Ett campingfordon som även tar sig fram bra i grus, snö och som här i lera, tillhör inte vanligheterna.
Den har tvåhjulsdrift tills du trycker på knappen till vänster om ratten. Vips, så har plåtisen Bürstner Campeo 4x4 förvandlat sig till ett skogsmullecampande fordon som kan brukas även offroad.
Visst, det har funnits fyrhjulsdrivna plåtisar tidigare, men det här är Bürstners första. Med tanke på att fordonskartan inom campingindustrin är på god väg att ritas om kan det mycket väl vara ett genidrag, och helt rätt i tiden, att den tyska tillverkaren nu presenterar 4x4-modellen.
Husvagn & Camping citerar här Sylvain Heideier som är trevnadsplanerare hos Bürstner.
"Med denna kompakta fyrhjulsdrivna van har vi följt den aktuella trenden att resa till extraordinära platser. Vår Campeo 4x4 tilltalar äventyrare och friluftsälskare som söker efter unika semesterupplevelser på sina favoritplatser."
Vi bör emellertid klargöra att det inte är ett fulländat, terränggående fordon vi har att göra med. Visualisera istället grus, lera och snö samt att kunna ta sig en bit utanför det vanliga vägstråket – och därmed köra till ställen där den vanliga husbilen både ryter, frustar och säger blankt nej.
Vårt testobjekt har nämligen utrustats med grovmönstrade däck, differentialspärr på bakaxeln, skärmbreddare, 20 millimeter förhöjd fjädring samt en skyddsplåt under motorn (allt detta ingår i ett offroadpaket som kostar 54 400 kronor).
Själva fyrhjulsdriftsystemet kommer från franska Dangel som har specialiserat sig på att konvertera vanliga transportbilar till att "bli lite mer" än så. Exempelvis har de försett Peugeot och Citroën med fyrhjulsdrift sedan 1980 – så de kan sin sak.
Förutom knapparna till vänster om ratten för två- och fyrhjulsdrift har man fordonsmässigt även tillgång till dubbla krockkuddar, ESP (antisladdsystem), ASR (antislir), Hill Holder, Traction + och farthållare.
När Jörgen Fornander, Bürstners försäljningsansvarige på den svenska marknaden, avslöjar att återförsäljarna i de mest nordliga distrikten har visat stort intresse för 4x4 är jag inte speciellt överraskad.
Där finns allt som oftast större möjlighet till att bruka bilen och dess offroadegenskaper (fyra centimeter högre markfrigång) och visst känns den fyrhjulsdrivna plåtisen mer lämplig för friluftsmänniskor som exempelvis fiskefantaster, MTB-cyklister och jaktentusiaster än storstadsbor utan tillgång till vare sig smala grusvägar eller terrängvänlig skogsmark.
Det bör emellertid nämnas att Campeo 4x4 naturligtvis kan beställas i sitt grundutförande med "vanliga" hjul och utan allt annat som ingår i ovan nämnda offroadpaket.
Fast om ni frågar mig tappar den då sin säregna identitet och sitt vid-sidan-av-vägen-DNA, som kan ses som både kaxigt och fräckt.
Öppen spis eller lägereld interiört? Nej, så mycket äventyr är det inte, och framför allt inte när vi pratar designinredning och komponentutrustning interiört.
Där skiljer sig inte 4x4 från någon annan Campeo, utan de har identiska inredningsmoduler. Dock inget ont i det. Här gäller den kanske vanligaste planlösningen av dem alla för en kompakt husbil – det vill säga köket intill skjutdörren, ett soffbord med förlängningsfunktion, hygienutrymme med duschmöjlighet samt en tvärställd dubbelsäng och bra lastutrymme i fordonets akterparti.
Med andra ord är Campeo 4x4 spännande att köra och samtidigt har den en användarvänlig bodel.
Kan det bli så mycket bättre?
En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.
Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.
Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.
Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.
Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.
Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.