Första intrycket: Rimors modellserie – exklusivt för Sverige

Publicerad: 2018-03-15   Uppdaterad: 2023-04-18

Vissa varumärken tar sig aldrig in på den svenska husbilsmarknaden. Rimor kör sitt eget race. De har en Sweden Editionserie som består av fyra modeller som bara lanserats i Sverige.

Det är lite mäktigt med en serie som bara finns på den svenska husbilsmarknaden. En konstellation husbilar där specifikationerna är noga utvalda för att passa oss nordliga husbilscampare och våra behov.

För tre år sedan var Rimor Sweden Edition först ut med planlösningen långbäddar med toa och dusch mellan sängarna och övrig bodel. Därefter kom Sweden Edition 2 med låga långbäddar med fordonsbrett hygienutrymme allra längst bak. I fjol kom den tredje versionen som har fransk bädd och nu 2018 är det således dags för Sweden Edition 4 med queensbed.

Enligt information från importören Lindströms Husvagnar & Husbilar i Bålsta är det just denna serie som är storsäljaren bland alla Rimors modeller, och med facit i hand inte så underligt. 549 000 kronor för en sprillans ny husbil av välkänt märke låter nästan för bra för att vara sant. 

Första intrycket: Rimors modellserie – exklusivt för Sverige
Gott om utrymme för fyra eller fem runt pelarbordet vars bordsskiva kan vridas så att samtliga enkelt kan dinera.

Sittning i hytten ter sig en smula annorlunda, ty vi har med en Renault Master att göra och inte en Fiat Ducato som vi i 97 fall av 100 rattar. Säger inte att det är bättre och säger inte att det är sämre, bara annorlunda. Reglagen ser inte ut som de brukar och det känns som att pedalerna sitter lite mer tajt än hos Fiat. Detsamma gäller även för växlarna när vi petar växelspaken i dess olika riktningar. Vi behöver inte fundera på svaret, det är en vanesak.

Såväl antispinn- som antisladd-system, hill holder, dubbla krockkuddar, centrallås, elspeglar och farthållare är standard. Behöver heller inte sjunga själv då det finns radio med cd/mp3-spelare. Under huven finns en detalj som håller ned servicekostnaden – kamkedja. Husbilen rullar föredömligt tyst. Både förarmiljön och sittpositionen känns personbilslik med höj- och sänkbar förarstol och ratt. Hyttstolarna har emellertid bara armstöd på ena sidan.

Första intrycket: Rimors modellserie – exklusivt för Sverige
I köket finns det mesta i lådor med soft close, rymliga skåp, köksfläkt och stor AES-kyl/frys på motsatta sidan av köket.
Första intrycket: Rimors modellserie – exklusivt för Sverige
Duschkabinen har en närmast rektangulär form med ventil i taket.

Ovanför hytten har husbilen utrustats med goda packutrymmen i form av skåp och fack. Den nedsänkbara taksängen är nämligen placerad något längre bak, mitt ovanför sittgruppen. Snett ovanför passagerarstolen är tv-fästet applicerat.

Stannar till vid ett vattendrag bara någon kilometer från Lasse Åbergs smått magiska museum. Tar först varvet runt husbilen tillsammans med en mängd änder som närgånget gör oss sällskap. Markis, stödben och lastluckor på båda sidor. Markisen är tillval, övriga tillhör grundutrustningen. Tankarna för färsk- och spillvatten är isolerade. När det gäller värmen så levereras den av en effektiv dieselvärmare (Webasto Air Top Evo 55), vilket i sin tur leder till att gasolen bara används till kyl/frys och spis. Golvvärme finns naturligtvis och den går på el.

Köket är rakt fram från entrén sett. Litet men väldisponerat. Lådorna har soft close och skåpet under diskbänken är tillräckligt stort för att kunna vara både skafferi och förvaringsutrymme för kastruller eller annan skrymmande köksutrustning. Ovanför kylskåpet finns ytterligare ett stort skåp att tillgå. Räkna med effektiv ventilation då såväl köksfläkt som tak- och öppningsbart fönster finns. 

Första intrycket: Rimors modellserie – exklusivt för Sverige
Sovrummet har bra ljus – stora fönster och takfönster.
Sängen är 140 centimeter bred.
Första intrycket: Rimors modellserie – exklusivt för Sverige
Funktionellt toalettutrymme med fönster som ventilation.

Slår oss ned i sittgruppen. Plats för fyra eller rent av fem är bra. Pelarbordets skiva kan vridas så att samtliga vid sittgruppen får sin önskade del av bordsytan. Bästa komforten är tveklöst i hyttstolarna. Den framåtvända soffan saknar svankstöd och är lite väl vinkelrät för att göra oss belåtna. Ljus och packningsutrymme finns via sex ljuspunkter i taksängens underrede, där även två överskåp är applicerade. Separata avdelningar för toalett och dusch gäller och de är placerade mellan sovrum och övrig bodel. I hygienavdelningen är duschkabinen mer i rektangulär form än vad vi är vana vid. Här noteras takventil medan toaavdelningen har öppningsbart fönster som ventilationsmöjlighet. Detaljer som toalettrulles- och handdukshållare finns, och dessvärre även golvnivåskillnad på cirka en decimeter.

I Sweden Edition 4 finns två fasta sängar. Ovanför sittgruppen en elektrisk, nedsänkbar taksäng och allra längst bak i fordonet en queensbed som mäter mäktiga 190×140 centimeter. Önskas ytterligare sovplats är sittgruppen bäddningsbar. Överskåp och två stora garderober omringar sängens huvudända. Under densamma finns det även bra med stuvutrymme då fotänden enkelt kan fällas upp. 

Summerar vid Sweden Edition 4 kommer vi fram till att det är en ytterst konkurrenskraftig husbil för bara 549 000 kronor i grundutförande. Här finns mycket av det goda som standardutrustning, där andra tar extra betalt. Tänker närmast på stödben och elektriskt manövrerad taksäng. Att Sweden Edition-serien blivit en succé är inte underligt – man får helt enkelt väldigt mycket husbil för pengarna.

Första intrycket: Rimors modellserie – exklusivt för Sverige
Rulla till toppen