Vad sägs om en husbil i kompaktformat, fast ändå ingen plåtis? Låter det spännande och intressant, kolla då in Adria Matrix Axess 520 ST.
Fram- och bakifrån ser den ut som vilken halvintegrerad husbil som helst. När vi sedan ser den från sidan skulle man kunna tro att den byggdes dagen före röd dag. Arbetarna på fabriksgolvet gick hem efter lunch. Pang och bom, de hann inte ens göra modellen sex meter lång.
En ulv i fårakläder? Ja, lite åt hybridhållet är den. En plåtis förklädd till husbil, eller kanske en husbil i plåtisförpackning? Vi kan inte riktigt bestämma oss för vad som kan vara korrekt, förutom att Adria Matrix Axess 520 ST känns helt rätt! En stor del av succén kan den tacka en finurlig planlösning för. Vi återkommer till den. Men först en tur på väg.
Vi håller oss i krokarna kring Bro och Skokloster. Här finns både slingriga småvägar och en hormonstinn motorväg.
Sanna mina ord, 520 ST är som en dröm att ratta. Framför allt där det är trångt och smalt. Vid en stor livsmedelsbutik blir det heller inga problem att få in hela fordonet i en parkeringsruta och det utan att halva överträder de vita markeringarna i asfalten.
Det är först när vi ställer upp bilen för fotograferingen som vi noterar det – va, är det en Citroën? Det är duon boomerang-liknande streck på ratten som avslöjar att vi har med en fransos och inte en italienare att göra. Jösses, vad deras instrumentpaneler påminner om varandra.
Samtidigt var vi så uppspelta över hur trivsamt det var att styra den lilla husbilen att vi inte såg längre än vad näsan räckte. Då vi har en Jumper som drivlina innebär det också att Ad Blue ingår.
Tillbaka till den finurliga planlösningen. Genom att inte ha någon fast sängplats på golvnivå, utan enbart en nedsänkbar taksäng sparas otroligt mycket utrymme som antingen kan användas till andra boende-lösningar, eller som i det här fallet – göra husbilens mått närapå minimala. Att ta sig i och ur den nedfällbara sängen är enkelt. Antingen sätter man ena foten i soffan och "kliver upp/ned" eller så använder man sig av stegen som är applicerad på väggen i hygienutrymmet.
Men det är inte enbart bädd-lösningen som gör att vi faller pladask för det här fritidsfordonet.
Hygienavdelningen med dusch, utfällbart handfat och takfönster är riktigt rymlig med tanke på husbilens ringa mått.
Dessutom finns det en handduksstång i taket så att utrymmet även kan fungera som ett praktiskt torkrum.
Köket är i direkt anslutning till entrén och där noterar vi fläkt, diskställ, stora överskåp, en handfull rymliga förvaringslådor samt ett skafferi med en något udda jalusiförslutning. Bredvid den sistnämnda
modulen finns en garderob vars mått är 101/62/44 centimeter (höjd/djup/bredd). Under den har man applicerat ett förvaringsskåp och därifrån kan man även nå packningen i garaget.
Hur är då sittgruppen? Jodå, behaglig med ett plus i kanten och sittplats för fem. Här ser vi dubbla USB- och ett 230-uttag. Det är två bidragande orsaker till varför den får en extra stjärna och det beror dels på god sittkomfort men även på det stora ljusinsläpp som sker via ett sky roof-fönster.
Hur summerar vi då Adria Matrix Axess 520 ST? För de som inte behöver gigantisk boyta, utan mest är ute på äventyr, passar den här ultra-smidiga husbilen som hand i handske.
Först kom modellerna Twin Axess, Twin Plus och Twin Supreme. En trio som omgående rönte succé. Nu har Adrias plåtisfamilj fått tillökning i Twin Sports – en lite äventyrligare serie med pop-up-tak.
Vad sägs om mycket husbil för pengarna? I det här fallet handlar det om ett välrenommerat varumärke som också står sig mycket bra på andrahandsmarknaden. Välkomna att kika närmare på Hobby OnTour i en speciell tappning – Forsberg Edition.
Det blir endast två modeller i inledningsskedet. Fast det är inte så bara. Maxia är en sprillans ny serie från Hobby och den är fylld med premiumkänsla.
Plåtisar i all ära. Fast vill ni ha ett ännu mindre campingfordon som samtidigt ska agera personbil, ja då kan Bürstners charmiga Copa C 500 Active vara ett hett alternativ.
1962 lanserade Knaus sin första Südwind. Således har vi med en 60-årsjubilar att göra. Vi har valt att titta på en av de små vagnarna som har en klassisk och mycket omtyckt planlösning – 460 EU.
Okomplicerad och utan gasol. Weinsberg CaraCito som bara drivs med el känns verkligen rätt i tiden. Det kan även konstateras att ingen av de fem olika modellerna gör några större hål i plånboken. Vi har kikat på 450 FU med planlösningen U-sittgrupp och fransk säng.
Franska tillverkare kan det där med att trolla. I alla fall med husbilar. För att få ett litet campingfordon på under sju meter att bli stort krävs nämligen ingenjörskonst på hög nivå. I detta fall handlar det om Pilote P696U.
En husbil byggd för två personer. Då betyder det väl ett litet, smidigt och behändigt fordon? Så borde det kanske vara, men inte inom serien Dethleffs Alpa – för där är hela kvintetten husbilar resliga av sig.
Sveriges mest sålda husvagnsmärke de senaste åren. Egentligen behöver man inte säga mer än så. Det talar sitt tydliga språk. Adria är både designade och utrustade för högsta möjliga prestanda till bästa tänkbara pris. Denna gång utför vi en "favorit i repris" då vi åter sätter tänderna i en Alpina 583 LP.
Klart och tydligt står det Malibu – a company of Carthago på karossidan bredvid entrédörren. När vi stiger in blir det synnerligen uppenbart att det här är ett varumärke som förpliktar och det klarar denna husbil med bravur.
Visst, det var Schwalbennest (Svalboet) som lanserades allra först av Knaus 1961. Året efter kom Südwind som i allra högsta grad lever vidare som en av de mest ledande modellserierna i husvagnsbranschen – alla varumärken inkluderade.
Hymer ML-T 570 Crossover är inte bara en udda husbil. Den är kaxigast i klassen och inbjuder till något som de konventionella husbilarna aldrig kommer att mäkta med – ett äventyr även vid sidan av vägen!
Finnes: Välrenommerat varumärke. Synnerligen prisvänlig vagn. Låg vikt. Fem olika skepnader. Sökes: Nytillkomna campare som inte vill offra en halv förmögenhet på en sprillans ny husvagn.
Är verkligen Weinsberg ett instegsmärke? Svaret blir nog både ja och nej, beroende på vem eller vilka man frågar. Pratar vi koncernspråk och syskonen Knaus och Tabbert, blir svaret naturligtvis ja. När Husvagn & Camping kikar på helintegrerade CaraCore 700 MEG lutar det betydligt mer åt ett nej.
Sunlight må vara ett varumärke som prismässigt ingår i kategorin "något billigare". Men när vi sätter tänderna i deras Cliff 600 RT Adventure Edition med pop-up-tak blir vi en smula förvånade. Det har nämligen inte snålats in på en enda pinal.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.