En packåsna för motorsportare

Publicerad: 2020-01-20   Uppdaterad: 2023-04-18

Många framhäver att alkoverna är en utdöende art. Andra förståsigpåare hävdar motsatsen. Vi har satt tänderna i en baddare som är en favorit i motorsportdepåer – Dethleffs Trend A 7877-2.

En packåsna för motorsportare
En stor husbil till ett tämligen lågt pris.

Motorsport i allmänhet och motocross i synnerhet – stora, treaxlade Dethleffs Trend A 7877-2 är en ögonsten bland flertalet av dess utövare. Detta blev uppenbart när undertecknad för en tid sedan besökte en SM-deltävling i motocross.

Visst, det fanns naturligtvis en uppsjö av husbilsmodeller – från små till stora, men allra flest husbilar av en specifik modell var emellertid ovan nämnda. 

Egentligen är det inte så underligt. Om hela familjen ska vara med när hen tävlar inkluderar det säkerligen två föräldrar, kanske ett syskon eller två och eventuellt även flick- eller pojkvän också.

En packåsna för motorsportare
Trend A 7877-2 är en stor alkovhusbil där hela familjen får plats.

Lägg sedan till vad som behöver utrymme i garaget: en motorcykel (eller kanske till och med två), extrahjul, bensindunk, extra fjädringskomponenter, hjälm och övrig skyddsutrustning.

Dessutom bör garaget vara så pass stort att en sopsäck med tvätt också får plats. För tro mig – ingen vill ha helgens smutsiga och svettiga tävlingskläder lagrade inne i bodelen. Allt det här och lite till har Dethleffs Trend A 7877-2.

Nu behöver man givetvis inte vara en motorsportentusiast för att hylla denna alkovmodell. Det räcker med att vara en stor familj för att denna husbil ska hamna högt upp på önskelistan.

En packåsna för motorsportare
I akterpartier finns en tvärställd dubbelsäng (210 x 150 cm). Duschutrymme med takfönster, trätrall och handduksstång.

Sällan eller aldrig har ett fordon bjudit på så bra packutrymmen som A 7877-2. Garaget är redan omnämnt. Plussa sedan på med ett genomgående dubbelgolv. Stor garderob finns och samtidigt ekar det tomt under samtliga tre soffor. Lägg till sju rymliga överskåp och då har vi inte inkluderat duon som tillhör köksavdelningen.

I den ansenliga duschkabinen finns dessutom en galgstång, taklucka och element, vilket medverkar till att hygienutrymmet även kan användas som torkskåp. Via elementet har vi härmed också avslöjat att vårt testobjekt har uppgraderats från luftburen Trumavärme till Aldes komfortabla vattenburna system.

När vi ändå är inne och nosar på kapitlet värme och ventilation kan vi tillägga att det finns fyra takfönster (de två i hygienutrymmet är exkluderade) och sex öppningsbara fönster i bodelen (inkluderat det i alkoven).

En packåsna för motorsportare
Toalettutrymmet har bra med skåp för diverse hygienartiklar.
En packåsna för motorsportare

Sovplatser finns det gott om, närmare bestämt för sex personer. De är fördelade på bäddbar sittgrupp, alkov och en tvärställd dubbelsäng. Säga vad man vill om det sistnämna alternativet, men det är ytterst plastbesparande.

Det bör även nämnas att visad husbil är från 2019. På kommande årsmodell är täthetsgarantin förlängd med ytterligare ett år.

Hela husbilen ger en gedigen, robust och funktionell känsla. Ingen kan komma och säga att den är sexig. Nej, den känns mer som en arbetshäst eller packåsna än en husbil där onödigt lulllull har applicerats bara för utseendets skull.

Att det finns isolerad färsk- och spillvattentank, stort toalettutrymme, AirPlus-ventilation i överskåpen, en gasolugn och att alkovsängen är uppfällbar så att passagen till/från bodelen blir så optimal som möjligt är bara bra och praktiskt.

Som en liten parentes bör det nämnas att om ni tog körkortet eller har haft det återkallat efter sista juni 1996 räcker det inte med B-körkort för att få köra den här husbilen. Då krävs C1-körkort (3 500–7 500 kg).

Rulla till toppen