Sugen på en husbil som inte alla andra har? I juni lanserade Hymer Center en begränsad upplaga av Bürstner Ixeo Time 726 G, som bara finns i 20 exemplar. Med andra ord är det först till kvarn som gäller.
Det råder husbilsfeber i Sverige och har så gjort under en längre tid. Lager hos återförsäljare har länsats och det har till och med varit sådan åtgång på nya fordon att Husvagn & Camping har fått
problem med att finna intressanta testobjekt – det mesta inom årskullen 2021 är nämligen slutsålt.
Så när möjligheten dök upp att få provköra en limiterad, halvintegrerad Bürstner, ja då var det bara att slänga sig in i bilen och fara iväg till Hymer Center i Örebro.
20 exemplar kan nämligen försvinna fort, framför allt när det handlar om ett ståndaktigt varumärke där prislappen dessutom är synnerligen modest (prissänkt från 913 000 kronor).
Samtliga Bürstner Ixeo Time 726 G Hymer Center Edition har planlösningen höga långbäddar. Det som skiljer dem åt är att hälften har utrustats med den sexväxlade manuella växellådan, medan andra halvan har den niostegade automaten – så även vårt testobjekt.
Utan tvekan kan man sticka fram hakan och kalla den här serien för "packat och klart" eftersom tillvalslistan är extremt komprimerad till att bara innehålla tv och några andra små förändringar.
Exteriört är denna modell riktigt tuff. I första hand handlar det om tre svarta komponenter som gör skillnad: aluminiumfälgarna, grillen och markisboxen. Men även den röda lilla detaljen längst ned på front-spoilern hjälper till att förvandla en svärmorsdröm till både småfräck och kaxig.
Om den är cool utvändigt är den snarare from som ett lamm interiört då såväl tyger som möbelmoduler går i mjuka och behagliga terrakottakulörer. Känslan inomhus är synnerligen varm och ombonad.
Om vi återgår till planlösningen innebär höga singelbäddar per automatik ett garage för skrymmande saker. Det finns lastluckor på båda sidor, belysning, lastöglor att försegla persedlarna med och naturligtvis även ett värmeutblås. Garderob respektive linneförråd finner man under fotänden på respektive säng.
Fler än två som ska ha horisontell plats för nattbruk? Inga problem – det finns även en elektrisk nedfällbar taksäng att tillgå ovanför sittgruppen. Samtliga fasta bäddplatser är för övrigt utrustade med flerzoniga kallskummadrasser à la EvoPore HRC.
Smartaste avdelningen i fordonet torde utan tvekan hygienutrymmet vara. Det är i och för sig ingen direkt nyhet med en vridbar handfatsvägg, men likväl är det en finess och en mycket platsbesparande lösning som är värd att nämna.
I den sanitära sektionen noterar vi taklucka, toalettrullehållare, bra förvaringsmöjligheter samt krokar. Köket å sin sida är tämligen komprimerat och av vinkelmodell. Där imponerar det höga, smala kylskåpet.
Entrén består av en bred så kallad XL-dörr, som i sin tur är utrustad med både papperskorg och dubbla fack för exempelvis nycklar eller andra småsaker.
För att ta sig i och ur fordonet finns det ett handtag till hjälp om nu inte balansen skulle vara i hundraprocentigt behåll. I sittgruppen trivs man allra bäst i hyttstolarna, vilket inte är speciellt överraskande i en husbil.
Vi hade gärna önskat mer svankstöd i den bältade soffan för att vara helt nöjda. 230-uttag finns lite här och var. Till vår förvåning hittar vi däremot inga laddningsuttag för USB. En liten miss om ni frågar oss.
Hur får man en minihusvagn att bli rymlig nog för två personer? Jo, man trollar bort sängen som LMC på ett mycket smart sätt har gjort på modellen Style 400 F.
När man nämner ordet helintegrerad ser de allra flesta en stor och svulstig husbil med en sjusiffrig prislapp framför sig. Knappast modeller som kan vara med och utmana de potentiella kunderna som är ute efter ett kompakt fordon i sexmetersklassen. Men det finns undantag – som exempelvis Knaus VAN I 550 MF.
Ung, snygg och modemedveten. Alla goda ting är tre och det råder inga som helst tvivel om att detta står för den italienska husbilstillverkaren McLouis. Det gäller dock att vara först till kvarn. Deras fordon tycks nämligen gå åt som smör i solsken.
Är du måhända ute efter en typ av husvagn som inte är som alla andra? Då bör du kika på Hobbys nya och minst sagt unika Maxia 660 WQM.
Det har blivit mer inne än någonsin att campa med ett litet fordon, och det gäller såväl husbilar som husvagnar. Weinsberg CaraOne 390 PUH är en nätt och behändig vagn att dra, samtidigt som den är förvånansvärt rymlig invändigt.
Vill ni ha en semester som är fylld med glädje, äventyr och komfort de kommande åren? Önskar ni dessutom vara klimatsmarta och väljer bort charterresor till stora hotellkomplex med såväl vattenland som Bamseklubb? Då är det läge att tala i husvagnstermer.
Husbilar har många uppskattade egenskaper. Frihet och flexibilitet hör dit, men med begränsningar. Att exempelvis köra ut på en fuktig gräsmatta kan betyda behov av bärgning!
Först kom modellerna Twin Axess, Twin Plus och Twin Supreme. En trio som omgående rönte succé. Nu har Adrias plåtisfamilj fått tillökning i Twin Sports – en lite äventyrligare serie med pop-up-tak.
Vad sägs om mycket husbil för pengarna? I det här fallet handlar det om ett välrenommerat varumärke som också står sig mycket bra på andrahandsmarknaden. Välkomna att kika närmare på Hobby OnTour i en speciell tappning – Forsberg Edition.
Det blir endast två modeller i inledningsskedet. Fast det är inte så bara. Maxia är en sprillans ny serie från Hobby och den är fylld med premiumkänsla.
Plåtisar i all ära. Fast vill ni ha ett ännu mindre campingfordon som samtidigt ska agera personbil, ja då kan Bürstners charmiga Copa C 500 Active vara ett hett alternativ.
1962 lanserade Knaus sin första Südwind. Således har vi med en 60-årsjubilar att göra. Vi har valt att titta på en av de små vagnarna som har en klassisk och mycket omtyckt planlösning – 460 EU.
Okomplicerad och utan gasol. Weinsberg CaraCito som bara drivs med el känns verkligen rätt i tiden. Det kan även konstateras att ingen av de fem olika modellerna gör några större hål i plånboken. Vi har kikat på 450 FU med planlösningen U-sittgrupp och fransk säng.
Franska tillverkare kan det där med att trolla. I alla fall med husbilar. För att få ett litet campingfordon på under sju meter att bli stort krävs nämligen ingenjörskonst på hög nivå. I detta fall handlar det om Pilote P696U.
En husbil byggd för två personer. Då betyder det väl ett litet, smidigt och behändigt fordon? Så borde det kanske vara, men inte inom serien Dethleffs Alpa – för där är hela kvintetten husbilar resliga av sig.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.