Mysig dinett intill entrén. Större än så här behövs inte om man bara är två.
LMC Style marknadsförs allmänt som de perfekta husvagnarna för unga familjer. Inget fel i det, men vi skulle vilja lägga till att de är lika bra för paret med utflugna barn. Som exempelvis den smidiga 450 D.
LMC, eller Lord Münsterland Caravan som är det fullständiga namnet, står för kvalitet via tradition. De har nämligen en lång tjänstgöring inom husvagnstillverkning bakom sig. 1981 registrerades varumärket, men historiken sträcker sig ytterligare 30 år bakåt.
1952 kom nämligen konstruktören Heinz Austermann och karosseri-byggaren Josef Hartmann på en idé och de slog sina kloka huvuden samman. Husvagnen de lät bygga fick namnet Der Falter I, men efter en tvist gällande rättigheterna till konstruktionen bytte den sedermera namn till Hartmann.
Heinz Austermann valde då att bygga sin egen husvagn. Den fick namnet Knospe och lanserades 1955 med ett något säreget utseende. Den hade nämligen en viss dragning åt en cylinder med rundade karossidor, medan fram- respektive bakgavel vara raka. Succé ja, men det är som sagt historia idag.
Nu förfogar LMC över sex olika serier. I fjol kom instegsmodellen Sassino i två utföranden: 460 E (långbäddar) och 470 K (barnkammarvagn).
Namnet? Alldeles riktigt, det är en koppling till dess hem- och tillverkningsstad Sassenberg. Även Style Lift som är utrustad med nedfällbar taksäng kom 2019. Den tämligen unika bäddvarianten är en vanlig komponent i husbilar men ytterst ovanlig i husvagnar. De finns i två tappningar, 430 K och 500 K (båda med barnkammarlösningar) där vi nyligen testade den större av dem i utgåva 7/2020.
Övriga serier har flera år på nacken. Vivo finns i nio olika utföranden, medan de lyxiga serierna Musica och Exquisit VIP finns som åtta respektive fem olika modeller.
Till sist populära Style som har en trio med våningssängar, och dubbla antalet utan. I den sistnämnda grupperingen ingår vårt testobjekt 450 D som tillhör mellanskiktet, storleksmässigt sett.
Men att kalla 450 D för lagom eller mellanmjölk vore en skymf. Planlösningen är synnerligen luftig och allra bäst betyg får de två avdelningarna där vi alla spenderar den mesta tiden – sittgruppen och sängen. Att vagnen är ämnad för två personer, även om dinetten är bäddbar, ser vi inte som något bekymmer då vi alla har olika behov.
Dinetten finns längst bak i direkt anslutning till entrén. Känslan av välbehag är påtaglig. Okej, det är inte världens största sittgrupp – men tänk att vagnen bara brukas av två personer, då passar avdelningen perfekt.
Sittkomforten är bra. Det finns tre öppningsbara fönster och ett stort takfönster som släpper in massvis med ljus. Överskåpens rundade hörn ger en lyxig touch och läslamporna löper på skena, vilket vi ger tummen upp för eftersom ljusbilden kan justeras optimalt. Kanske en bagatell för många, men är man en bokmal är det bättre än bra.
Sträcker ut i dubbelsängen. Skön madrass och även här en luftig känsla. Under bädden finns massvis med utrymme för skrymmande ting. När vi ändå är inne på packutrymme kan vi informera om att garderober finns på var sin sida sängen.
De mäter 121 x 58 x 35 centimeter (höjd/djup/bredd). Vi noterar att köket har en praktisk skärbräda, stor kyl och bänkbreda lådor. Hur summerar vi då denna husvagn?
Är ni bara två och ute efter en rejäl vagn som har "det". Kika gärna på LMC Style 450 D, den kan säkerligen falla er i smaken.
Vi avrundar med att nämna det som är LMC:s signum – tolv års täthetsgaranti! Byggtekniken kallas LLT (Long Life Technology) och innebär i korta drag GFK-förstärkt kaross (front, bakgavel, tak och underrede), samt isolering och byggnation med XPS-skum och PU-reglar.
Här tar vi oss an Laikas nya Ecovip L 3019. Med ny menas älskad klassikerserie som har funnits sedan 1992, fast här i ny tappning.
I dagens samhälle är det inte ovanligt att två barnfamiljer slås samman. Då kan det också hända att två eller tre småttingar plötsligt blir fem på en och samma gång. Kabe har en lösning på detta i Classic 600 GLE KS B15.
Rubriken är egentligen ett uttryck som härrör från filmbranschen. Det är ett sätt att rubricera lyx och extravagans när de celebra gästerna kliver ur sina limousiner och välkomnas till galapremiärerna. Vi anser att Bürstner Elegance I 910 G bör få samma behandling som de betydande stjärnorna.
Om villavagnsliknande Astella ursäktar är Alpina den mest exklusiva husvagnsserien inom Adria. Den har även de egenskaper som krävs för att klara det bistra, nordiska klimatet och för att kunna kalla sig en åretruntvagn.
Polar är på väg att krossa fjolårets resultat för sålda husvagnar. Och egentligen är det inte så underligt. I ståndaktig stil fortsätter de att producera högkvalitativa husvagnar där man nästan kan dra en parallell till en eller två Michelinstjärnor för en gourmetkrog. Det är i den divisionen Polar spelar.
Generalagenten Autohallen lägger i nästa växel och går på offensiven gällande varumärket McLouis. Nya 200-serien kommer nämligen att kosta endast 649 000 kronor, fast utrustningspaketet all inclusive ingår.
Det finns en mängd välutrustade husvagnar. Och sedan finns det en och annan tillverkare som tar ut svängarna än mer. Bland dessa kvalificerar sig Knaus med serien Südwind Scandinavian Selection.
Kan du tänka dig en husbil under sex meter med två riktiga sängar? När du sedan får reda på att den bara kostar 576 000 kronor i sitt grundutförande börjar man nästa tro att det är ett skämt. Men så är icke fallet – för Carado A132 finns i allra högsta grad.
Weinsbergs serie CaraTwo utgår och ersätts av en lättdragen, prispressad och enbart eldriven kvintett som heter CaraCito. Jo, ni läste rätt. Ingen gasol – bara eldrift.
En ny dimension – en smidig och smärt sådan. När Rapido lanserar sin nya serie C gör de det med besked. De nya fordonen är i och för sig smala, men de bjuder på en bred repertoar.
En gång i tiden var Folkabussen det mest hippa man kunde ha i campingväg. Men det var då och sedan länge gäller andra fordonstyper. Nu gör emellertid Volkswagen California comeback med campingutrustade Ocean 6.1.
Affinity by Kabe är precis vad den heter. Ett släktband, skapat av Kabe. Fast det kompakta fordonet är inte tillverkat i Tenhult, utan i Polen. Vad är då Affinity? Jo, en unik och nyskapande plåtis som är en "riktig" husbil på en och samma gång. Sug på den karamellen!
När barnen växer upp och blir tonåringar kan det vara svårt att locka dem att följa med mamma och pappa på semester. Kanske måste man fresta med en ny iPhone eller varför inte Adrias nya Adora 613 PK – en modell som verkligen flirtar med familjer som har tonårsbarn.
Många finesser, hypermodern design, högkvalitativa funktioner och prestanda utöver det vanliga. Vi har tittat till Knaus L!VE I 700 MEG, en serie som är ny för år 2020 och som får en storebror till 2021 i en 900-version.
Att döpa husvagnar till Diamant eller Briljant är att pränta in sitt signum. Kabe tillverkade inga dussinvagnar förr, och gör det inte nu heller. De står fortfarande för top-of-the-line, vilket visar sig i testade Safir 600 TDL KS.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 604 fristående campingplatser och 699 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 325 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.