Modellserien Beduin har hängt på diverse dragkrokar runt om i Europa sedan 1956. Numera har den ett skandinaviskt interiörkoncept som möjliggör camping 365 dagar om året. Vi har kikat på 690 BQT.
Under två husvagnssäsonger har frontkök varit på tapeten. Varför har just denna planlösning blivit så populär?
När vi träder in i vårt testobjekt blir det uppenbart. Att komma till himmelriket är en överdrift, men vi får i varje fall förståelse för varför det är en omtyckt kökslösning. Stort öppningsbart fönster, ett takfönster och en sky roof i en och samma avdelning.
Jösses, vilken inramning! Den öppna ytan gör det minst lika enkelt att hantera skärbräda och kastruller som hemma.
Utrustningsnivån är dessutom så hög att köket blir en fulländad sektion. Vi kan nämligen skriva dit riktig spis med ugn, utdragbart skafferi med trådkorgar, stor kyl/frys, kryddhylla och dubbla 230-uttag.
När vi till slut lyfter bort blicken från köket slår vi oss ned i sittgruppen. Vid ena väggen finns en rak soffa. På motsatt sida en U-formad.
Komforten är hög var du än sätter dig, men allra kungligast sker det i den sistnämndas hörn där det finns nackstöd. Mellan tummen och pekfingret får ett sjumannalag plats utan att ens behöva trängas. Här
noterar vi tv-fäste, 230-uttag, takfönster, aircondition samt att LED-belysningen löper på en skena.
Inredningsarkitekterna har valt ett designspråk som är extremt modernt och vi skulle nästan kunna kalla naturfiltlooken för sportigt ungdomlig. Färgmässigt gäller kombinationen gråa möbelmoduler med vita detaljer som exempelvis skåpluckorna.
Sovrummet är så pass stort att det faktiskt kan kallas för rum. Dubbelsängen har en något ovanlig placering då den är tvärställd. Jodå, den har inskjutbar funktion, vilket gör att passage till och från hygienutrymmet blir enklast möjlig.
Garderober finns på vardera sida om sängen och eventuellt skrymmande persedlar kan ta plats under densamma. Grejerna når ni sedan antingen från in- eller utsidan. Även i avdelningen för nattbruk löper läslamporna på skena och det innebär att belysningspunkten kan riktas optimalt mot en bok eller annan typ av förströelse.
Sist men inte minst, i husvagnens akterparti finns ett fordonsbrett hygienutrymme med separat duschkabin som också kan användas som torkskåp. Både öppningsbart fönster och taklucka ombesörjer god ventilation. Här sätter vi ett litet extra plus i kanten för alla hygienrelaterade detaljer i grundutrustningen.
Det finns givetvis en mängd andra pluspunkter i en Beduinvagn.
Ett par av konstruktionerna och komponenterna bör lyftas fram. Vattenburet värmesystem från Alde är en av dem. Inget ont om luftburet, men vill man ha jämn och bestående värme för både kropp och själ, ja då är det Alde som gäller – punkt slut!
En annan toppfunktion är AirPlus – som ger vagnen luftcirkulation via bakventilerade överskåp. Även LFI-tekniken (Long Fiber Injection) som tillämpas som påbyggnadsdelar på fronten vid gasolkofferten bör nämnas. Det gör delarna starka och stabila, samtidigt som de är enkla att byta och reparera om olyckan skulle råka vara framme.
Passar inte planlösningen eller det bruna tyget i sittgruppen? Lugn, både grå och grå/grön tygnyans finns också.
Och när det gäller syskonmodeller kan du välja bland sex andra. Från minsta 540 QMK till bamsingen 740 BFK – båda barnkammarvagnar.
En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.
Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.
Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.
Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.
Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.
Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.