McLouis Nevis 375: I helt ny kostym

Publicerad: 2018-10-14   Uppdaterad: 2023-04-18

Försvunnit har de olika inredningsnivåerna Gold, Diamond och Karat gjort. Till 2019 presenterar McLouis sin helintegrerade modell Nevis i två helt nya tappningar, 300- och 800-serierna.

300-serien är den minst påkostade, men likväl är den iklädd en helt ny kostym.

Såväl utvändigt som invändigt har Nevis genomgått en spännande förvandling. Fronten har fått en kaxig och närmast personbilsliknande design. De kaross-integrerade ramfönstren går hand i hand med förfinandet och interört är inredningen en väl avvägd kombination av ljust träslag, vita högblanka skåp/luckor och gråa detaljinslag i ett takfönster, köksvägg och vissa partier av sittdynorna.

McLouis Nevis 375: I helt ny kostym
Låga långbäddar och hygienutrymmet allra längst bak har under flera år varit McLouis bästsäljande planlösning.

Så långt utseendet. Hur är det då med det funktionella?

När vi får nycklarna har bilen rullat 43 mil. I vårt tycke perfekt, då det oftast tar några mil innan det blir tydligt att luckor, skåp och takluckor inte står still på det löpande bandet längre. På väg blir det skarpt läge och det är nog många som får komma tillbaks till återförsäljaren för vissa småjusteringar.

Nevis är i det närmaste knäpptyst. Vi passerar ett vägarbete, och på det tvättbrädeliknande underlaget låter det som om halva inredningen ska falla isär. Väl på plan mark blir det bullerfritt på nytt. Imponerande. Inte blir det sämre av att motorn bara varvar 1 600 rpm vid 90 km/tim.

Hyttstolarna känns bättre än bra men det finns en detalj vi inte gillar. Backspeglarna bildar nämligen tillsammans med A-stolpen en nästan halvmeter bred yta med skymd sikt. Vid cirkulationskörning fick vi vrida och vända på kroppen för att få till optimal sikt. Inte bra.

McLouis Nevis 375: I helt ny kostym
God sittkomfort i ”vardagsrummet” och med det breda femte sätet (dolt på bilden) får den stora familjen plats.

Modellen vi synar är en 375:a. Fritt översatt från McLouis gamla modellbeteckning betyder det låga långbäddar och ett fordonsbrett hygienutrymme allra längst bak. Med andra ord deras bästsäljare.

I sedvanlig anda kör man all-inclusive. Det innebär att solcell (inkluderat regulator), markis, cykelställ, tv/dvd och en mängd andra komponenter som är behövliga för en avkopplande semester ingår. Det är bara att sätta sig bakom ratten, vrida på nyckeln och påbörja äventyret.

Interiört inleder vi med lite kritik. Samtliga överskåpsluckorna ”faller” ned ett par centimeter efter maximalt öppnande. Kanske handlar det om gångjärnsjustering eller är det lika illa som när gasdämpare tappar all sin kraft och får cykelpumpsliknande beteende? Kan vara värt att kolla innan kontraktet skrivs på.

McLouis Nevis 375: I helt ny kostym
Nu kan man nå packningen utifrån, ovanifrån och från de tre luckorna under sängarna som är nya för i år.

Går husesyn med början längst bak. Många bra detaljer i hygienutrymmet som gör att ägaren inte behöver börja borra i första stund. Tänker närmast på toalettrulleshållare (dold på insidan i förvaringsskåpet under handfatet), handduksstång, tvålkopp och tandborstmugg. Duschkabinen är separerad med takventil medan toaavdelningen har öppningsbart fönster med frostat glas.

Till höger om toasitsen kommer vi åt garderoben, självklart gör vi detsamma även från huvudänden vid den längre av de två singelbäddarna. Jodå, det är skillnad i längd. Den ena mäter 190 centimeter, den andra modiga 205. Båda har justerbar huvudända och något märkligt placerade läslampor en bit fram, och inte bakom huvudet. Utdragbar sängbotten är på plats och därmed kan sängbreddning ske. Nytt för i år är tre luckor som gör att vi kan komma åt packningen under sängen utan att behöva lyfta på madrasserna.

McLouis Nevis 375: I helt ny kostym
Trådkorg i skafferiet är ett plus i köket – köksfläkt och AES-kyl likaså.

Köksavdelningen är tämligen liten. Men tillhör man familjen grillare finns inget ont att säga. Här finns soft close, köksfläkt, trådkorg i skafferiskåpet samt stor kyl/frys som själv känner av vilken typ av energi som ska användas.

En annan viktig avdelning är sittgruppen där ett väl tilltaget femtesäte utmärker sig. Detta kan fövandlas till en femte sittplats vid färd. Komforten då? Bäst är den i hyttstolarna medan övriga positioner får betyget bra.

Enligt generalagenten sker ingen prishöjning. Kanske svårt förresten då 300-modellen aldrig funnits tidigare. Men ska vi jämföra med Nevis anno 2018 ligger den preliminära prislappen till och med 10 000 kronor under fjolårsmodellen. Inte illa med tanke på den nya kostymen.

McLouis Nevis 375: I helt ny kostym
Brett femte säte med plats för två och sittkomforten är helt ok. Garderoben på toa (bilden t.h.) kan även nås från ena singelbädden.
McLouis Nevis 375: I helt ny kostym
Rulla till toppen