1962 lanserade Knaus sin första Südwind. Således har vi med en 60-årsjubilar att göra. Vi har valt att titta på en av de små vagnarna som har en klassisk och mycket omtyckt planlösning – 460 EU.
Innan vi hugger tag i 460 EU skulle vi önska att ni kikar några sekunder på sidorna 76–78 i denna utgåva. I artikeln där kan man nämligen snabbt dra slutsatsen att det har hänt mycket på i runda tal 60 år.
I mitten av 1960-talet var det en fröjd att hänga ett stycke "svalbo" efter personbilen – som på den tiden kunde vara av arten Amazon, PV, Opel Rekord eller VW Bubbla. Det fanns inte så många hästkrafter på den tiden. Och det behövdes inte.
Vagnarna var varken stora eller tunga och inte hade vi särdeles bråttom heller. Det var semester. Vi skulle tillbringa tid ute i det fria. Tak över huvudet och en plats att sova på var tillräckligt. Livet var kort och gott en fröjd.
Att jämföra en Schwalbennest från 1965 med en sprillans ny och modern Südwind är givetvis en skymf. Det är som att likställa äpplen med krusbär. Det handlar i och för sig om två husvagnar, men där tar likheterna slut. Det är bara att se sanningen i vitögat. De är från två olika tidsepoker – då och nu.
Vi vänder tillbaka till modern tid.
Modellserien Südwind må fira 60 år i år, men 460 EU är allt annat än en vagn som börjar närma sig pensionsåldern. Planlösningen är i och för sig en gammal klassiker med en rymlig sittgrupp längst bak och kök och hygien-utrymme centralt placerade, medan två singelsängar med bäddbreddningsfunktion har applicerats i dess för.
460 EU har en klassisk och populär planlösning som fortfarande går hem hos många husvagnsentusiaster.
Estetiskt bjuder vagnen på en modern och sober interiör design som med fingertoppskänsla har kombinerats med en helfräck sportig exteriör där de personbilsliknande lättmetallfälgarna är pricken över i:et.
Både komfort och utrustningsnivå är på mycket hög nivå. Vi har med en Knaus att göra.
Husvagn & Camping skulle beskriva den här modellen som en vagn för två, men med plats för ännu en resenär eller två.
Tre takfönster och dubbelt så många öppningsbara fönster hjälper till att skapa en ljus och öppen atmosfär. Två detaljer som tilltalar oss är placeringen av garderoberna samt väggbeklädnaden i soffhörnen. De sistnämnda ger en stilren och varm känsla på en och samma gång.
Väljer man en ePower-modell med enbart el har köket naturligtvis inte gasolbrännare som på bilden utan en induktionshäll.
Då vi har med en förhållandevis liten vagn att göra vill det till ingenjörskonst för att få plats med allt. Det har Knaus lyckats med via en duo "klädskåp" ovanför fotänden på båda sängarna (se bild).
På minuskontot? Vi vet att många husvagnscampare inte uppskattar kylskåp på golvnivå. Detta är dock en naturlig placering i mindre husvagnar. Vill man undvika det, ja då får man helt enkelt gå upp i vagnstorlek.
Godsaker finns det gott om. Entrédörren är av märke Premium vilket innebär kraftigt låssystem, fönster inkluderat mörkläggningsfunktion, dubbeltätning, multifunktionell väska och paraplyfack.
Alla förvaringsskåp och lådor är ventilerade. Såväl överskåpsluckorna som kökslådorna har stängningsfunktionen soft-close. Sängarna är försedda med högkvalitativa EvoPore HRC-madrasser. Dessutom har vagnen vattenfiltersystemet Bluuwater samt ett så kallat en-nyckel-system för att nämna ett axplock ur den digra listan på utrustning.
Avslutningsvis bör det nämnas att 460 EU är en av tre Südwind som också går att beställa som ePower (dessa är 50 kg lättare än gasolversionerna). Detta innebär alltså möjligheten att kunna campa med en gasolfri husvagn som tar mobiliteten med enbart el till nästa nivå.
I dessa vagnar ingår den senaste elutrustningen samtidigt som man på köpet får ökad säkerhet, mindre underhåll och som många också anser – ett enklare campingfordon att handskas med.
En spännande kampanjbil med massor av utrustning. Bara ett begränsat antal kommer till Sverige. Detta lockade oss att fara till Husbilslandet i Kristinehamn för att vi skulle kunna sätta oss bakom ratten i en Knaus Van TI Plus Platinum Selection 650 MEG – byggd på Volkswagen Crafter.
Ny planlösning från KABE. Eller ny och ny – den har gått att beställa i ett halvår nu. Hur som helst har Tenhults stolthet återigen lyckats med konststycket att göra någonting bra ännu bättre. Den här gången gäller det vagnens hemmakänsla. Välkomna att stifta bekantskap med Royal 600 CXL.
Det finns massvis med plåtisar som mäter 636 centimeter. En av dem – Dreamer D62 Selected Limited – skiljer sig markant från i stort sett alla andra på marknaden. Den har nämligen en planlösning som är starkt förknippad med en fullstor husbil.
Liten dragbil? Bara B-körkort? Kanske har ni småbarn och vill husvagnscampa samtidigt som ni inte har den tjockaste plånboken? Eller är det så att ni till och med lägger till ett ja bakom varje frågetecken? Lugn, lösningen finns i Dethleffs c´joy 410 LK.
Är det möjligt att köpa en sprillans ny husvagn av känt märke som inkluderar gott andrahandsvärde och vars prislapp underskrider en kvarts miljon kronor? Jodå, det går men det är inte många husvagnstillverkare som erbjuder några modeller för en så modest summa. Välrenommerade Weinsberg är ett av få undantag.
Husvagnarnas Rolls-Royce. Tabbert kallas allmänt så. Det handlar om ett gediget hantverk, komfort utöver det vanliga och premium med stort P. Vi har kikat på en bamsing i form av Puccini 750 HTD.
Tycker du kanske att fullvuxna husbilar är för stora och normala plåtisar en smula för små? Vad göra? Jo, kolla in Knaus Boxdrive 680 ME. Det är nämligen en fullvuxen plåtis för livsnjutare.
Sofistikerad. Tidlös. Kvalitet. Passion. Innovativ. Passar din kravspecifikation in på detta? Listan på superlativ kan nämligen göras lång när det gäller nya Supersonic 780 SL från Adria.
Sun Living är ett instegsmärke som stadigt klättrar på försäljningslistorna. Från att ha varit förenklade modeller från moderskeppet Adria är de sedan några år tillbaka mer fristående med egen utvecklingsavdelning. Vi har kikat på årets nyhet bland deras plåtisar – V 60 SP.
Det blir allt svårare att finna fritidsfordon som inte gör stora hål i plånboken. Vi tar oss till Tumbo Husvagnar & Husbilar, strax väster om Eskilstuna, för att sätta klorna i marknadens kanske mest prispressade plåtis – en Roadcar R540. Med facit i handen blev vi glatt överraskade.
Många saker kommer och går. De allra bästa består – eller gör comeback. Som Knaus Azur. En husvagn utöver det vanliga som vi lärde känna under 1980- och 1990-talet. Deras återkomst kommer definitivt inte lämna någon sann husvagnsentusiast oberörd.
Två har blivit tre. I fjol lanserade Hobby en ny serie med husvagnar, deras lyxigaste versioner någonsin. Nu har dock storken sett till att utökning sker då duon Maxia vuxit till en trio via 585 UL.
Ska husbilar alltid vara byggda på chassin från Fiat? Glöm det. Det råder andra tider nu och det är dags att slopa tunnelseendet och tänka nytt. Som exempelvis McLouis på Ford Transit.
Plåtisar med det där lilla extra. Låter det intressant? Spana då in Eura Mobils nykläckta trio där Husvagn & Camping har provat långbäddsmodellen V 635 EB.
Inför 2022 utförde Polar en remarkabel ansiktslyftning gällande det exteriöra i sin husvagnsflotta. Till 2023 har de lagt ordentligt krut på det interiöra – en satsning som lyfter både design och funktion till en ny nivå.
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.