Hymer ML-T 570 Crossover: Grovmönstrat äventyr

Publicerad: 2022-03-03   Uppdaterad: 2023-04-18

Hymer ML-T 570 Crossover är inte bara en udda husbil. Den är kaxigast i klassen och inbjuder till något som de konventionella husbilarna aldrig kommer att mäkta med – ett äventyr även vid sidan av vägen!

Hymer ML-T 570 Crossover: Grovmönstrat äventyr
Grovmönstrade däck är ett måste för offroadkörning.

Tillhör du dem som varken vill synas eller höras, ja då kan du sluta läsa redan nu. Det här är nämligen en husbil som kommer att locka blickar till sig och inte lämna någon oberörd.

Önskar du i gengäld stå i rampljuset, ja då tyder mycket på att du och din Hymer ML-T 570 Crossover blir campingplatsens stora samtalsämne.

Visst, utseendet är en smaksak. I mitt tycke har emellertid Hymer prickat helt rätt. Mercedes trubbiga nos i kombination med en smakfull strajpning (inslag av neongrönt), grovmönstrade däck, drygt en decimeter högre markfrigång, hasplåt under motorn samt en stege på bakstammen ger en helhetsbild som för tankarna till vildmarkssafari eller rent av det mytomspunna tävlingsloppet Dakarrallyt. Kortfattat har Hymer ML-T 570 Crossover en stor portion attityd.

Hymer ML-T 570 Crossover: Grovmönstrat äventyr
Skinnklädsel i sittgruppen.

Kommer då någon att vilja ha ett udda fordon som detta? You bet! Det visar sig att Hymer Center redan har raderat nollan i sälj-kolumnen.

Dessutom avslöjar de att intresset för den offroad-utrustade modellen är riktigt stort – precis som det är för dess lillebror Grand Canyon (en plåtis som vi kommer att återkomma till längre fram i vinter). 

Redan i hytten skapas gåshud på underarmarna. Det här är något annat än en vanlig husbil. Fast, först och främst måste man också ta sig dit. Betydligt högre trappsteg gäller för att slutligen kunna placera ändalykten på sätet. I gengäld får man också en lastbilsliknande vy jämfört med vanliga husbilar i samma storleksordning. Tar fram måttbandet och det visar sig att det skiljer 18 centimeter i sitthöjd jämfört mellan 570 Crossover och den ”vanliga” husbilen bredvid oss.

Hymer ML-T 570 Crossover: Grovmönstrat äventyr
Notera att överskåpsluckorna är svarta, vilket är synnerligen ovanligt.

Vi inleder resan med att vara på den asfalterade vägen och inte bredvid den. Då behövs inte fyrhjulsdrift. Att husbilen är utrustad med svulstiga och grovmönstrade däck blir inte så påtagligt som vi förutspådde. Det flyter på både mjukt och oväntat tyst.

Eftersom vi har med en Mercedes att göra finns också en mängd olika hjälpmedel – exempelvis aktiv filhållning, skyltigenkänning, och avståndassistans. När vi väl viker av och in på en snömoddig grusväg blir det tydligt att det här är en kvalitetsprodukt. Till och med på detta föga attraktiva underlag kan vi köra utan rädsla för att halva inredningen ska lossna.

Hymer ML-T 570 Crossover: Grovmönstrat äventyr
Den vänstra sängens fotände är uppvikbar för att man ska kunna nå garderobsutrymmet även ovanifrån.

Gropar sväljs utan bekymmer och med handen på hjärtat känns resan lika bra på grus som på asfalt – fast lite mer äventyrlig förstås. Nu har vi givetvis även petat i den manuella fyrhjulsdriften som har växelreduktion och ett intelligent traktionsystem (4ETS). En brant uppförsbacke dyker upp. Stannar till och startar från noll – och vårt testobjekt klättrar likt en bergsget till toppen av den branta stigningen.

Upplever ett uns lyckorus fast kan samtidigt inte riktigt sätta fingret på om det beror på husbilens höga säkerhetspotential eller om det rör sig om en vi-kan-ta-oss-fram-var-vi-vill-känsla. Ytterst angenämt är det hur som helst.

Har då Hymer kompromissat med komforten? Icke sa Nicke! Tanken är att man ska kunna vara självförsörjande. Med en solcellsanläggning på 2 x 90 watt och ett Hymer Smart Battery System som inkluderar två 150 Ah litiumbatterier, ett 95 Ah blybatteri (samt omformare) klarar man sig utan elstolpe i upp till tio dagar.

Hymer ML-T 570 Crossover: Grovmönstrat äventyr
Det finns självklart duschmöjlighet också. HÖGER: Stilrent hygienutrymme.

Fordonet är dessutom utrustat med en höghöjdstillsats som ska hjälpa dieselvärmaren att få till ett trivsamt boende även på höjder runt 1 500 m ö.h.

Jodå, det är idel grannlåt även interiört – vilket är minst lika viktigt. Skinnklädsel i sittgrupp, jo jag tackar jag. Tallriksfjädrar under kallskummadrasserna gör vi också tummen upp för. Och det finns en extradyna att lägga mellan då båda singelbäddarna också.

Men bäst av allt är ändå att allt känns robust. Inget som glappar eller gnisslar. Med andra ord som det ska vara om man ska ut på äventyr – både on- och offroad.

Hymer ML-T 570 Crossover: Grovmönstrat äventyr
Rulla till toppen