Kabe Classic Crossover 740 LXL: Populär blandras

Publicerad: 2020-09-10   Uppdaterad: 2023-04-18

Crossovermodeller har funnits hos Kabe sedan 2014. Det är ingen halvintegrerad husbil och ingen alkov. Den är vad den heter: en crossover – vilket innebär det bästa av två världar.

Kabe Classic Crossover 740 LXL: Populär blandras
Crossover finns både i Classic- och Royalutförande.

I fjol gjorde Crossover entré i Classic som är Kabes instegsserie. Kort sammanfattat innebär Classic att den svenska husbils- och husvagnstillverkaren har sparat in på vissa detaljer, däremot inte på de viktigaste egenskaperna. Här finns samma byggkonstruktion, isolering, ventilation och värme som hos syskonmodellerna.

Crossover 740 LXL är något större än den vanliga, halvintegrerade Classic med samma siffer- och bokstavsbeteckning. Åtta centimeter skiljer på bredden och hela 25 centimeter på höjden. 

Det sistnämnda måttet har vi den hybridliknande tak-konstruktionen att tacka för. Av erfarenhet vet vi att de allra flesta ser positivt på taksäng.

Kabe Classic Crossover 740 LXL: Populär blandras
Bra med utrymme och hög sittkomfort.

Det finns dock de som tvärt säger nej. Då ”måste” husbilen lånas ut till barn och barnbarn, eller så får man svårt att säga nej när den Ove Sundberg-liknande grannen med fru hälsar på och tigger övernattningsplats. Men faktum kvarstår – med taksäng stiger andrahandsvärdet och husbilen blir även enklare att sälja eftersom de allra flesta föredrar dubbla sängalternativ.

Ska vi hårddra diskussionen runt taksängen ett varv till, är den inte ens synbar i 740 LXL – förrän i nedfält läge. Så väl är den integrerad i den inre takkonstruktionen. Vackert!

Trots att Kabe själva använder sig av uttrycket ”instegsmodell” genomsyras Crossover Classic av komfort – och det i alla led. Det är helt enkelt en avancerad trerummare med en hel hoper av praktiska detaljer. Exempelvis finns nu ett grepphandtag vid entrén (där satt tidigare ett värmeelement som nu är inbyggt).

Kabe Classic Crossover 740 LXL: Populär blandras
Bäddplatsen är utrustad med en tjock bäddmadrass à la komfort och rejäla gasfjädrar som stadigt håller sängen uppfälld när man behöver komma åt el-centralen eller skrymmande packning.

Vid ingången finns även det digitala Smart D-systemet som kan skötas långt från husbilen via en smartphone. Att Kabe har jobbat hårt med bekvämligheterna blir påtagligt när vi slår oss ned i en av sofforna. Svankstödet avlastar ländryggen på bästa möjliga vis. Dynorna är formskurna och försedda med påkostat skum i olika lager. 

I köket finns sophanteringskärl, centrallås på lådorna, fläkt och Dometics nya kyl som inte bara kan öppnas från båda sidorna. Den har även betydligt bättre kyleffekt än de äldre modellerna. Det bör även poängteras att i Kabes husbilar sitter det en fläkt bakom kyl/frys som hjälper till att kyla aggregatet när värmen utifrån är som mest påtaglig.

Kabe Classic Crossover 740 LXL: Populär blandras
Toalett och dusch allra längst bak. Ett stiligt vinkelkök med centrallås och Dometics nya kyl (ej med på bild).

I sovrummet är det ett avstånd mellan sängens fotände och kylskåpet. Där har Kabe lyckats få till två trappsteg som gör det enklare att ta sig i och ur sängen utan att behöva klättra över sin partner. Bäddplatsen är utrustad med en tjock bäddmadrass à la komfort och rejäla gasfjädrar som stadigt håller sängen uppfälld när man behöver komma åt elcentralen eller skrymmande packning.

I taket sitter en Air-Vent som skapar ett undertryck och suger ut den varma luften sommartid. Den är termostatstyrd, ljudlös och går att köra på 12 volt.

Exteriört finns fotsteg vid hyttdörrarna så att man enklare kan ta sig in och ut. Den här modellen är inte utrustad med garage. Men ska inte cykeln med är det ett packutrymme som gott och väl räcker till. Det bör avslutningsvis nämnas att karossidorna är identiska med de i den lyxiga serien Imperial, det vill säga det är lackade sidor och inte några påklistade dekaler. Inte illa för en instegsmodell!

Kabe Classic Crossover 740 LXL: Populär blandras
Rulla till toppen