Malibu är inget instegsmärke i ordets rätta bemärkelse, utan Carthagos motsvarighet för förstagångsköparna.
Att kalla Malibu för ett instegsmärke är både rätt och fel. Det är inte en ordinär husbil som lockar förstagångsköparna med ett bra pris. Nej, här handlar det om fokus på kvalitet eftersom Malibu är Carthagos instegsmärke.
2013 lanserades Malibu med plåtisar. Två år senare kom deras halv- och helintegrerade modeller ut på marknaden. Känns det måhända en smula ängsligt att visa intresse för ett så pass ungt varumärke?
Det finns ingen anledning till oro, ty bakom varje Malibu ligger ett varumärke som är starkt förknippat med premiumkvalitet – Carthago. Det står till och med tydligt "Malibu – a company of Carthago" på karossidorna.
Totalt finns det 15 fullvuxna Malibuhusbilar som är fördelade på åtta hel- och sju halvintegrerade modeller.
Vi har kikat på en förhållandevis liten husbil (I 460 LE med höga långbäddar) som endast mäter 725 centimeter. Samtidigt bör det poängteras att det inte byggs några stora Malibu över huvud taget, utan alla ryms inom 665–750 centimeter.
Att Malibu har Carthago som storasyskon syns omedelbart och det gäller inte enbart utvändigt utan även på insidan. Liknelserna är slående och mer påtagliga än det som skiljer dem åt. Malibus fordonspark byggs emellertid inte bara i Tyskland, utan även på Carthagos fabrik i Slovenien.
Vad är det då för typ av fordon? Vi pratade inledningsvis om ett instegsfordon, fast inte i samma bemärkelse som exempelvis Rimor, Sunlight eller Sun Living. Nej, Malibu är premium light alternativt ett husbilsmärke som tillhör toppskiktet i mellanklassegmentet. Vad är det då vi tycker extra mycket om? Jo, en hel del!
Insteget till hytten är lågt. Därmed blir det enkelt även för de något "skruttiga" att ta sig in och ut fordonet. Den framåtlutade instrumentbrädan gör att föraren ser körbanan efter bara 2,77 meter (bäst i klassen enligt tester i tyska tidningar). Bakom ratten noterar vi ESP, ASR, Hill Holder, Hill Descent, Traction +, elektronisk startspärr och en multifunktionshållare.
Karossen är träfri och isolerad med RTM-skum i tak, golv och sidoväggar. Taket och golvet är glasfiberarmerat medan lastluckorna har dubbla tätningar.
Dubbelgolvet är lite av Carthagos signum och detta system har även överförts till Malibus hel- och halvintegrerade modeller. Det innebär ett enormt, uppvärmt och genomgående lastutrymme. Det finns även stort garage och en djup interiör förvaring (39 centimeter) som allmänt kallas för källare.
Smarta och funktionella boendelösningar finns det gott om. Garderoberna är exempelvis nedsänkta i dubbelgolvet och är enkelt åtkomliga via en uppfällbar konstruktion av långbäddarnas fotände (se foto). Trappan till de höga långbäddarna är utdragbar.
På tal om säng är utrymmet i den nedsänkbara taksängen väl tilltaget (195 x 160 centimeter). Gott om plats är det även i en extra garderob (120 x 46 x 50 centimeter, hänghöjd/bredd/djup). I den finns också hyllor.
Ibland är det enkla det mest geniala. Som i köket där vi noterar en enkel men synnerligen intelligent lösning. Tack vare ett väggfäste kan den delade diskhoövertäckningen även användas som skärbräda.
I hygienutrymmet registrerar vi att det runda duschgolvet har två separata avlopp. Det gör att duschen kan användas oberoende av husbilens lutning. Vidare är sittgruppen mycket bekväm. Vi får bra svankstöd och gläds samtidigt åt att bordet är justerbart i 360 grader med hjälp av en fotpedal.
Att det här är en husbil där fokus har lagts på kvalitet är uppenbart. När Carthago gör något gör de det ordentligt!
Först kom modellerna Twin Axess, Twin Plus och Twin Supreme. En trio som omgående rönte succé. Nu har Adrias plåtisfamilj fått tillökning i Twin Sports – en lite äventyrligare serie med pop-up-tak.
Vad sägs om mycket husbil för pengarna? I det här fallet handlar det om ett välrenommerat varumärke som också står sig mycket bra på andrahandsmarknaden. Välkomna att kika närmare på Hobby OnTour i en speciell tappning – Forsberg Edition.
Det blir endast två modeller i inledningsskedet. Fast det är inte så bara. Maxia är en sprillans ny serie från Hobby och den är fylld med premiumkänsla.
Plåtisar i all ära. Fast vill ni ha ett ännu mindre campingfordon som samtidigt ska agera personbil, ja då kan Bürstners charmiga Copa C 500 Active vara ett hett alternativ.
1962 lanserade Knaus sin första Südwind. Således har vi med en 60-årsjubilar att göra. Vi har valt att titta på en av de små vagnarna som har en klassisk och mycket omtyckt planlösning – 460 EU.
Okomplicerad och utan gasol. Weinsberg CaraCito som bara drivs med el känns verkligen rätt i tiden. Det kan även konstateras att ingen av de fem olika modellerna gör några större hål i plånboken. Vi har kikat på 450 FU med planlösningen U-sittgrupp och fransk säng.
Franska tillverkare kan det där med att trolla. I alla fall med husbilar. För att få ett litet campingfordon på under sju meter att bli stort krävs nämligen ingenjörskonst på hög nivå. I detta fall handlar det om Pilote P696U.
En husbil byggd för två personer. Då betyder det väl ett litet, smidigt och behändigt fordon? Så borde det kanske vara, men inte inom serien Dethleffs Alpa – för där är hela kvintetten husbilar resliga av sig.
Sveriges mest sålda husvagnsmärke de senaste åren. Egentligen behöver man inte säga mer än så. Det talar sitt tydliga språk. Adria är både designade och utrustade för högsta möjliga prestanda till bästa tänkbara pris. Denna gång utför vi en "favorit i repris" då vi åter sätter tänderna i en Alpina 583 LP.
Klart och tydligt står det Malibu – a company of Carthago på karossidan bredvid entrédörren. När vi stiger in blir det synnerligen uppenbart att det här är ett varumärke som förpliktar och det klarar denna husbil med bravur.
Visst, det var Schwalbennest (Svalboet) som lanserades allra först av Knaus 1961. Året efter kom Südwind som i allra högsta grad lever vidare som en av de mest ledande modellserierna i husvagnsbranschen – alla varumärken inkluderade.
Hymer ML-T 570 Crossover är inte bara en udda husbil. Den är kaxigast i klassen och inbjuder till något som de konventionella husbilarna aldrig kommer att mäkta med – ett äventyr även vid sidan av vägen!
Finnes: Välrenommerat varumärke. Synnerligen prisvänlig vagn. Låg vikt. Fem olika skepnader. Sökes: Nytillkomna campare som inte vill offra en halv förmögenhet på en sprillans ny husvagn.
Är verkligen Weinsberg ett instegsmärke? Svaret blir nog både ja och nej, beroende på vem eller vilka man frågar. Pratar vi koncernspråk och syskonen Knaus och Tabbert, blir svaret naturligtvis ja. När Husvagn & Camping kikar på helintegrerade CaraCore 700 MEG lutar det betydligt mer åt ett nej.
Sunlight må vara ett varumärke som prismässigt ingår i kategorin "något billigare". Men när vi sätter tänderna i deras Cliff 600 RT Adventure Edition med pop-up-tak blir vi en smula förvånade. Det har nämligen inte snålats in på en enda pinal.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.