddarnas
huvudändar finns dörren till toalett, dusch och vagnens garderob. Om man bäddar och håller de bägge bäddarna i strikt ordning kan de säkert fungera som någon sorts extra soffor. Men nu ligger ju jackan där så jag tar helt enkelt med mig den och öppnar toadörren som öppnar upp till ett generöst upplyst och rymligt badrum. Till höger finns den separata duschkabinen, rakt fram handfatet och till vänster toaletten. Jag konstaterar glatt att här finns en galgstång högst upp i duschkabinen, praktisk att hänga inte bara handdukar utan också snöiga eller regnvåta kläder på. Ett litet väggfönster ovanför handfatet skänker lite luft och ljus åt rummet, och ovanför toaletten hittas slutligen garderoben. Snyggt och prydligt, men samtidigt är garderobens placering så långt från entrédörren som det bara går. Det sätts inte i topp på funktionslistan.

Nattlägren som alltså består av två singelbäddar och en elektriskt nedsänkbar taksäng ovanför förar- och passagerarstol, rymmer fyra personer. De som ligger i den främre bädden kan roa sig med att kika på natthimlen genom ett panoramatakfönster som under dagtid döljs av den upphissade bädden. De kan också förnöjt konstatera att bädden sänks ner så lågt att man relativt enkelt kommer i och ur.  Huvudändarna på singelbäddarna är justerbara, en härlig finess men samtidigt letar jag utan framgång efter någon form av läslampor där, vid huvudändan. Nedåtriktade spottar i överskåpens undersidor ger jag inte mycket för - som läslampor, för det ändamålet är de felplacerade. Däremot sprider de tillsammans med de dolda ledljusen uppe vid taket ljus över sovrummet som helhet. 

Ett väl fungerande kök blir inte sämre för att det har fått en tilltalande design, tvärtom. Här är det lätt att trivas.

Garderoben har en tveksam placering, allra längst bak i bilen, men samtidigt har den extremt goda förvaringsutrymmen under de båda bäddarna. Dessutom har den, trots låga långbäddar, väldigt gott om plats längst bak i något som inte kan kallas garage, men kanske  bagageutrymme. En lucka på bilens vardera sida avslöjar att det under bäddarna finns plats för allehanda saker och att det längst bak finns ett rejält utrymme under golvet för skrymmande saker som till exempel golfbag, skidor eller annan sportutrustning.

En utvändig runda visar att Adria Sonic Plus är både påkostad och välutrustad. Som redan nämnts ger en lucka på vardera sidan enkel åtkomst till bagageutrymmet längst bak, en lång markis på högersidan samt förardörr och panoramatakfönster, stänkskydd bakom alla hjul och fönster i den extrabreda entrédörren bekräftar det omdömet. Adria är och har länge varit i toppen av försäljningsstatistiken i Sverige och det är lätt att förstå varför. Elegans, funktionalitet, tradition (Adria är 50 år) och återförsäljare och serviceverkstäder spridda över landet. Adrias populära lösningar och modeller lär hålla dem kvar där, Adria Sonic Plus 700 SLT är en starkt bidragande orsak till det.

TEKNISKA DATA: Adria Sonic Plus 700 SLT

PRIS: Från 877.900 kr. Visad bil 993.900 kronor. Bland annat automat, 148 hk, alufälgar, markis, 4,4 ton, SKATT: cirka 6.000 kronor

MOTOR: 2,3 l 130 hk – 2,3 l 180 hk turbodiesel

TOTAL L/B/H: 752/232/296 cm, INVÄNDIG L/B/H: ca 650/220/200 cm

TJÄNSTEVIKT:3.210 Kg

TOTALVIKT: 3.500 – 4.400 kg. LASTVIKT: 290 – 1.190 kg

ANTAL BÄDDAR: 4

FÄRSKVATTEN: 20/140 l, SPILLVATTEN: 85 l

KYL/FRYS: 167 l

Reportaget kommer från Husvagn & Camping nr 12-2017.

Separata sängar med ställbar huvudända och tvättrum längst bak i bilen.

Duschkabinen längst in till höger har galgstång högst upp, plus för det. Bakom toastolen finns garderoben.

Det lilla asymmetriskt placerade fönstret på bakgaveln ger ljus åt badrummet och liv åt bilens exteriör.

On
Off

0 kommentarer

  • Adria Twin Sports 640 SGX: En äventyrlig nykomling

    Adria Twin Sports 640 SGX: En äventyrlig nykomling

    Först kom modellerna Twin Axess, Twin Plus och Twin Supreme. En trio som omgående rönte succé. Nu har Adrias plåtisfamilj fått tillökning i Twin Sports – en lite äventyrligare serie med pop-up-tak.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-06-21 07:22

  • Hobby OnTour T65 GE Forsberg Edition: Packat & klart

    Hobby OnTour T65 GE Forsberg Edition: Packat & klart

    Vad sägs om mycket husbil för pengarna? I det här fallet handlar det om ett välrenommerat varumärke som också står sig mycket bra på andrahandsmarknaden. Välkomna att kika närmare på Hobby OnTour i en speciell tappning – Forsberg Edition.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-05-24 07:10

  • Hobby Maxia 495 UL: Premiumkänsla!

    Hobby Maxia 495 UL: Premiumkänsla!

    Det blir endast två modeller i inledningsskedet. Fast det är inte så bara. Maxia är en sprillans ny serie från Hobby och den är fylld med premiumkänsla.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-05-19 07:35

  • Bürstner Copa C 500 Active: Flexibel familjevan

    Bürstner Copa C 500 Active: Flexibel familjevan

    Plåtisar i all ära. Fast vill ni ha ett ännu mindre campingfordon som samtidigt ska agera personbil, ja då kan Bürstners charmiga Copa C 500 Active vara ett hett alternativ.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-05-16 07:08

  • Knaus Südwind 460 EU: Nätt 60-åring i fräck skrud

    Knaus Südwind 460 EU: Nätt 60-åring i fräck skrud

    1962 lanserade Knaus sin första Südwind. Således har vi med en 60-årsjubilar att göra. Vi har valt att titta på en av de små vagnarna som har en klassisk och mycket omtyckt planlösning – 460 EU.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-05-10 06:29

  • Weinsberg Caracito 450 FU: Bara el såklart!

    Weinsberg Caracito 450 FU: Bara el såklart!

    Okomplicerad och utan gasol. Weinsberg CaraCito som bara drivs med el känns verkligen rätt i tiden. Det kan även konstateras att ingen av de fem olika modellerna gör några större hål i plånboken. Vi har kikat på 450 FU med planlösningen U-sittgrupp och fransk säng.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-04-25 07:05

  • Pilote P696U: Liten och ändå stor

    Pilote P696U: Liten och ändå stor

    Franska tillverkare kan det där med att trolla. I alla fall med husbilar. För att få ett litet campingfordon på under sju meter att bli stort krävs nämligen ingenjörskonst på hög nivå. I detta fall handlar det om Pilote P696U.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-04-21 07:49

  • Dethleffs Alpa 7820-2: Lyxigt för två

    Dethleffs Alpa 7820-2: Lyxigt för två

    En husbil byggd för två personer. Då betyder det väl ett litet, smidigt och behändigt fordon? Så borde det kanske vara, men inte inom serien Dethleffs Alpa – för där är hela kvintetten husbilar resliga av sig.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-04-19 07:20

  • Adria Alpina 583 LP: Redo för en vargavinter

    Adria Alpina 583 LP: Redo för en vargavinter

    Sveriges mest sålda husvagnsmärke de senaste åren. Egentligen behöver man inte säga mer än så. Det talar sitt tydliga språk. Adria är både designade och utrustade för högsta möjliga prestanda till bästa tänkbara pris. Denna gång utför vi en "favorit i repris" då vi åter sätter tänderna i en Alpina 583 LP.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-04-05 07:39

  • Malibu I 490 LE: Stiligt syskon

    Malibu I 490 LE: Stiligt syskon

    Klart och tydligt står det Malibu – a company of Carthago på karossidan bredvid entrédörren. När vi stiger in blir det synnerligen uppenbart att det här är ett varumärke som förpliktar och det klarar denna husbil med bravur.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-03-15 07:02

  • Knaus Südwind 500 FU: Ikonisk 60-åring

    Knaus Südwind 500 FU: Ikonisk 60-åring

    Visst, det var Schwalbennest (Svalboet) som lanserades allra först av Knaus 1961. Året efter kom Südwind som i allra högsta grad lever vidare som en av de mest ledande modellserierna i husvagnsbranschen – alla varumärken inkluderade.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-03-11 07:06

  • Hymer ML-T 570 Crossover: Grovmönstrat äventyr

    Hymer ML-T 570 Crossover: Grovmönstrat äventyr

    Hymer ML-T 570 Crossover är inte bara en udda husbil. Den är kaxigast i klassen och inbjuder till något som de konventionella husbilarna aldrig kommer att mäkta med – ett äventyr även vid sidan av vägen!

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-03-03 06:19

  • Dethleffs C´Joy 480 FSH: Prispressad serie

    Dethleffs C´Joy 480 FSH: Prispressad serie

    Finnes: Välrenommerat varumärke. Synnerligen prisvänlig vagn. Låg vikt. Fem olika skepnader. Sökes: Nytillkomna campare som inte vill offra en halv förmögenhet på en sprillans ny husvagn.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-03-01 07:40

  • Weinsberg CaraCore 700 MEG: Specialbyggd!

    Weinsberg CaraCore 700 MEG: Specialbyggd!

    Är verkligen Weinsberg ett instegsmärke? Svaret blir nog både ja och nej, beroende på vem eller vilka man frågar. Pratar vi koncernspråk och syskonen Knaus och Tabbert, blir svaret naturligtvis ja. När Husvagn & Camping kikar på helintegrerade CaraCore 700 MEG lutar det betydligt mer åt ett nej.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-02-11 08:45

  • Sunlight Cliff 600 RT Adventure: Vanlife de Luxe

    Sunlight Cliff 600 RT Adventure: Vanlife de Luxe

    Sunlight må vara ett varumärke som prismässigt ingår i kategorin "något billigare". Men när vi sätter tänderna i deras Cliff 600 RT Adventure Edition med pop-up-tak blir vi en smula förvånade. Det har nämligen inte snålats in på en enda pinal.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-02-09 07:06

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

  • Husvagn & Camping 2022-04

  • Husvagn & Camping 2022-03

  • Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206