Sedan starten 2013 har det i Sverige sålts cirka 400 exemplar av Fritidsvagnen. Vi har synat den mest populära NTL-modellen i sömmarna.
Det sägs att storleken inte har någon betydelse. Men det har den. I alla fall när det gäller husvagnar i kombination med ytterst små dragbilar. Med en totalvikt på bara trekvarts ton kan till och med personbilar som en Mini Cooper eller en Fiat 500 koppla Fritidsvagnen på kroken.
Vilka är det då som sänder trånande blickar? Det visar sig att klientelet intressenter och köpare tillhör ett bredare spektrum än vad vi på förhand kunde ana. Det handlar nämligen inte enbart om sparsamt med hästkrafter och liten dragbil. Enligt information från generalagenten i Mora rör det sig om en trio – unga friluftsmänniskor, personer som utför någon form av hästtransporter samt pensionärsparen som önskar byta till sig en mindre vagn.
Sedan ska man ju också lägga till att Fritidsvagnen är väldigt snäll mot plånboken. Den enkla N-modellen kostar bara 129 000 kronor och NTL (som vi kikar på, med toalett) endast 20 000 kronor ytterligare.
Att en hel del campare ser Fritidsvagnen som ett tält i husvagnstappning är ingen dum jämförelse. Samtidigt behöver det inte på långa vägar vara så negativt som det låter, utan tvärtom!
Allt som behövs i utrustningsväg för att kunna få till en bekväm semester finns, fast naturligtvis är det ytterst begränsat med utrymme. Exempelvis finns ingen fast säng och där vinner vagnen massvis med plats.
Att sofforna närapå kan ses som överdimensionerade är egentligen inte så underligt eftersom det är sittdynorna som ska förvandlas till madrasser när det vankas horisontellt läge för nattbruk.
Sova kan man för övrigt göra antingen på längden eller på tvären. Väljer man det sistnämnda alternativet kan bäddarna svälja upp till tre personer. Under soffan visar det sig att dess ribbotten inte är i ett stycke, utan uppdelad tre och tre. Detta gör det enkelt och effektivt att komma åt utvald packning.
Vi gläder oss åt att det finns en taklucka. Men vad som känns en smula märkligt i en vagn från 2020 är att bara fram- och bakfönster går att öppna. Det finns naturligtvis två fönster ytterligare (vänstra och
högra karossidorna), men dessa två är inte öppningsbara.
I gengäld har Fritidsvagnen ett tillval som ytterst få kan skryta med. För 19 900 kronor kan man nämligen köpa till skidor inklusive infästningar. Pimpla fisk vintertid och ha med husvagnen ut på isen, jösses vad coolt!
Med tanke på husvagnens ringa storlek har naturligtvis ett och annat minimerats. Exempelvis sväljer inte garderoben långklänningar direkt (68 x 48 x 52 centimeter, höjd/djup/bredd) och överskåpen påminner om dem man har för vana att se i en camper. Två brännare i köket istället för tre tror vi få gråter över.
Men ni förstår säkerligen vad vi är ute efter att förmedla. Saker och ting får stryka på foten när både utrymme och prislapp ska hållas så litet och billigt som bara är möjligt. Samtidigt kan ingen ta ifrån Fritidsvagnen dess obarmhärtiga charm.
Även om den polskbyggda vagnen exteriört har sett likadan ut från år till år har det med jämna mellanrum skett en hel del uppdateringar. Det senaste som har tillkommit är premiumbeklädnad i tak och på väggar, ljusare träfaner, myggnäts- och mörkläggningsgardin, tvåfärgade dynor med avtagbar klädsel och i NTL-utförande ryggdynor delade för lättare hantering och förvaring vid bäddning.
Vidare har det tillkommit formsydda mattor från Svenska Tält, instegspall av stadig konstruktion, pulversläckare, gaslarm, trailerlås med dubbel-funktion, extra 230-uttag i köket samt laddningsuttag för USB.
Här tar vi oss an Laikas nya Ecovip L 3019. Med ny menas älskad klassikerserie som har funnits sedan 1992, fast här i ny tappning.
I dagens samhälle är det inte ovanligt att två barnfamiljer slås samman. Då kan det också hända att två eller tre småttingar plötsligt blir fem på en och samma gång. Kabe har en lösning på detta i Classic 600 GLE KS B15.
Rubriken är egentligen ett uttryck som härrör från filmbranschen. Det är ett sätt att rubricera lyx och extravagans när de celebra gästerna kliver ur sina limousiner och välkomnas till galapremiärerna. Vi anser att Bürstner Elegance I 910 G bör få samma behandling som de betydande stjärnorna.
Om villavagnsliknande Astella ursäktar är Alpina den mest exklusiva husvagnsserien inom Adria. Den har även de egenskaper som krävs för att klara det bistra, nordiska klimatet och för att kunna kalla sig en åretruntvagn.
Polar är på väg att krossa fjolårets resultat för sålda husvagnar. Och egentligen är det inte så underligt. I ståndaktig stil fortsätter de att producera högkvalitativa husvagnar där man nästan kan dra en parallell till en eller två Michelinstjärnor för en gourmetkrog. Det är i den divisionen Polar spelar.
Generalagenten Autohallen lägger i nästa växel och går på offensiven gällande varumärket McLouis. Nya 200-serien kommer nämligen att kosta endast 649 000 kronor, fast utrustningspaketet all inclusive ingår.
Det finns en mängd välutrustade husvagnar. Och sedan finns det en och annan tillverkare som tar ut svängarna än mer. Bland dessa kvalificerar sig Knaus med serien Südwind Scandinavian Selection.
Kan du tänka dig en husbil under sex meter med två riktiga sängar? När du sedan får reda på att den bara kostar 576 000 kronor i sitt grundutförande börjar man nästa tro att det är ett skämt. Men så är icke fallet – för Carado A132 finns i allra högsta grad.
Weinsbergs serie CaraTwo utgår och ersätts av en lättdragen, prispressad och enbart eldriven kvintett som heter CaraCito. Jo, ni läste rätt. Ingen gasol – bara eldrift.
En ny dimension – en smidig och smärt sådan. När Rapido lanserar sin nya serie C gör de det med besked. De nya fordonen är i och för sig smala, men de bjuder på en bred repertoar.
En gång i tiden var Folkabussen det mest hippa man kunde ha i campingväg. Men det var då och sedan länge gäller andra fordonstyper. Nu gör emellertid Volkswagen California comeback med campingutrustade Ocean 6.1.
Affinity by Kabe är precis vad den heter. Ett släktband, skapat av Kabe. Fast det kompakta fordonet är inte tillverkat i Tenhult, utan i Polen. Vad är då Affinity? Jo, en unik och nyskapande plåtis som är en "riktig" husbil på en och samma gång. Sug på den karamellen!
När barnen växer upp och blir tonåringar kan det vara svårt att locka dem att följa med mamma och pappa på semester. Kanske måste man fresta med en ny iPhone eller varför inte Adrias nya Adora 613 PK – en modell som verkligen flirtar med familjer som har tonårsbarn.
Många finesser, hypermodern design, högkvalitativa funktioner och prestanda utöver det vanliga. Vi har tittat till Knaus L!VE I 700 MEG, en serie som är ny för år 2020 och som får en storebror till 2021 i en 900-version.
Att döpa husvagnar till Diamant eller Briljant är att pränta in sitt signum. Kabe tillverkade inga dussinvagnar förr, och gör det inte nu heller. De står fortfarande för top-of-the-line, vilket visar sig i testade Safir 600 TDL KS.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.