Sittgruppen imponerar både till storlek och komfort. Notera taksängen ovan.
Går det att förvandla boendeytan i en mellanstor husvagn så att den blir lika rymlig som i en fullvuxen modell? Svaret är ja. Med en taksäng är det upplagt för sex stycken sovplatser och massvis med utrymme – som i Weinsbergs nya och högintressanta CaraOne 540 EUH.
Långbäddar, väl tilltagen sittgrupp och centralt placerade avdelningar för både hygien och kökshantering. Kan det bli bättre än så? Jodå, den tyska husbils- och husvagnstillverkaren har tagit en bra planlösning och gjort den än mer fördelaktig genom att montera en nedfällbar taksäng ovanför den stora U-soffan. På så vis har de lyckats frigöra enormt med boyta, samtidigt som två sovplatser tillkommer på köpet.
En nedfällbar taksäng är som de flesta känner till en vanlig lösning på husbilsmarknaden, och samtidigt sällan förekommande inom husvagnsindustrin.
Hur kommer det sig? Finns det påtagliga nackdelar?
Givetvis läggs det på några extrakilon, men kanske inte så många som man skulle kunna tro. Och väljer man som i detta fall 1 500 kilo totalvikt blir lastvikten 310 kilo, vilket inte är fy skam.
På Dag´s Husvagnscenter i Norrköping går vi igenom broschyren och finner att det är syskonmodellerna CaraOne 550 UK och 550 QDK som närmast motsvarar vårt testobjekt storleksmässigt. Dessa två väger i tomt tillstånd bara 30 respektive 60 kilo mindre än 540 EUH (och då är vår vagn dessutom utrustad med den stora kylen).
Det bör emellertid poängteras att i de två andra vagnarna finns det inte tillgång till sex sovplatser för vuxna och det är det som är lite av poängen med husvagns-alternativet vi synar. Tänk scenariot när ungarna har växt ur sin våningssäng, men fortfarande vill följa med sina föräldrar på campingäventyr. I den här modellen får de istället var sin singelbädd och allt är frid och fröjd.
Att Weinsberg är ett så kallat instegsmärke märks föga på utrustningsnivån. Nej, det är den modesta prislappen som avslöjar kategoriseringen. Det mesta i detaljväg som krävs för att kunna få till en bekväm campingsemester är nämligen på sin plats.
För att nämna ett axplock finns EvoPore HRC-madrasser, en bekväm sittgrupp som sväljer ett halvt fotbollslag, duschmöjlighet, BWT-vattenfilter (skyddar mot bakterietillväxt), upplyst garderob (127 x 58 x 58 centimeter), elektrisk golvvärme, gasregulator, god belysning och gott om packutrymme för skrymmande persedlar.
Vad vi saknar är 230- och usb-uttag i närhet av långbäddarna (som för övrigt har olika längder). Visst, laddningsuttagen kan beställas direkt från fabriken, alternativt fixas hos din närmaste återförsäljare för en knapp tusenlapp. Men som vi ser på det, borde de båda finnas med i vagnens grundutförande redan från start.
Nu är inte det här den enda husvagnen med taksäng i Weinsbergs sortiment. I fjol, samtidigt som 540 EUH lanserades, kom även lillasyskonet CaraOne 390 PUH till världen. Det är en liten rackare som endast mäter 593 centimeter inklusive dragbom. Den har ingen annan fast säng än den platsbesparande takbädden.
I gengäld är det en resevagn som är utrustad med en planlösningsdetalj som många numera trånar efter – ett frontkök. Längre fram i vår ber vi att få återkomma med mer information angående denna modell.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.
Dags att sätta tänderna i ännu en fransos. Denna gång en helintegrerad Pilote G781 FGJ. Ett varumärke som har börjat prenumerera på en framskjuten placering i registreringsstatistiken.
Ute efter en liten vagn för två med singelbäddar som dessutom är vinterutrustad? Det är ingen enkel ekvation att få till. Men Kabe har lyckats och Estate 470 GLE har alla förutsättningar att både bli en favorit och en volymsäljare av stora mått.
Små, lättdragna vagnar har blivit alltmer populära de senaste två åren. En av storsäljarna på den svenska marknaden är Hobby De Luxe 400 SFe med sänglösningen fransk bädd.
Vad får man om man kombinerar tysk ingenjörskonst med italiensk känsla för design. Rätt svar är Etrusco. Det är ingen ny sheriff som har kommit till staden, men väl en trevlig nykomling på husbilsmarknaden.
Utvecklingen sker i rasande takt. Så även inom fordonsindustrin. Av den anledningen har vi valt att kika på en gasolfri husvagn denna gång. Något som var snudd på otänkbart för tio år sedan. Mina damer och herrar – välkomna till Knaus Sport E.POWER Selection.
Alla goda ting är tre. Elegans. Komfort. Smarta lösningar. Allt detta står klassiska Karmann Mobil för. Vi har tagit en provtur i deras Davis 620 Lifestyle.
Samma höga kvalitetsstämpel som tidigare – fast ännu ett snäpp bättre. Nu finns nämligen två modeller av halvintegrerade Eura Mobil Profila med Mercedeschassi.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.