19,3 kvadratmeter boyta är det i 880-vagnarna.
Vi börjar med att googla synonymer för Hacienda. Precis som vi misstänkte dyker alternativen storgods, lantegendom, plantage och ranch upp. Med andra ord är Kabes husvagnsserie exakt vad den heter.
Det var år 2005 som Kabe Hacienda presenterades.
Idén var att visa upp marknadens största vagn som en showstopper i PR-syfte. Premiärvisningen var i samband med Elmia-mässan i Jönköping.
Intresset hos besökarna, framför allt bland de så kallade långliggarna, var större än stort.
Efterfrågan var faktiskt så omfattande att ledningen hos Kabe inte kunde göra annat än att placera Hacienda på produktionslinan.
Sedan startskottet har det tillverkats någonstans mellan 400 och 450 exemplar. Så med facit i hand kan man verkligen prata om en lyckad PR-kupp!
Hacienda finns både med Royal- och Imperialutrustning. Något som i sin tur leder till två olika priskategorier. I 880-serien kostar en Royal Hacienda från 904 600:- och uppåt, medan motsvarigheten för en Imperial ligger på 987 000:-.
Samma visa gäller naturligtvis för 1000-serien där priset för de båda utrustningsnivåerna överstiger miljonen i antalet kronor där Imperial är knappt en "hundring" dyrare än syskonserien.
19,3 respektive 22 kvadratmeter boyta i en husvagn är inget annat än respektingivande. Vad som dessutom genomsyrar hela konceptet med Hacienda är att varje avdelning är mer rumsindelad än i de normalstora syskonmodellerna. Här pratar vi verkligen om sovrum, vardagsrum och kök.
Hacienda är en stabil produkt med ett förstärkt chassi. BE-körkort krävs och till det en ytterst potent dragbil eftersom den lägsta totalvikten är 2 800 kg.
Med andra ord behövs antingen en biffig pick-up eller exempelvis en Audi Q7. Det är i alla fall den typen av dragbilar man ser som har ett rullande palats på kroken.
Fast i ärlighetens namn står nio av tio Hacienda stilla på campingplatsen och agerar där en sommarstuga, fast på hjul.
Men tänk på att i husvagnen är allt nytt, fräscht och modernt. Värme och ventilation är av enastående art och samma betyg kvitterar såväl sitt- som sängkomfort ut.
I den gamla sommarstugan tvingas vi allt som oftast bättra på husknuten, hugga ved inför de kyliga kvällarna, måla om uthuset och laga staketet.
Glöm det om du har en Kabe Hacienda – då är det bara att koppla av och njuta som står på agendan. Jodå, Hacienda tål även en jämförelse med en liten enrumslägenhet.
För medan "ettan" alltid befinner sig på samma plats är husvagnen flyttbar. Under sommartid kan du alltid bättra på solbrännan på campingplatsen och varför inte unna dig ett par veckor i vår vackra fjällvärld när det vankas skidföre under vinterhalvåret. Hörde jag någon viska att den här husvagnsserien är som en
lägenhet på hjul?
Helt korrekt, och samtidigt även en sommarstuga!
Är du måhända orolig över att inte finna en planlösning som passar? Lugn i stormen. Både Royal och Imperial Hacienda 880 finns i 17 olika tappningar och 1000-serien med 15 olika planlösningar.
Det finns modeller med fransk säng, långbäddar, dubbelsäng och barnkammarlösningar.
Ny för året är 880 TDL FK där den sistnämnda bokstavskombinationen står för frontkök. Det innebär bland annat ett närmast underbart skyroof och köksutrustning där induktionshäll, gasol- och mikrovågsugn ingår.
Planlösningar är spridda över en kvartett med ovan nämnda sängalternativ. Välkomna till ett campingfordon som är mer än bara en husvagn.
En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.
Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.
Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.
Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.
Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.
Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.