Weinsbergs serie CaraTwo utgår och ersätts av en lättdragen, prispressad och enbart eldriven kvintett som heter CaraCito. Jo, ni läste rätt. Ingen gasol – bara eldrift.
Den nya familjen CaraCito består av fem modeller: 450 FU (fransk säng och U-sittgrupp), 470 EU (långbäddar), 470 och 500 QDK (barnkammarmodell med tvärställd dubbelsäng) och sist men inte minst, jo faktiskt allra minst, vårt testobjekt 390 QD med tvärställd dubbelsäng.
Att merparten har sängen ställd på tvären istället för längs med karossidorna är inte underligt eftersom små vagnar inte har så mycket utrymme att spela på.
CaraCito är genomgående annorlunda och känns samtidigt helt rätt i tiden. De eldrivna husvagnarna har ett ungdomligt och modernt designspråk och de är prispressade till tusen. 390 QD kostar nästan osannolikt låga 160 100:-.
Då en ny, ung generation har visat stort intresse att träda in i husvagnsvärlden är ovan nämnda parametrar viktiga. Sällan eller aldrig har den yngre kullen samma ekonomiska förutsättningar som 60-, 70- eller 80-talister som har arbetat lika länge som de senast inkomna husvagnscamparna är gamla.
I många fall har de inte heller haft råd att införskaffa den största och modernaste dragbilen. Mer än ett B tryckt på körkortet är emellertid inte nödvändigt om man äger en CaraCito, ty dess vikt är kraftigt reducerad.
Dessutom är det vida känt att den unga kullens signum, eller rent av DNA, handlar om ett digitaliserat och minimalistiskt tänkande.
De har sällan handskats med gasol och det är inte omöjligt att de kan känna ett visst mått av oro över dess brandrisk – och ingen kan väl säga annat än att vi går mot en mer eldriven livsstil även när det gäller fordonsval. Lägger vi allt detta i en och samma korg, vad kan då passa bättre än en CaraCito?
Hur är då den eldrivna serien utrustad? Exteriört har vagnen kulhamrade sidor medan front och bakgavel har slät kaross. Den svarta markeringen längst ned och runt hjulhusen ger en sportig look och strajpningen har blivit alltmer sofistikerad från år till år.
Eftersom gasolflaskorna saknas kan kofferten nu användas till stuvutrymme för en typ av utrustning man ogärna vill ta in i husvagnen. Här finns nu bara hjulklossar och stödbensveven. Ska vi anmärka på något kunde stödbensskruvarna suttit något mer lättillgängliga.
Interiört gäller modern design med ljust faner på möbelmodulerna, ett gråbrunt golv och ett spräckligt mönster på bordskivan/köksbänken (se bild).
Det finns en mängd rymliga, handtagsfria överskåp som alla har breda luftspalter för att förhindra eventuell kondensbildning. Under sängen finns Dometicpannan som förser rese-närerna med värme samtidigt som den även har funktionen luftkonditionering som standard.
Något annat som inte är så vanligt förekommande i husvagnar är kompressorkyl. Den är golvplacerad och kan drivas med 12V under färd. När vi ändå är i köket kan vi avslöja att spisen är utrustad med induktionshäll.
Trots det nästan oförskämt låga priset har Weinsberg inte sparat på vare sig komfort- eller utrustningsnivån.
Den nya entrédörren har krokar samt myggnätsfunktion. Under soffdynorna är det till 75 procent fritt fram för skrymmande packning. Dubbelsängen är utrustad med en EvoPore HRC-madrass för högsta möjliga kvalitet. I hygienutrymmet finns ett par detaljer som man får köpa till i betydligt dyrare konkurrentmärken.
Både takventil och öppningsbart fönster, samt smådetaljer som toalettrulleshållare, krokar och handuksstång finns.
Komforten i sittgruppen är bra och ryggdynorna får dito betyg för sitt svankstöd. Som sagt, bara för att vagnen och hela serien i sig, är prispressad innebär det inte att en mängd nödvändig utrustning har fått stryka på foten.
Här finns allt som krävs för att semestern ska bli både njutningsfull och avkopplande. Till sist kan vi meddela att man kan välja mellan tre textiler: blåa, bruna eller gråa toner, alla med broderier.
Och jodå, man kan faktiskt få CaraCito med gasoldrift också. Fast det är ett tillval. Ska bli intressant att se hur många som väljer det alternativet.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Via coolare hjul, högre markfrigång och riktigt häftig utstrålning har Adria lyckats med konststycket att förvandla redan balla Action 391 LH till en ännu mer spännande husvagn med lite offroadkaraktär. Välkomna att inspektera den ikoniska vagnen som i viss mån fått ny skrud.
Dags att sätta tänderna i ännu en fransos. Denna gång en helintegrerad Pilote G781 FGJ. Ett varumärke som har börjat prenumerera på en framskjuten placering i registreringsstatistiken.
Ute efter en liten vagn för två med singelbäddar som dessutom är vinterutrustad? Det är ingen enkel ekvation att få till. Men Kabe har lyckats och Estate 470 GLE har alla förutsättningar att både bli en favorit och en volymsäljare av stora mått.
Små, lättdragna vagnar har blivit alltmer populära de senaste två åren. En av storsäljarna på den svenska marknaden är Hobby De Luxe 400 SFe med sänglösningen fransk bädd.
Vad får man om man kombinerar tysk ingenjörskonst med italiensk känsla för design. Rätt svar är Etrusco. Det är ingen ny sheriff som har kommit till staden, men väl en trevlig nykomling på husbilsmarknaden.
Utvecklingen sker i rasande takt. Så även inom fordonsindustrin. Av den anledningen har vi valt att kika på en gasolfri husvagn denna gång. Något som var snudd på otänkbart för tio år sedan. Mina damer och herrar – välkomna till Knaus Sport E.POWER Selection.
Alla goda ting är tre. Elegans. Komfort. Smarta lösningar. Allt detta står klassiska Karmann Mobil för. Vi har tagit en provtur i deras Davis 620 Lifestyle.
Samma höga kvalitetsstämpel som tidigare – fast ännu ett snäpp bättre. Nu finns nämligen två modeller av halvintegrerade Eura Mobil Profila med Mercedeschassi.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.