Hymer ML-T 570 Crossover: Grovmönstrat äventyr

Hymer ML-T 570 Crossover: Grovmönstrat äventyr

Publicerad

Grovmönstrade däck är ett måste för offroadkörning.

Hymer ML-T 570 Crossover är inte bara en udda husbil. Den är kaxigast i klassen och inbjuder till något som de konventionella husbilarna aldrig kommer att mäkta med – ett äventyr även vid sidan av vägen!

Tillhör du dem som varken vill synas eller höras, ja då kan du sluta läsa redan nu. Det här är nämligen en husbil som kommer att locka blickar till sig och inte lämna någon oberörd.

Önskar du i gengäld stå i rampljuset, ja då tyder mycket på att du och din Hymer ML-T 570 Crossover blir campingplatsens stora samtalsämne.

Visst, utseendet är en smaksak. I mitt tycke har emellertid Hymer prickat helt rätt. Mercedes trubbiga nos i kombination med en smakfull strajpning (inslag av neongrönt), grovmönstrade däck, drygt en decimeter högre markfrigång, hasplåt under motorn samt en stege på bakstammen ger en helhetsbild som för tankarna till vildmarkssafari eller rent av det mytomspunna tävlingsloppet Dakarrallyt. Kortfattat har Hymer ML-T 570 Crossover en stor portion attityd.

Skinnklädsel i sittgruppen.

Kommer då någon att vilja ha ett udda fordon som detta? You bet! Det visar sig att Hymer Center redan har raderat nollan i sälj-kolumnen.

Dessutom avslöjar de att intresset för den offroad-utrustade modellen är riktigt stort – precis som det är för dess lillebror Grand Canyon (en plåtis som vi kommer att återkomma till längre fram i vinter). 

Redan i hytten skapas gåshud på underarmarna. Det här är något annat än en vanlig husbil. Fast, först och främst måste man också ta sig dit. Betydligt högre trappsteg gäller för att slutligen kunna placera ändalykten på sätet. I gengäld får man också en lastbilsliknande vy jämfört med vanliga husbilar i samma storleksordning. Tar fram måttbandet och det visar sig att det skiljer 18 centimeter i sitthöjd jämfört mellan 570 Crossover och den "vanliga" husbilen bredvid oss.

Notera att överskåpsluckorna är svarta, vilket är synnerligen ovanligt.

Vi inleder resan med att vara på den asfalterade vägen och inte bredvid den. Då behövs inte fyrhjulsdrift. Att husbilen är utrustad med svulstiga och grovmönstrade däck blir inte så påtagligt som vi förutspådde. Det flyter på både mjukt och oväntat tyst.

Eftersom vi har med en Mercedes att göra finns också en mängd olika hjälpmedel – exempelvis aktiv filhållning, skyltigenkänning, och avståndassistans. När vi väl viker av och in på en snömoddig grusväg blir det tydligt att det här är en kvalitetsprodukt. Till och med på detta föga attraktiva underlag kan vi köra utan rädsla för att halva inredningen ska lossna.

Den vänstra sängens fotände är uppvikbar för att man ska kunna nå garderobsutrymmet även ovanifrån.

Gropar sväljs utan bekymmer och med handen på hjärtat känns resan lika bra på grus som på asfalt – fast lite mer äventyrlig förstås. Nu har vi givetvis även petat i den manuella fyrhjulsdriften som har växelreduktion och ett intelligent traktionsystem (4ETS). En brant uppförsbacke dyker upp. Stannar till och startar från noll – och vårt testobjekt klättrar likt en bergsget till toppen av den branta stigningen.

Upplever ett uns lyckorus fast kan samtidigt inte riktigt sätta fingret på om det beror på husbilens höga säkerhetspotential eller om det rör sig om en vi-kan-ta-oss-fram-var-vi-vill-känsla. Ytterst angenämt är det hur som helst.

Har då Hymer kompromissat med komforten? Icke sa Nicke! Tanken är att man ska kunna vara självförsörjande. Med en solcellsanläggning på 2 x 90 watt och ett Hymer Smart Battery System som inkluderar två 150 Ah litiumbatterier, ett 95 Ah blybatteri (samt omformare) klarar man sig utan elstolpe i upp till tio dagar.

Det finns självklart duschmöjlighet också. HÖGER: Stilrent hygienutrymme.

Fordonet är dessutom utrustat med en höghöjdstillsats som ska hjälpa dieselvärmaren att få till ett trivsamt boende även på höjder runt 1 500 m ö.h.

Jodå, det är idel grannlåt även interiört – vilket är minst lika viktigt. Skinnklädsel i sittgrupp, jo jag tackar jag. Tallriksfjädrar under kallskummadrasserna gör vi också tummen upp för. Och det finns en extradyna att lägga mellan då båda singelbäddarna också.

Men bäst av allt är ändå att allt känns robust. Inget som glappar eller gnisslar. Med andra ord som det ska vara om man ska ut på äventyr – både on- och offroad.

  • Hobby OnTour T65 GE Forsberg Edition: Packat & klart

    Hobby OnTour T65 GE Forsberg Edition: Packat & klart

    Vad sägs om mycket husbil för pengarna? I det här fallet handlar det om ett välrenommerat varumärke som också står sig mycket bra på andrahandsmarknaden. Välkomna att kika närmare på Hobby OnTour i en speciell tappning – Forsberg Edition.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-05-24 07:10

  • Hobby Maxia 495 UL: Premiumkänsla!

    Hobby Maxia 495 UL: Premiumkänsla!

    Det blir endast två modeller i inledningsskedet. Fast det är inte så bara. Maxia är en sprillans ny serie från Hobby och den är fylld med premiumkänsla.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-05-19 07:35

  • Bürstner Copa C 500 Active: Flexibel familjevan

    Bürstner Copa C 500 Active: Flexibel familjevan

    Plåtisar i all ära. Fast vill ni ha ett ännu mindre campingfordon som samtidigt ska agera personbil, ja då kan Bürstners charmiga Copa C 500 Active vara ett hett alternativ.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-05-16 07:08

  • Knaus Südwind 460 EU: Nätt 60-åring i fräck skrud

    Knaus Südwind 460 EU: Nätt 60-åring i fräck skrud

    1962 lanserade Knaus sin första Südwind. Således har vi med en 60-årsjubilar att göra. Vi har valt att titta på en av de små vagnarna som har en klassisk och mycket omtyckt planlösning – 460 EU.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-05-10 06:29

  • Weinsberg Caracito 450 FU: Bara el såklart!

    Weinsberg Caracito 450 FU: Bara el såklart!

    Okomplicerad och utan gasol. Weinsberg CaraCito som bara drivs med el känns verkligen rätt i tiden. Det kan även konstateras att ingen av de fem olika modellerna gör några större hål i plånboken. Vi har kikat på 450 FU med planlösningen U-sittgrupp och fransk säng.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-04-25 07:05

  • Pilote P696U: Liten och ändå stor

    Pilote P696U: Liten och ändå stor

    Franska tillverkare kan det där med att trolla. I alla fall med husbilar. För att få ett litet campingfordon på under sju meter att bli stort krävs nämligen ingenjörskonst på hög nivå. I detta fall handlar det om Pilote P696U.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-04-21 07:49

  • Dethleffs Alpa 7820-2: Lyxigt för två

    Dethleffs Alpa 7820-2: Lyxigt för två

    En husbil byggd för två personer. Då betyder det väl ett litet, smidigt och behändigt fordon? Så borde det kanske vara, men inte inom serien Dethleffs Alpa – för där är hela kvintetten husbilar resliga av sig.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-04-19 07:20

  • Adria Alpina 583 LP: Redo för en vargavinter

    Adria Alpina 583 LP: Redo för en vargavinter

    Sveriges mest sålda husvagnsmärke de senaste åren. Egentligen behöver man inte säga mer än så. Det talar sitt tydliga språk. Adria är både designade och utrustade för högsta möjliga prestanda till bästa tänkbara pris. Denna gång utför vi en "favorit i repris" då vi åter sätter tänderna i en Alpina 583 LP.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-04-05 07:39

  • Malibu I 490 LE: Stiligt syskon

    Malibu I 490 LE: Stiligt syskon

    Klart och tydligt står det Malibu – a company of Carthago på karossidan bredvid entrédörren. När vi stiger in blir det synnerligen uppenbart att det här är ett varumärke som förpliktar och det klarar denna husbil med bravur.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-03-15 07:02

  • Knaus Südwind 500 FU: Ikonisk 60-åring

    Knaus Südwind 500 FU: Ikonisk 60-åring

    Visst, det var Schwalbennest (Svalboet) som lanserades allra först av Knaus 1961. Året efter kom Südwind som i allra högsta grad lever vidare som en av de mest ledande modellserierna i husvagnsbranschen – alla varumärken inkluderade.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-03-11 07:06

  • Dethleffs C´Joy 480 FSH: Prispressad serie

    Dethleffs C´Joy 480 FSH: Prispressad serie

    Finnes: Välrenommerat varumärke. Synnerligen prisvänlig vagn. Låg vikt. Fem olika skepnader. Sökes: Nytillkomna campare som inte vill offra en halv förmögenhet på en sprillans ny husvagn.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-03-01 07:40

  • Weinsberg CaraCore 700 MEG: Specialbyggd!

    Weinsberg CaraCore 700 MEG: Specialbyggd!

    Är verkligen Weinsberg ett instegsmärke? Svaret blir nog både ja och nej, beroende på vem eller vilka man frågar. Pratar vi koncernspråk och syskonen Knaus och Tabbert, blir svaret naturligtvis ja. När Husvagn & Camping kikar på helintegrerade CaraCore 700 MEG lutar det betydligt mer åt ett nej.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-02-11 08:45

  • Sunlight Cliff 600 RT Adventure: Vanlife de Luxe

    Sunlight Cliff 600 RT Adventure: Vanlife de Luxe

    Sunlight må vara ett varumärke som prismässigt ingår i kategorin "något billigare". Men när vi sätter tänderna i deras Cliff 600 RT Adventure Edition med pop-up-tak blir vi en smula förvånade. Det har nämligen inte snålats in på en enda pinal.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-02-09 07:06

  • Caravelair Artica 542: Made in France

    Caravelair Artica 542: Made in France

    En trotjänare gör nu en spännande entré på den svenska husvagnsmarknaden – Caravelair. Vi åkte ut till Mobilen Stockholm och satte tänderna i modellen Artica 542.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-02-07 08:45

  • Polar 650 BSA Selected: Made in Norrland 2.0

    Polar 650 BSA Selected: Made in Norrland 2.0

    Du bor lika bra som alltid. Nu har emellertid Polars exteriör fått en skjuts i modern riktning. Detta via en närmast pampig bakgavel som automatisk för tankarna till husbilar i Liner-segmentet.

    Första intrycket Anders Wallsten, 2022-02-02 07:44

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

  • Husvagn & Camping 2022-04

  • Husvagn & Camping 2022-03

  • Husvagn & Camping 2022-02

  • Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206