Fräck och modern exteriör design står serien Generation Scandinavia för.
Nämn ordet vintervagn och de allra flesta tänker Kabe och Polar. Det finns emellertid flera varumärken som har utrustat sina husvagnar för alla de fyra årstiderna. Ett av dessa är tyska Dethleffs och deras modellserie Generation Scandinavia.
Totalt finns det fem olika Generation Scandinavia och anmärkningsvärt är att tre av dem är byggda för barnfamiljer med tillhörande våningssäng.
En av dessa har vi kikat närmare på – 595 RK – som har våningssängen i akterpartiet tillsammans med föräldrarnas franskbädd. För många är detta den mest praktiska lösningen, i varje fall så länge som barnen är riktigt små och vill ha närhet till mamma och pappa.
För att kunna titulera sig vintervagn ska en utkyld husvagn vid 15 minusgrader kunna värmas upp till 20 plusgrader inom loppet av fyra timmar.
För att det ska fungera krävs ett och annat, som i detta fall omfattar bland annat XPS-isolering (34 millimeter tjocklek i väggar och 42 millimeter i golvet) och ventilationssystemet AirPlus som före-bygger att kondens bildas.
I byggnadskonstruktionen noterar vi även att vattenledningarna ligger intill värmerören och därmed skyddas de från köld. Avloppstanken är både uppvärmd och isolerad, och sist men inte minst: Den här husvagnsserien är även utrustad med Aldes vattenburna värmesystem, vilket också inkluderar golvvärme.
Det sistnämnda kan även styras långväga från vagnen via iNet Box.
Vi inleder med ett varv runt 595 RK som visar sig ha stödben med stora fötter, dragstångsskydd, aluminiumfälgar samt reservhjul i gasolkofferten. Det sistnämnda är inte vanligt förekommande.
Bakrampen ser ståndaktig ut och ger en premiumkänsla tillsammans med den släta karossplåten.
Kupéinsteget är lågt, vilket får anses positivt i en husvagn som är anpassad för barnfamiljer. Lägg dessutom till att entrédörren är 70 centimeter bred.
Generation Scandinavia har en modell med det just nu ultrapopulära frontköket (695 BQT), det är ej denna. I gengäld finns det en extremt rymlig soffa allra längst fram. Den är dessutom utrustad med en del som liknar en schäslong. Och skulle det exempelvis vankas saft och bullar, ja då får utan tvekan ett sjumannalag i knatteserien plats. Så pass stort är utrymmet.
Här finns även nackstöd i hörnen samt läsbelysning som löper på skena.
Att säga all-inclusive om den här husvagnsserien är kanske att ta i. Späckad med teknik och extrafunktioner är mer passande. Här kombineras nämligen modern dekor med hög komfort och användarvänliga funktioner. Golvet är gråspräckligt, möbelmodulerna har ljust träfaner medan
klädseln är gråvit.
I köket noterar vi riktig spis med både kokplatta, brännare och ugn. Praktisk, utdragbar låda med trådkorg samt hela fem lådor under köksbänken och tre rymliga överskåp för tallrikar, kastruller och diverse livsmedel finns också.
Toalettutrymmet är tämligen litet, men likväl finns det duschmöjlighet, detaljer som krokar och tvålkopp, samt belysningsknapp på barnvänlig höjd. De små har vid sin våningssäng var sitt fönster och en läslampa samt bra utrymme med plats för exempelvis bok eller läsplatta. En tredje säng kan också appliceras till denna avdelning (tillval).
Hur är det med packningsmöjligheter då? Samtliga överskåp har distansskiva och luftspalt, vilket hör till en vintervagn. Garderoben mäter 117/68/58 centimeter (höjd/bredd/djup) medan skrymmande persedlar enklast tar plats under antingen sofforna eller den franska sängen. Man kan även nå pryttlarna under sängen via en utvändig lastlucka.
En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.
Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.
Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.
Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.
Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.
Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.