Fransk säng och garderob finns i fordonets frontparti.
Finnes: Välrenommerat varumärke. Synnerligen prisvänlig vagn. Låg vikt. Fem olika skepnader. Sökes: Nytillkomna campare som inte vill offra en halv förmögenhet på en sprillans ny husvagn.
Det finns nog ingen "kontaktannons" som är utformad likt ingressen, men så skulle det mycket väl kunna formuleras om det gällde Dethleffs instegsserie c´joy.
En kvintett vagnar som i de flesta fall inte kräver mer av användarna än ett B-körkort (beroende på dragbil förstås). Dessutom är de även smala och smärta och därmed enkla att handskas med både i trafik och vid rangering.
Att Dethleffs säljer mängder av husbilar men tämligen få husvagnar på den svenska marknaden är allmänt känt – och samtidigt något som många undrar över. Nu när det vallfärdar en ny, ung målgrupp in i vår campingsfär kanske det äntligen lossnar för den tyska tillverkaren även på husvagnsfronten, och då tror i varje fall Husvagn & Camping att c´joy kan ligga bra till.
Många 90-talister vill ha nytt, nytt och åter nytt och på samma gång får det inte kosta skjortan. Den svåra nöten har Dethleffs redan knäckt med denna prispressade instegsserie.
Av de fem olika vagnarna håller sig de allra minsta modellerna strax under magiska 200 000 kronor: 410 LK (barnkammarmodell med bäddbar sittgrupp) och 420 QSH (tvärställd dubbelsäng).
Den övriga trion: 460 LE (singelbäddar), 480 QLK (barnkammarmodell med tvärställd dubbelsäng) och vårt testobjekt 480 FSH (fransk säng) är några tusenlappar över 200-strecket – i varje fall i sina grundutföranden.
Här bör det med bestämdhet understrykas att kvintetten c´joy bör uppgraderas en smula för att kunna attrahera och bemöta svenska husvagnscampare och våra mått på kravspecifikation.
Okej, ska man bara ha tak över huvudet och leva ytterst spartanskt en natt eller två är det en sak, men vill man vara ute på en flera veckor lång campingsemester kommer det med all säkerhet att krävas lite mer av det goda. Likt de extrasaker som vår 480 FSH har blivit försedd med för 49 000 riksdaler.
Några barnsängar har inte 480 FSH, och inte heller den populära planlösningen med frontkök. Snarare är det precis tvärtom – i alla fall när det gäller köket – för den avdelningen är placerad allra längst bak i
vagnen, intill entrén, medan sängen är längst fram. Interiören är i all sin enkelhet och har en ljus ton. De enda färgerna som sticker ut är de blå ryggdynorna i dinetten.
Precis som sina syskonserier är c´joy försedd med Dethleffs luftcirkulationssystem AirPlus med sina bakventilerande överskåp. Vidare noterar vi kvalitetschassi från AL-KO samt att såväl tak som front- och bakgavel är av plast som är både motståndskraftig och glasfiberförstärkt – så kallad GFK.
Om vi rundar av och summerar våra intryck är det klart och tydligt att det rör sig om en så kallad instegsvagn för förstagångsköparna. Den är ämnad för två personer som vill prova på campinglivet utan att bli skinnade. Samtidigt får de ändå en viss portion av komfort med sig på semesteräventyret.
En kvarts miljon kronor må vara mycket pengar, men slänger man upp 50 papp i kontantinsats och tar resterande belopp på 180 månader, ja då landar kostnaden på modesta 1 393 kronor per månad, och det tror jag att de allra flesta mäktar med.
En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.
Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.
Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.
Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.
Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.
Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.